شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##آیا#تشکیلات#خودگردان#آستانه#ورشکستگی#است؟

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آیا تشکیلات خودگردان در آستانه ورشکستگی است؟

هرچند مسئولان امنیتی و سیاسی اسرائیل همچنان امیدوارند تشکیلات خودگردان آنها را از موج جدید انتفاضه نجات دهد، اما عملکرد سال‌های گذشته و به ویژه چند ماه اخیر این تشکیلات، تل‌آویو را به صرافت یافتن جایگزین‌هایی برای آن انداخته است.

آیا تشکیلات خودگردان در آستانه ورشکستگی است؟
|
۱۴۰۲/۰۴/۱۳ ۰۸:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین |

سید عماد حسینی- هرچند مسئولان امنیتی و سیاسی اسرائیل همچنان امیدوارند تشکیلات خودگردان آنها را از موج جدید انتفاضه نجات دهد، اما عملکرد سال‌های گذشته و به ویژه چند ماه اخیر این تشکیلات، تل‌آویو را به صرافت یافتن جایگزین‌هایی برای آن انداخته است.

در این راستا، شبکه 11 تلویزیون رژیم اسرائیل در گزارشی اعلام کرد، تشکیلات خودگردان مشغول بررسی اعلام ورشکستگی اقتصادی خود به دلیل شرایط بسیار بد مالی است.

در صورت اعلام چنین امری، تمامی نهادهای رسمی تشکیلات خودگردان از جمله وزارتخانه‌ها و سرویس‌های امنیتی تعطیل خواهند شد، اتفاقی که می‌تواند بر عملکرد این تشکیلات در راستای سرکوب مبارزان فلسطینی در کرانه باختری تاثیر مستقیم بگذارد.

این رسانه عبری‌زبان به نقل از منابع خود نوشت، مساله در وزارت دارایی فلسطین بررسی شد و محمد اشتیه نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان هم از آن مطلع بود.

با این حال هنوز مشخص نیست محمود عباس هم در جریان این مساله قرار داشته است یا خیر.

گفتنی است با روی کار آمدن کابینه افراطی نتانیاهو، فشارها بر تشکیلات خودگردان افزایش پیدا کرده است؛ به اعتقاد اعضای این کابینه همچون بن گویر، تشکیلات خودگردان وظیفه سرکوب مبارزان فلسطینی را بر عهده دارد و در صورتی که به این وظیفه عمل نکند، اجازه دریافت عایدی مالیات‌های جمع‌آوری‌شده برای خود را نخواهد داشت.

علاوه بر این، اسرائیل مدت‌هاست به همان مقدار که تشکیلات خودگردان به خانواده اسرای فلسطینی در بند اسرائیل حقوق اختصاص می‌دهد، از عایدی‌هایش از این مالیات و عوارض کسر و مصادره می‌کند، از همین روست که این تشکیلات با مشکلات مالی بسیار شدید مواجه شده است.

این فشار به حدی رسیده است که تشکیلات خودگردان از پرداخت حقوق کارمندان و به ویژه ماموران امنیتی خود عاجز مانده و آنها را هم بر آن داشته تا از ادامه همکاری با تشکیلات خودگردان صرف نظر کنند و از این ساختار استعفا دهند.

به گفته کارشناسان، دقیق نمی‌توان گفت تشکیلات خودگردان برای فشار بر تل‌آویو این کار را انجام داده یا خیر، اما نتیجه‌ای که همه طرف‌ها به آن رسیده‌اند این است که تشکیلات خودگردان به‌شدت به نقطه پایان نزدیک شده و مشکلات مالی تنها بخشی از بحران‌های مسئولان حاضر در رام‌الله محسوب می‌شود؛ این در حالی است که تصور نمی‌شود عمر محمود عباس به همراهی طولانی‌مدت این تشکیلات قد دهد.