شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ارتش#اوکراین#فرانسه

اوکراین: تانک‌های فرانسوی در میدان جنگ کارآیی ندارند/ بدنه آنها حلبی است

اوکراین: تانک‌های فرانسوی در میدان جنگ کارآیی ندارند/ بدنه آنها حلبی است

مهر نوشت: یکی از فرماندهان ارتش اوکراین با ابراز نگرانی از عملکرد تانک‌های سبکی که فرانسه برای کی‌یف تامین کرده، بدنه آن‌ها را بسیار نازک و ناکارآمد توصیف کرد.

به نقل از راشاتودی، یک فرمانده ارتش اوکراین می‌گوید تانک‌هایی که پاریس برای کی‌یف ارسال کرده، وضعیت نگران‌کننده‌ای داشته و باتوجه به بدنه نازکی که دارند، برای حمله به خطوط دفاعی روسیه مناسب نیستند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت که خودروهای زرهی تهاجمی AMX-۱۰ RC فرانسه، در جریان ضدحملات جاری ارتش اوکراین علیه نیروهای روسیه، «ناکارآمد» هستند؛ زره‌پوش‌هایی که آلکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین اوایل سال جاری با تعریف و تمجید فراوان، آنها را « سلاح قناصه بر روی چرخ‌های سریع» توصیف کرده بود.

با این حال، فرمانده اوکراینی که نامش فاش نشده، گفته است که چهار نفر در یک تیم عملیاتی به دلیل نازک بودن بدنه و زره این تانک‌ها کشته شدند؛ تانک‌هایی که به گفته وی، تسلیحات روسی به‌راحتی در آن نفوذ می‌کنند.

فرمانده ۳۴ ساله اوکراینی که ای‌اف‌پی او را با نام مستعار یا اسم رمز «اسپارتانتس» معرفی کرده، گفت: متأسفانه وقتی یک تیم در زره‌پوش کشته می‌شود، همیشه یک دلیل دارد؛ گلوله‌باران توپخانه‌ای و انفجار در نزدیکی وسیله نقلیه و نفوذ ترکش به زره‌پوش و در نهایت انفجار مهمات داخل زره‌پوش.

ویدئویی از رزنیکوف در ماه آوریل منتشر شد که سوار بر این خودرو زرهی بود؛ او اندکی بعد در توئیتر با قدردانی از امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه بابت ارسال این زره‌پوش‌ها، نوشت: این ماشین‌های سریع، مدرن با اسلحه‌های قدرتمند به در پس گرفتن سرزمین‌مان کمک خواهد کرد. آزادی، برابری و اخوت این شکلی است.

با این حال، اسپارتانتس می‌گوید که تانک‌های فرانسوی امتحان خود را پس داده و ناکارآمدی‌شان در حملات خطوط مقدم را ثابت کرده‌اند. وی افزود: تیربار داخل خودرو و تجهیزات بصری و دیده‌بانی خوب است اما متأسفانه، بدنه نازک است و استفاده از آن در خط مقدم، شدنی نیست.

این فرمانده اوکراینی اضافه کرد که تانک‌های سبک فرانسوی، همچنین در بخش جعبه‌دنده، دچار نقص می‌شوند و دلیل آن هم احتمالاً استفاده از آنها در جاده‌های خاکی و کثیف است. همچنین به گفته وی، یک ماه آموزش نیروهای کی‌یف در فرانسه، برای کار با این خودرو زرهی کافی نبوده است.

این خودرو زرهی ۲۰ تُنی، به‌جای تسمه و غلتک، روی چرخ حرکت می‌کند و محصول دهه ۱۹۷۰ فرانسه برای عملیات شناسایی مسلحانه و حمله به تانک‌های دشمن است.

در جریان ضدحملات اوکراین که اروپا و آمریکا از آغاز بهار انتظارش را می‌کشیدند و در نهایت در ماه ژوئن آغاز شد، ارتش اوکراین هزاران نیروی خود و تعداد زیادی از تجهیزات اعطایی غرب از جمله زره‌پوش، تانک‌های لئوپارد آلمانی و یک‌دوجین سلاح سبک و سنگین دیگر را از دست داده است.

310310