شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اجلاس شانگهای#آمریکا#رئیس جمهور

گزارش راشاتودی از اجلاس شانگهای

به گفته رئیس جمهور ایران، دلار آمریکا به عنوان ابزار هژمونی غرب مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران خواستار کنار گذاشتن دلار آمریکا در تجارت جهانی برای کاهش اتکا به سیستم مالی غرب شده است. وی روز سه‌شنبه از طریق لینک ویدیویی، از اعضای سازمان همکاری شانگهای خواست تا به سلطه دیرینه دلار پایان دهند. رئیسی گفت: باید این ابزار هژمونی از رویه جهانی حذف  و از ارز‌های ملی برای مبادلات بین کشور‌ها استفاده شود تا نظم نوین جهانی را شاهد باشیم.

وی افزود: تهران خواستار گسترش همکاری با روسیه در ساختن مسیر‌های حمل و نقل جدید در جمهوری اسلامی است. در ماه می، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و همتای ایرانی وی، توافقی را برای ساخت خط آهن بین شهر‌های رشت و آستارا امضا کردند؛ راه آهنی که این دو شهر را به هم متصل می‌کند و بخشی از کریدور بین المللی حمل و نقل شمال جنوب، یک سیستم حمل و نقل با چند حالت به طول ۷۲۰۰ کیلومتر است که مسیر‌های کشتی، ریلی و جاده‌ای را برای جابجایی بار بین هند، ایران، آذربایجان، روسیه، آسیای میانه و اروپا به هم متصل می‌کند. رئیسی همچنین تاکید کرد که عضویت در سازمان همکاری شانگهای به توسعه اقتصادی ایران کمک خواهد کرد.

ایران در جریان بیست و سومین اجلاس سازمان همکاری شانگهای، به عضویت کامل این سازمان درآمد. این سازمان در سال ۲۰۰۱ به عنوان یک اتحادیه اقتصادی و امنیتی، توسط روسای جمهور روسیه، چین، جمهوری قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان تأسیس شد. هند و پاکستان نیز در سال ۲۰۱۷ به عضویت دائم آن درآمدند.

ایران نیز به تدریج از انزوای دیپلماتیک خارج شده و در حال تقویت روابط با متحدان اصلی خود است. در سال گذشته، مسکو و تهران همکاری‌های اقتصادی خود را در مواجهه با تحریم‌های اقتصادی غرب به میزان قابل توجهی تقویت کرده اند. بر اساس داده‌های رسمی، گردش تجاری دوجانبه از ۱.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ تقریباً سه برابر شده است و در سال ۲۰۲۲ به ۴.۶ میلیارد دلار رسیده است.