شهر خبر

اردن چگونه می‌تواند به هدف بعدی ایران تبدیل شود؟!

تارنمای آمریکایی هیل نوشت: یکی از استراتژی های بلندمدت ایران برای نابودی اسرائیل، محاصره و خفه کردن آنها با نیروهای نیابتی است. بنابراین اردن می‌تواند هدف بعدی ایران برای نابودی اسراییل باشد.

اردن چگونه می‌تواند به هدف بعدی ایران تبدیل شود؟!
|
۱۴۰۲/۰۴/۱۴ ۱۸:۲۰:۵۰
اعتمادآنلاین |

یکی از استراتژی های بلندمدت ایران برای نابودی اسرائیل، محاصره و خفه کردن آنها با نیروهای نیابتی است. این به ویژه کشورهایی مانند سوریه، لبنان، عراق و یمن را در کانون توجهات تهران قرار می دهد. ترکیب این استراتژی با تاکتیک‌های نظامی دیگر باعث شده ایران به بازدارندگی مطلوبی در برابر اسرائیل برسد.

به گزارش نواندیش، تارنمای آمریکایی هیل در مورد فرصت ایران برای نفوذ در اردن نوشت: این استراتژی به قدری خوب عمل کرده است که منطقی است هدف بعدی ایران پادشاهی اردن باشد، کشوری با مشکلات عمیق اجتماعی-اقتصادی که اتفاقا اسرائیل ستیزی در آن شدید است.

اردن میزبان میلیون ها پناهنده است و مردم ناراضی آن از آمار بیکاری بالایی رنج می برند. این کشور به لحاظ استراتژیک در شرق اسرائیل و کرانه باختری قرار دارد که شهروندان فلسطینی آن هرگز امید خود را برای ایجاد یک ملت فلسطینی «از رودخانه تا دریا» از دست نداده‌اند.

اردن در فهرست کشورهای "غیر آزاد" قرار گرفته است. آدام کوگل، معاون مدیر خاورمیانه دیده بان حقوق بشر، می نویسد که «علیرغم وجود این باور که اردن یک کشور باثبات است، نارضایتی عمومی در سال های اخیر به طور فزاینده ای نمایان شده است». یاسمینا ابوزوهور، یکی از اعضای مهمان در بروکینگز دوحه، گفت که اردن به بهترین وجه در قالب یک "دیکتاتوری نرم" توصیف می شود.

باید اذعان کرد که اردن می تواند هدف منطقی بعدی ایران برای تضعیف روحیه اسرائیلی‌ها باشد. متحدان ایران مانند حماس و جهاد اسلامی فرصت خوبی برای رشد در اردن دارند.