شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#وزن#منابع#مزیت#شاخص#هم‌#چیست

مزیت شاخص هم‌ وزن بورس چیست

مزیت شاخص هم‌ وزن بورس چیست
سروش گرامی در برنامه بورسان گفت؛ تزریق منابع به صندوق شاخصی هم وزن کیان می تواند پس از شناسایی سهام ارزنده و خرید از سوی صندوق، در مواقعی که سرمایه گذار تصمیم به خروج گرفت به دلیل برخورداری از بازارگردان و منابع کافی (تا سطح یک صد میلیارد تومان) به راحتی در یک روز معاملاتی منابع سرمایه گذار نقد شود.

 فردای اقتصاد- مدیر صندوق شاخصی هم وزن کیان معتقد است، ارزیابی شاخص هم وزن نشان می دهد که در حال حاضر صنعت دارویی و سیمان وزن قابل توجهی در این شاخص دارند. به عبارتی می‌توان گفت این ۲ صنعت ۲۰ درصد شاخص هم وزن را تشکیل می‌دهند.  P/E  Forward این دوصنعت نیز با توجه به خروجی گزارش اجماع کارشناسان حدود ۶ واحد گزارش می‌شود. گفتنی است، گروه‌های پتروشیمی و فلزات اساسی تقریبا ۲ تا ۳ واحد P/E بالاتری نسبت به صنایع مذکور دارند.

وی گفت: شاخص هم‌وزن شاخصی است که نیمی دلاری و نیم دیگر آن ریالی است. این در حالی بوده که شاخص کل ۸۰ درصد دلاری و ۲۰ درصد ریالی است. این مهم نشان از پتانسیلی دارد که در شاخص هم وزن نهفته است. احتمالا در میان مدت بازدهی بهتری هم به ارمغان خواهد آورد.

گرامی در واکنش به چرا صندوق با شاخص هم وزن در اولیت قرار می گیرد، افزود: صندوق هم‌وزن همان شاخص هم وزن است. مزیت اینجاست که در شاخص هم وزن قابلیت معامله و سرمایه گذاری ایجاد شده است. تشخیص شرکت ارزنده در صنایع برای سرمایه‌گذاران خرد سخت است، حال صندوق هم وزن به عنوان بهترین ابزار می تواند در این زمینه ایفای نقش کند. از طرفی تشخیص بلوک سهام شرکت‌ها برای سرمایه گذاران بزرگ هم دشوار است، ورود به بازار هم به دلیل تبعات ایجاد صف خرید و خروج که تشکیل صف فروش را به همراه دارد شرایط مناسب برای شناسایی سود را مهیا نمی‌کند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، تزریق منابع به صندوق شاخصی هم وزن کیان می تواند پس از شناسایی سهام ارزنده و خرید از سوی صندوق، در مواقعی که سرمایه گذار تصمیم به خروج گرفت به دلیل برخورداری از بازارگردان و منابع کافی (تا سطح یک صد میلیارد تومان) به راحتی در یک روز معاملاتی منابع سرمایه گذار نقد شود.

در برنامه امروز بورسان، مهرزاد منتظری مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سبدگردان آگاه به بررسی روند جاری و آتی بازار پرداخت. سروش گرامی مدیر صندوق شاخصی هم وزن کیان ابعاد مختلف این صندوق و چرایی خرید آن را تشریح کرد. غزاله طایفه دبیر گروه صنعت و تجارت فردای اقتصاد هم روند توسعه و تجارت در بهار ۱۴۰۲ را مورد بررسی قرار داد.