شهر خبر

زیاده‌روی در مصرف نمک با بدن چه می‌کند؟/ علائم مصرف زیاد نمک

زیاده‌روی در مصرف نمک با بدن چه می‌کند؟/ علائم مصرف زیاد نمک

بهداشت‌نیوز نوشت: نمک، مهم‌ترین چاشنی غذایی محسوب می‌شود که عامل طعم و مزه مطلوب خوراکی‌ها می‌شود اما افراط در مصرف آن زمینه‌ساز بیماری‌های مختلف می‌شود. مصرف زیاد نمک می‌تواند با تظاهرات مختلف جسمانی همراه باشد که شناخت آنها می‌تواند به اصلاح عادت های غذایی و جلوگیری از عوارض نمک کمک کند.

در ادامه این مطلب به علائمی اشاره خواهیم کرد که داشتن آنها نشانه مصرف زیاد نمک هستند، این نشانه ها عبارتند از:


یکی از شایع‌ترین نشانه‌های مصرف زیاد نمک، کاهش آب بدن و احساس تشنگی است. سدیم برای حفظ تعادل مایعات بدن است. با این‌حال، مصرف زیاد نمک می‌تواند موجب اختلال در این عملکرد شده و زمینه‌ساز تشنگی شدید شود. گرچه نوشیدن آب و مایعات کافی برای بهبود این حالت موثر است اما باید از مصرف خوراکی‌های پرنمک نیز پرهیز کرد.


سردرد نیز می‌تواند به‌دلیل مصرف زیاد نمک باشد زیرا سطح بالای سدیم خون می‌تواند موجب اتساع عروق خونی شود که با سردرد شدید و ضربان‌دار همراه است. این نوع سردرد معمولا یک تا دو ساعت پس از مصرف خوراکی‌های شور ایجاد می‌شود.


تورم دست‌ها و پاها که تحت‌عنوان اِدِم شناخته می‌شود یکی از نشانه‌های مصرف زیاد نمک است. زمانی که مقدار خیلی زیاد نمک به بدن برسد، سطح سدیم خون افزایش پیدا می کند و مقدار مایعات خارج‌ سلولی نیز بیشتر می‌شود. در نتیجه تورم به‌خصوص در انگشتان، مچ و قوزک پا به‌وجود می‌آید.


فشار خون بالا شناخته‌شده‌ترین پیامد افراط در مصرف نمک است که پس از مدتی مصرف غذاهای پرنمک اتفاق می‌افتد. سدیم با حفظ مایعات بیشتر در بدن موجب می‌شود پمپاژ خون در قلب سخت‌تر باشد که از همین‌رو خون با فشار بالاتری در عروق جریان دارد. فشار خون بالا در بعضی افراد با سردرد همراه است که غالبا بدون علامت بارز مدت‌ها پیشرفت می‌کند که زمینه‌ساز سکته‌ قلبی و مغزی می‌شود.


برای کاهش نمک در وهله اول توصیه می‌شود تا ذائقه افراد به‌خصوص از دوران کودکی به مصرف کم نمک عادت پیدا کند. کنار گذاشتن نمکدان از سفره غذا نیز روش خوبی برای جلوگیری از افزودن نمک زیاد به غذاست. همچنین باید به ‌خاطر داشت که غذاهای آماده و خوراکی‌های فرآوری‌شده حتی اگر طعم شور نداشته ‌باشند معمولا مقدار زیادی سدیم دارند و از همین‌رو خوراکی‌های تازه ارجحیت دارند. استفاده از انواع سبزیجات معطر و ادویه‌ها نیز با بهبود طعم غذاها نیاز به افزودن نمک را کاهش می‌دهند. طبخ غذا در منزل نیز راهکار موثر در کنترل مقدار نمک است.

۲۳۳۲۳۶