شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سیستان#سیستان و بلوچستان#حوزه

بی کاری ۴۰ درصدی فارغ التحصیلان در این استان

بی کاری ۴۰ درصدی فارغ التحصیلان در این استان
«نورمحمد یعقوبی» معاون پژوهشی دانشگاه سیستان و بلوچستان در خصوص چالش‌های این دانشگاه در حوزه پژوهش و ارتباط صنعت و جامعه بیان کرد: وضعیت استان سیستان و بلوچستان به لحاظ شاخص‌های توسعه بر کسی پوشیده نیست؛ همه می‌دانیم که وضعیت شاخص‌های توسعه در این استان تقریبا نامناسب است و این موضوع قطعا روی نظام آموزش عالی و مباحث مربوط به فناوری و پژوهش در استان ما اثر منفی می‌گذارد.

ایلنا: یعقوبی تصریح کرد: علی رغم تنگناها و محدودیت‌های موجود، دانشگاه‌های استان سیستان و بلوچستان اقداماتی خوبی داشته‌اند و هیات علمی‌ها در حوزه‌های پژوهشی و فناوری فعال هستند. ما در یکی دو سال اخیر، تعداد کل قرادادهای پژوهشی و فناوری خود را ۴۰ درصد افزایش داده‌ایم که رقم قابل توجهی است.

معاون پژوهشی دانشگاه سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در سال‌های گذشته تعداد مجریان طرح‌های پژوهشی نیز افزایش داشته، عنوان کرد: ارتباط دانشگاه با دولت یکی از چالش‌های ماست؛ به همین منظور گفتمان دولت و دانشگاه را در دانشگاه مادر استان؛ دانشگاه سیستان و بلوچستان راه‌اندازی کرده‌ایم و جلسات متعددی را با دستگاه‌های اجرایی استان برگزار می‌کنیم. در این گفتمان‌ها، دانشگاه با رویکرد تخصصی خود با دستگاه‌های بخش دولتی با رویکرد مسئله محوری دور یک میز می‌نشینند و در خصوص موضوع خاص بحث می‌کنند. از دل گفتمان‌ها محورهایی استخراج می‌شود و پس از آن در مرحله بعدی به طرح پژوهشی، شرح خدمات و قراردادهای اجرایی تبدیل می‌شود.

یعقوبی با اشاره به اینکه برای توسعه گفتمان دولت و دانشگاه تبلیغات لازم است، ادامه داد: در کنار توسعه دانشگاه با دولت، توسعه رابطه دانشگاه با صنعت نیز ضرورت دارد. پارساهای دانشجویی دانشگاه سیستان و بلوچستان را به سمت مشکلات بومی استان جهت می‌دهیم.

او تصریح کرد: رساله‌های دکتری و پایان نامه‌های کارشناسی ارشد در این رویکرد جدید مسئله محور می‌شوند و نیازها و مشکلات را از دستگاه‌های دولتی و صنایع احصا کرده و به دانشگاه می‌آوریم. در دو سال آتی درصد قابل توجهی از پارساهای دانشجویی از نظر ماهیتی مسئله محور خواهد شد.

معاون دانشگاه سیستان و بلوچستان اظهار کرد: طرحی را تحت عنوان طرح تحول در دانشگاه خودمان آماده کرده‌ایم که در بخش‌های پژوهشی، فناوری، کارآفرینی، آموزش و فرهنگی اقداماتی خواهد داشت.

او افزود: هر کدام از بخش‌های دانشگاه برش خود را در این طرح آماده کرده‌اند و به کمک این طرح برنامه‌های آتی دانشگاه را جهت دهی می‌کنیم و پراکنده کاری در سیستم به حداقل می‌رسد. اگر این طرح تصویب شود، چشم‌اندازها، اهداف کلان و راهبرد اصلی گفته خواهد شد.

او در ادامه بیان کرد: ایجاد و تقویت هسته‌های پژوهشی مسئله محور یکی دیگر از اقدامات ماست. در واقع ما سراغ گروه‌های پژوهشی رفته‌ایم و از آنها خواسته‌ایم هسته‌هایی تشکیل دهند و با رویکرد مسئله محور مشکلات استان را حل کنند.

