شهر خبر

فارین پالیسی: طالبان اکنون به دلالان فروش اسلحه تبدیل شده‌اند

فارین پالیسی: طالبان اکنون به دلالان فروش اسلحه تبدیل شده‌اند

آماج نیوز نوشت: نشریه فارین پالیسی در گزارشی نوشته که پس از عقب‌نشینی عجولانه امریکا و جا گذاشتن هزاران دست سلاح‌های پیشرفته در افغانستان، اکنون طالبان به دلالان فروش اسلحه تبدیل شده‌اند.

فارین پالیسی افزوده که «تروریست‌ها» در حال خرید تسلیحات امریکایی هستند و آن‌ها را علیه دوستان واشنگتن در سراسر جهان دست‌به‌دست می‌کنند.

گفته می‌شود در بازارهای فروش این تسلیحات نظامی از جمله تفنگ‌های تهاجمی امریکایی، راکت‌ها و بمب‌ها، نارنجک‌اندازهای شانه‌ای عرضه می‌گردد. این نشریه هشدار داده است که این یک مسابقه تسلیحاتی جدید است و امنیت جهانی را به شدت تهدید می‌کند.

به نقل از این گزارش طالبان در گذشته با تجارت مواد مخدر می‌توانستند از توان مالی برآیند؛ اما اکنون با الهام از پیروزی خود اسلحه‌های کوچک را به «افراط‌گرایان هم‌فکر می‌فرستند»، به‌ویژه در همسایگی با پاکستان و گروه تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) که با استفاده از سلاح‌های ساخت امریکا برای کُشتن پلیس و سربازان در تشدید جنگ علیه دولت پاکستان کار گرفته می‌شود.

بر اساس نوشته فارین پالیسی با توجه به گزارش‌های نشر از فروش سلاح‌های تهاجمی ایالات متحده دیده شده است که برخی از این مهمات در حمله‌های اخیر توسط گروه‌های غیردولتی در کشمیر،  استفاده شده است.

در همین حال شماری از کارشناسان نظامی بدین باورند که این سلاح‌ها هم‌چنان از افغانستان سرازیر خواهند شد و مبارزه با بازیگران غیردولتی را برای دولت‌های ملت دشوارتر می‌کند.

311311