شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بانک مرکزی#ایران
در گفت‌وگو با ایِبنا مطرح شد؛

بانک مرکزی به تنهایی توان ایجاد ثبات ارزی را ندارد/ تولید ثروت نیازمند اعتبار بانکی است

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: نقش بانک مرکزی در ثبات ارزی بسیار مهم و موثر است؛ اما به تنهایی توان انجام این کار را نخواهد داشت.

محمد امیرزاده، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره دیداراخیر رئیس کل بانک مرکزی کشورمان با رئیس صندوق بین المللی پول و ایجاد روابط بین المللی با مقامات پولی و بانکی دنیا گفت: این سفر و دستاورد‌های آن را باید مثبت دانست، چراکه هر جا تعامل و ارتباط بیشتری با کشور‌های دیگر وجود داشته باشد، ضریب اطمینان برای کارآفرینان و فعالان اقتصادی هم بیشتر خواهد شد و در نهایت به موجی از امید در جامعه می‌انجامد.


وی افزود: کشور‌هایی که روابط و جایگاه بین المللی بهتری در دنیا دارند، دارای ثبات سیاسی و اقتصادی و پولی مطلوبی نیز هستند. در همین راستا امیدوارم رئیس کل بانک مرکزی کشورمان در ادامه این سیاست بتواند با روسای بانک‌های مرکزی کشورهای منطقه هم ارتباط بیشتری برقرار کند، چراکه در این صورت می‌توان در تنگنا‌های اقتصادی روی کمک و همکاری بانک‌های منطقه هم حساب کرد.


این فعال اقتصادی گفت: مطمئنا بانک مرکزی با اجرای سیاست‌های برون مرزی و ارتباط با کشور‌های مختلف می‌تواند در تحکیم اقتصادی و ارز آوری نقش بسیار موثری را داشته باشد.


امیرزاده با مثبت ارزیابی کردن سیاست‌های تثبیت بانک مرکزی ادامه داد: نقش بانک مرکزی در این خصوص بسیار پر رنگ و موثر است، اما به تنهایی نمی‌تواند ثبات ارزی بوجود آورد، چراکه در اجرای سیاست‌های خود باید همواره مدیران سیاسی جامعه را قانع کند. بانک مرکزی باید اختیارات و استقلال عمل بیشتری داشته باشد تا بتواند مثل چند ماه اخیر به خوبی بازار ارز را کنترل کند.


عضو اتاق بازرگانی ایران، پیش نیاز تحکیم فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی را تولید ثروت خواند و افزود: بی تردید برای رشد تولید و اقتصاد باید تولید ثروت کرد که تولید ثروت هم نیاز به اعتبار بانکی و سرمایه دارد. ما پتانسیل و توان بالایی در بخش‌های فولادی، پتروشیمی و نفت و گاز داریم که اگر بانک مرکزی حمایت بیشتری از بخش خصوصی در این حوزه‌ها به عمل آورد و این پتانسیل را از حالت انفعالی به حالت فعال تبدیل کند، آن‌ها نیز می‌توانند با ثروت آفرینی به اقتصاد کشور کمک کنند.