شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بن سلمان#عربستان#عربستان سعودی

بن سلمان درباره سازش با اسرائیل به محمود عباس چه گفت؟

بن سلمان درباره سازش با اسرائیل به محمود عباس چه گفت؟

ایسنا نوشت: یک رسانه عرب زبان درباره موضع فعلی عربستان سعودی نسبت به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کرد که موضع ریاض تغییری نکرده و همان موضعی است که ولیعهد این کشور در دیدار با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرده بود.

روزنامه رأی الیوم در این باره نوشته است: منابع آگاه دیپلماتیک می‌گویند، تنها رویکردی که عربستان در رابطه با موضوع عادی‌سازی روابط با اسرائیل دارد، موضعی است که محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور اواخر ماه رمضان و در شهر جده به‌طور دقیق و با جزئیات به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ابلاغ کرده است.

طبق این گزارش، پس از این دیدار، محمود عباس گزارشی مستند و مکتوب از شنیده‌های خود درباره موضع عربستان سعودی در قبال مساله فلسطین و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را به کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) ارائه داد.

رأی الیوم همچنین نوشت: موضع عربستان که به محمود عباس ابلاغ شد، بر این مساله تاکید می‌کند که ریاض در حال حاضر به هیچ وجه علاقه‌ای به عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل ندارد و تنها در یک صورت چنین اتفاقی ممکن است و آن هم پس از رفع نیازهای امنیتی خود و تولد یک کشور فلسطینی است.

این رسانه در ادامه آورده است: عربستان سعودی جز در چارچوب متن ابتکارعمل صلح عربی هیچ تماس رسمی با طرف اسرائیلی اعم از دوجانبه و سه جانبه نخواهد داشت. طبق این ابتکارعمل، طرف سعودی می‌تواند از طریق کارشناسان و دانشگاهیان در سطح امنیتی با رژیم اشغالگر ارتباط برقرار کند. با این حال مقامات عربستان به اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها ابلاغ کرده‌اند که کانال‌های ارتباطی امنیتی به معنای عادی سازی رسمی روابط نیست و عادی سازی واقعی و رسمی در گرو اجرای ابتکارعمل صلح عربی و احیای حق و حقوق ملت فلسطین است.

ولیعهد عربستان اواخر فرورین سال جاری در شهر جده با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت‌وگو و آخرین تحولات فلسطین را بررسی کرده بود.

این جلسه با حضور مقامات بلندپایه از هر دو طرف از جمله ترکی بن محمد، وزیر مشاور و فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان و «حسین الشیخ»، دبیر کل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین و سایر مقامات برگزار شد.

در این نشست بن سلمان بر تضمین حقوق ملت فلسطین بر اساس معاهده‌های بین‌المللی مرتبط و ادامه تلاش‌ها برای تحقق صلح فراگیر تاکید کرده بود.

311311