شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بانک مرکزی#تخلفات#بانکی#چراغ#سبز#بانک#مرکزی#است؟

تخلفات بانکی با چراغ سبز بانک مرکزی است؟

حمید حاج اسماعیلی تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با «اطلاعات آنلاین»، با اشاره به علت اصلی ناترازی در بانک ها گفت: متاسفانه اقتصادی که داریم بانک محور است. نقش اصلی و اساسی را در اقتصاد کشور بانک‌ها بازی می‌کنند. آن ها منابع اعتباری برای تولید و خدمات آماده می‌کنند در عین حال  با رابطه تنگاتنگ با دولت در کارهای اقتصادی نقش دارند.

به گفته وی بانک ها در خلق پول هم نقش دارند. بنابراین، بانک مرکزی نمی‌تواند با بانک‌ها برای رفع مشکلات دولت همکاری داشته باشد و  این ایراد و انتقاد را به آنها وارد کند که آنها خلق پول می‌کنند یا ناترازی که در آن بانکها ایجاد شده ناشی از عملکرد  آن ها است.

او تصریح کرد: بخشی از ناترازی بانکها بر عهده دولت و بانک مرکزی است. به دلیل اینکه سیاست‌های خاص تکلیفی برای بانکها دارند که بانکها را مجبور می‌کنند آنها را انجام دهند.

حاج اسماعیلی بخشی از گفتار و رفتار رئیس کل بانک مرکزی یه حرکت تبلیغاتی دانست و اظهار کرد: طی چند سال اخیر روابط بانک‌ها با دولت و بانک مرکزی خیلی به هم نزدیک‌تر شده است. به دلیل اینکه دولت بدون کمک بانکها نمی تواند بودجه و منابع اعتباری خود را تامین کند.

به گفته وی، بانک مرکزی همان رفتارهایی را انجام می‌دهد که در دولت‌های گذشته یا در زمان تصدی روسای دیگر بانک مرکزی صورت گرفته است.

وی افزود: یکی از اقداماتی که در سال‌های گذشته مورد انتقاد بوده و شاید در دولت فعلی نیز مطرح شده این است که بانکها را از بنگاه‌داری برحذر کنند. متاسفانه بانکها همان مسیر گذشته را ادامه می‌دهند، معمولا اکثر سرمایه‌گذاری‌هایی که در پروژه‌های بزرگ در کشور صورت می‌گیرد یکی از شرکای اصلی بانکها هستند. بانکها معمولاً در خیلی از پروژه‌ها ممکن است دچار ضرر و زیان یا سودهای کلان شوند.

حاج اسماعیلی  درباره علل شکل گیری ناترازی در بانکها گفت: وقتی تورم بالا وجود دارد بانکها به اندازه نرخ تورم نمی‌توانند در بازار سود کسب کنند. در نتیجه ناترازی در بانکها شکل می‌گیرد .

به گفته وی بانک‌ها با چراغ سبز بانک مرکزی و دولت در اقتصاد کشور و بازار سرمایه فعالیت می کنند که عمدتاً تخلف بشمار می آید. بنابراین تا مادامی که این رابطه تنگاتنگ و این همکاری و شراکت بین بانک‌ها، بانک مرکزی و دولت وجود داشته باشد این ناترازی نیز وجود دارد.