شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#رئیس جمهور

الهام علی‌اف: اجازه نمی‌دهیم از خاک‌ ما ایران تهدید شود

رئیس جمهور آذربایجان در دیدار امیرعبداللهیان گفت: به دنبال رفع انسداد کریدورهای مواصلاتی در منطقه هستیم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در باکو حضور دارد، امروز (چهارشنبه) ۱۴ تیر ماه و در حاشیه نشست وزیران امور خارجه جنبش عدم تعهد در باکو با الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان دیدار و درباره گسترش مناسبات دو کشور و تحولات منطقه ای گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. 

وزیر امور خارجه در این دیدار با تبریک برگزاری موفق نشست وزیران امور خارجه این جنبش، با تأکید بر اراده مقامات عالی دو کشور در زمینه گسترش مناسبات فیمابین اظهار داشت: با فضای مثبت در حال شکل گیری در روابط دو کشور و خصوصا عبور از برخی سوءتفاهمات، جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای پیگیری و تحقق همه توافقات پیشین اعلام و اعتقاد دارد دو کشور برادر و همسایه به خوبی اراده و توانمندی خود برای عبور از مراحل سخت و شرایط پیش آمده را نشان داده و به طور واقع بینانه‌ای با اتکا بر ظرفیت‌های گسترده موجود در حوزه همکاری‌ها، پیگیری اهداف مشترک در چارچوب مصالح عالیه فیمابین را در دستور کار روابط خود قرار داده‌اند.

امیرعبداللهیان همچنین در این دیدار ضمن استقبال از فعالیت دیپلمات‌های جمهوری آذربایجان در جمهوری اسلامی ایران، جایگاه این کشور در منطقه و در چارچوب سیاست همسایگی را مورد توجه قرار داد.

ابلاغ سلام رئیس جمهور ایران، همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، حمل و نقل و ترانزیت همچنین دیدگاه اصولی ایران مبنی بر لزوم استقرار صلح و ثبات و امنیت در منطقه، از دیگر موضوعات مورد اشاره از سوی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار بود. 

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور وزیر امور خارجه ایران در باکو، اهمیت روابط دو کشور همسایه و مسلمان را مورد اشاره قرار داد و بر اهمیت روابط فیمابین خصوصا در بخش‌های اقتصادی از جمله حوزه حمل و نقل و مسیرهای مواصلاتی تأکید کرد.

رئیس جمهور آذربایجان با تأکید بر اینکه کشورش هرگز اجازه نخواهد داد از خاک این کشور تهدیدی علیه منطقه و جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد، گفت که جمهوری آذربایجان به دنبال رفع انسداد کریدورهای مواصلاتی در منطقه است و به وجود مسیرهای تاریخی ایران در منطقه پایبند است. 

رئیس جمهور آذربایجان همچنین در این دیدار سلام متقابل خود به رئیس جمهور ایران را ابلاغ کرد.

طرفین در این دیدار با اشاره به تکمیل روند تحقیقات پرونده مهاجم به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، در خصوص نحوه فعال سازی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران گفت‌وگو کردند.

 امیرعبداللهیان همچنین در جمع خبرنگاران اظهارداشت: دیداری با آقای الهام علی اف و دیگر مقامات کشور جمهوری آذربایجان داشتم.

وی گفت: ما امنیت جمهوری آذربایجان را امنیت منطقه و امنیت خود می‌دانیم و در خصوص حادثه ای که در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران افتاد و ما را متعجب و متاسف کرد با جناب آقای رئیس جمهور گفت‌وگو کردم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: همان گونه که سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد، ایران رسیدگی به اقدام مسلحانه پرونده تحقیقاتی خود را کامل کرده است.

امیرعبداللهیان عنوان کرد: با مقامات کشور دوست و برادر جمهوری آذربایجان اتفاق نظر داریم که مراحل تحقیق این پرونده در طرف جمهوری آذربایجان با سرعت تکمیل شود.

وی با تاکید بر این مطلب که با هر مسببینی که به هر نحو قصوری در این حادثه داشتند برخوردی جدی صورت گرفته است،ادامه داد: رای شدید و اشد مجازات در انتظار ضارب و هر کسی هست که در این اقدام جنایت کارانه نقش داشته است.

وزیر امور خارجه گفت: ما با آقای رئیس جمهور و مقامات جمهوری آذربایجان اتفاق نظر داریم که مسیر تاریخی و کریدور راه آهنی که از جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد به سرعت فعال شود.

امیرعبداللهیان افزود: کریدور ریلی ارس یک کریدور مورد توافق ماست که به دستور آیت الله رئیسی عملیات اجرایی آن به زودی آغاز خواهد شد و امیدواریم حداکثر ظرف یک سال بهره برداری آن انجام شود، این کریدور نقش اصلی را در اتصال آذربایجان به نخجوان خواهد داشت.

وی بیان کرد: ما در خصوص رفع انسداد از مسیرهای مواصلاتی در منطقه گفت‌وگو داشتیم، الهام علی اف تاکید کرد اینکه رفع انسداد مسیرهای مواصلاتی منجر به بسته شدن مسیرهای مواصلاتی تاریخی بین ایران و ارمنستان شود تحلیل و ارزیابی نادرستی است، علی اف تاکید کرده است جمهوری آذربایجان به دنبال بستن مسیرهای مواصلاتی تاریخی ایران نبوده و نخواهد بود.

امیرعبداللهیان در پایان خاطرنشان کرد: مردم جمهوری آذربایجان و ایران بیشترین اشتراکات را با یکدیگر دارند و باید به دور از سوتفاهم ها رفت و آمد مردم دو کشور و همکاری های همه جانبه بدون محدودیت بین دو کشور در بهترین وضعیت خود قرار بگیرد. معتقدیم اختلافات در منطقه قفقاز جنوبی صرفا از طریق مسالمت آمیز قابل حل شدن است. برای دولت و مردم خوب جمهوری آذربایجان هم بهترین ها را آرزو داریم.