معاون دانشگاه سیستان و بلوچستان اضافه کرد: ما اجرای طرح دستیار فناور را نیز برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری پیگیری کرده‌ایم و تا به حال توانسته‌ایم بیش از ۲۰۰ دانشجو را به پارک علم و فناوری استان معرفی کنیم. این تعداد دانشجو در مراکز رشد و واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان کار می‌کنند و حقوق هم دریافت می‌کنند. دانشجویان کارشناسی در یک دوره شش ماهه یک میلیون تومان، کارشناسی ارشد دو میلیون تومان و دکتری سه میلیون تومان پول دریافت می‌کنند ضمن اینکه هم کار یاد می‌گیرند هم مهارت‌هایشان افزایش می‌یابد و در سال‌های آینده راحت‌تر وارد کسب و کار خواهند شد. دوره‌های آموزش‌های عمومی و تخصصی را نیز برای دانشجویان، اساتید و کلیه کارکنان دانشگاه سیستان و بلوچستان به صورت جدی پی گرفته‌ایم. این آموزش‌ها شامل مباحث کارآفرینی، نوآوری و فناوری می‌شود که ذهن آنها را برای رشد شاخص‌های توسعه آماده می‌کند.

یعقوبی ضمن تاکید به اینکه هدایت شغلی دانشجویان و مهارت افزایی از چالش‌های همه دانشگاه هاست، بیان کرد: برای افزایش مهارت افزایی، حلقه اتصالی بین دانشگاه و صنایع و کسب و کارها ایجاد کرده‌ایم. دانشجویان می‌توانند به مرکز هدایت تحصیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان مراجعه کنند و مشاوره بگیرند و پس از دریافت راهنمایی‌های کافی و حتی آموزش‌های ضروری او را به سمت کسب و کارهای نوین و آینده محور سوق می‌دهیم. کسب و کارهای دانش‌بنیان و هسته‌ها و واحدهای فناور، اشتغال ایجاد می‌کنند و نیازی به حضور دولت هم نیست. این افراد در چنین بسترهایی اشتغال متناسب با مهارت خود را پیدا می‌کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه سیستان و بلوچستان در خصوص آمار فارغ التحصیلان بیکار این دانشگاه گفت: حداقل بین ۳۰ تا ۴۰ درصد فارغ التحصیلان در استان ما بیکار هستند. از آغاز هدایت تحصیلی در دانشگاه‌ها توانستیم نزدیک به ۱۰ درصد از این فارغ التحصیلان بیکار را به سمت و سویی جهت دهیم تا یا خودشان کسب و کاری راه بیندازند یا در کسب و کارهای فعال استان جذب و به کارگیری شوند.

یعقوبی در ادامه در پاسخ به این سوال که تا به حال دولت تا چه اندازه برای حل مشکلات استان به سمت دانشگاه آمده است؟ گفت: حدود یک دهه شکافی بین بخش دولتی و دانشگاه‌ها ایجاد شده بود. دانشگاهیان معتقد بودند، کسی که بیرون از دانشگاه است صدای آنها را نمی‌شنود و خارج از دانشگاه نیز افراد معتقد بودند که دانشگاهیان کاری برای حل مشکلات نمی‌کنند و یا دستاوردهای دانشگاه نیاز جامعه را تامین نمی‌کند.

او تاکید کرد: در دو سال اخیر ارتباط دانشگاه و دولت به طور ویژه سازمان‌های بخش دولتی، با واحدهای کسب و کار و صنعت تقویت شده است.

یعقوبی در پاسخ به این پرسش که آیا قوانین تازه موجب این تغییرات در روابط شده است، اظهار کرد: بیش از قوانین فکر می‌کنم نگاه‌ها تغییر کرده است و مدیران اجرایی بخش دولتی به این باور رسیده‌اند که باید از دانشگاه کمک گرفت و خودشان سراغ ما بیایند. باید پیوست علمی برای همه برنامه‌های اجرایی تعریف کرد و همین باور موجب شد پای دولت به دانشگاه‌ها باز شود و دانشگاهیان نیز به بخش‌های اجرایی مراجعه کنند و ظاهرا پیوست علمی در برنامه‌های اجرایی دولت پررنگ‌تر شده است.

معاون دانشگاه سیستان و بلوچستان در مورد تخصیص بودجه به امورات پژوهشی دانشگاه نیز توضیح داد: متاسفانه زیرساخت‌های دانشگاه‌های استان به ویژه دانشگاه سیستان و بلوچستان ضعیف است؛ زیرساخت‌های آزمایشگاهی، فناوری، خوابگاهی، آب و برق و گاز و… همه ضعف‌هایی دارند و به دلیل همین ضعف‌ها، بخش عمده‌ای از بودجه دانشگاه به صورت خودکار به سمت حفظ و نگهداشت یا تقویت این نیازها اولیه می‌رود.

یعقوبی افزود: با وجود این مشکلات ما از پژوهش کوتاه نیامدیم و سعی کردیم بودجه کافی را جذب کنیم و زیرساخت‌های پژوهشی خودمان را ارتقا دهیم. بنابراین مشکلاتی از نظر بودجه پژوهشی در دانشگاه سیستان و بلوچستان وجود دارد، اما تلاش می‌کنیم این مشکلات را به حداقل برسانیم.