شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#مجلس#آنلاین#مجلس یازدهم

تفاوت بسیار زیاد مشارکت رای اولی‌ها در انتخابات اسفند

تفاوت بسیار زیاد مشارکت رای اولی‌ها در انتخابات اسفند

اطلاعات آنلاین نوشت:دبیر کل حزب مردم به شیوه اصلاح قانون انتخابات در مجلس یازدهم و طرح تناسبی بودن انتخابات واکنش نشان داد.

امرالله شیخیانی، دبیر کل حزب مردم با اشاره به برگزاری انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی در یازدهم اسفندماه سال‌جاری و ضرورت توجه به مؤلفه‌های ایجاد مشارکت پر شور، به خبرنگار «اطلاعات آنلاین» گفت: بیش از ۴۰ سال است که در کشور ما انتخابات مختلف صورت می‌گیرد و قوانینی هم در خصوص انتخابات مصوب شده است اما دو عنصر و رکن اصلی برای حضور بالای مردم در انتخابات وجود دارد. مولفه نخست، آنکه مردم نتیجه مشارکت‌های گذشته خود را دیده باشند و مولفه دوم، حضور جناح‌های و جریان‌های مختلف در انتخابات است که رأی دهندگان بتوانند به آن‌ها رأی دهند. در واقع می‌توان گفت که وزارت کشور، شورای نگهبان و مردم سه ضلع تحقق مشارکت بالا در انتخابات است.

وی افزود: اگر جناح‌های مختلف در انتخابات حضور داشته باشند و دست‌اندازها و موانع و سخت‌گیری‌ها کاهش یابد و آزادی قانونی برای رقابتی بودن کامل برقرار باشد، مشارکت بالا در انتخابات حتمی است. از سویی دیگر آنچه که سبب می‌شود ما یک انتخابات فراگیر و حداکثری داشته باشیم، قانون نظارت بر اجرای انتخابات است.

این فعال سیاسی با اشاره به نهادهای برگزار کننده انتخابات در کشور عنوان کرد: نماینده دولت برای برگزاری انتخابات وزارت کشور است و شورای نگهبان مسئولیت نظارت بر انتخابات را از قبل از برگزاری به عهده دارد. این شورا از طریق دفترهایی که در سراسر کشور دارد، قبل از انتخابات افرادی را که احتمال می‌دهد در این فرایند سیاسی حضور پیدا کنند، از نظر سیاسی و امنیتی پایش می‌کند. در واقع نظارت از قبل از انتخابات شروع و تا پایان رای گیری و تایید افراد منتخب مردم،ادامه پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: زمانی یک انتخابات کامل و حداکثری است که نمایندگان سه گرایش چپ، راست و میانه یا اعتدالگرا در انتخابات حضور داشته باشند. اگر نامزدهای یکی از گرایش‌های سه‌گانه در انتخابات حضور نداشته باشد و مردم نامزد گرایش مورد نظر خود را نبینند، حضور آن‌ها در انتخابات کمتر می‌شود. در کشور ما به دلیل تعریف نشدن قانون انتخابات به صورت کلی در همه دوره‌های مجلس قانون موجود درباره نحوه برگزاری انتخابات اصلاح می‌شود.

شیخیانی با انتقاد از اصلاح قانون انتخابات در مجلس یازدهم، گفت: این مجلس در حال تصویب قانون تناسبی بودن در انتخابات است. قانون تناسبی بودن انتخابات از نظر افراد سیاسی و سیاست‎‌گذاران در دنیا جایگاهی ندارد. کدام یک از کشورهای موجود در دنیا که دارای انتخابات است قانونی به نام تناسبی بودن انتخابات دارد. به نظر من تصویب این قانون یک سرپوش سیاسی است و با دموکراسی در تضاد است. به این دلیل که سه گرایش موجود به معنای واقعی به حق خودشان نمی‌رسند.

وی عنوان کرد: زمانیکه سه گرایش راست و چپ و میانه در انتخابات با یکدیگر رقابت کنند، مشارکت در انتخابات پرشور خواهد بود. رقابت این سه گرایش در قالب احزاب صورت گیرد. این در حالی است که در حال حاضر و در تمامی انتخابات احزاب فقط بازار گرم کن انتخابات هستند و نقش سرگرمی دارند.

عضو سابق شورای مرکزی خانه احزاب با اشاره به برنامه دشمن برای انتخابات آینده اظهار داشت: همه کشورهای جهان مخالفانی دارند و کشور ما از این قاعده جدا نیست. اسلام و انقلاب اسلامی ایران هم همیشه مخالفانی داشته، دارد و خواهد داشت. به همین سبب ما باید از روش و منشی در زمان انتخابات استفاده کنیم که بتوانیم به صورت اجرایی و قانونی دشمنی‌ها را دفع کنیم. در زمانی که عضو شورای مرکزی خانه احزاب بودم، جلساتی با غلامعلی حداد عادل، فعال سیاسی اصولگرا و علی لاریجانی رییس مجلس وقت داشتیم. بنده در آن جلسه به آقایان گفتم که شما باید کاری کنید که هیچ وقت نظام لطمه نبیند، شما بیایید ضربه‌گیر درست کنید. منظور من از ضربه‌گیر این بود، زمانیکه انتخابات رقابتی باشد ضربه‌گیر؛ مجلس‌ها و دولت‌هایی خواهیم داشت که بر اساس رقابت حزبی روی کار می‌آیند.

وی افزود: اگر مجلس و دولتی که بر این اساس روی کار بیاید کار خود را به درستی انجام ندهد، مردم حزب را بازخواست خواهند کرد اما زمانی که انتخابات بر این اساس صورت نگیرد و مردم به خواسته‌شان نرسند، نظام در بلند مدت زیر سئوال می‌رود. بر همین اساس، برای اینکه دشمن نتواند در انتخابات ما کارشکنی کند؛ باید سازو کار قانونی در انتخابات تعیین شود که بر اساس آن هیچ کشور و جریانی نتواند در انتخابات نفوذ کرده و مردم برای شرکت نکردن در انتخابات تشویق کند.

این جامعه شناس سیاسی درباره حضور نسل رأی اولی در انتخابات عنوان کرد: رأی اولی‌ها به طور معمول برای شرکت یا عدم شرکت در انتخابات به خاستگاه، وضعیت معیشتی، معلمان، صدا و سیما، برنامه‌های مجازی، دوستان و هم‌سالان خود نگاه می‌کنند. اگر او به این درک برسد که وضعیت معیشت جامعه و فضای کلی در جامعه به سمت یک انتخابات پر شکوه پیش می‌رود به طور قطع او در انتخابات شرکت خواهد کرد.

۲۱۶۲۱۷