شهر خبر

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

سازش ریاض با تل‌آویو؛ عشوه‌های عربستان در بازار مکاره آمریکا!

عربستان سعودی اخیراً پیام جدیدی در مورد احتمال ازسرگیری روابط خود با اسرائیل ارسال کرد، پیامی که نه تل‌آویو بلکه بیشتر قلب و ذهن ساکنان کاخ سفید را نشانه رفته بود و از این رو تلاش شد از نزدیک‌‌ترین نقطه به واشنگتن یعنی سفارت سعودی در آمریکا ارسال شود.

سازش ریاض با تل‌آویو؛ عشوه‌های عربستان در بازار مکاره آمریکا!
|
۱۴۰۲/۰۴/۱۱ ۰۸:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین |

سید عماد حسینی- عربستان سعودی اخیراً پیام جدیدی در مورد احتمال ازسرگیری روابط خود با اسرائیل ارسال کرد، پیامی که نه تل‌آویو بلکه بیشتر قلب و ذهن ساکنان کاخ سفید را نشانه رفته بود و از این رو تلاش شد از نزدیک‌‌ترین نقطه به واشنگتن یعنی سفارت سعودی در آمریکا ارسال شود.

برخلاف آنچه در برخی از رسانه‌های داخلی منعکس شد، سخنان ریما بنت بندر بن آل سعود درباره سازش با اسرائیل نه تاکید بر عدم برقراری روابط با اسرائیل بلکه بیشتر ابراز تمایل به انجام آن بود.

پیام مبسوط این شخصیت بسیار نزدیک به محمد بن سلمان نشان داد ولیعهد عربستان به شدت در صدد انجام این سازش است اما در مقابل این امتیاز بزرگی که در سال انتخابات به بایدن خواهد داد، خواهان امتیازی هم‌سنگ برای خویش است.

این دیپلمات سعودی که مشخص بود حامل پیامی صریح برای ایالات متحده است، در نشستی در مرکز پژوهش‌های آمریکایی در ایالت کلرادو، این بار به شکل صریح‌تری در مورد سازش کشورش با اسرائیل سخن گفت و کوشید تا توپ را به زمین اسرائیل بیندازد.

این اتفاق نه به خاطر بی‌میلی تل‌آویو به علنی شدن روابط دو طرف بلکه به دلیل مخالفت قاطع اسرائیل با برنامه عربستان برای بهره‌مندی از توانمندی هسته‌ای با کمک گرفتن از ایالات متحده صورت می‌گیرد.

ریما که فرزند بندر بن سلطان سفیر ریاض در دوره حملات ۱۱ سپتامبر در واشنگتن بود، سعی کرد اعلام کند عربستان هم مانند اسرائیل نگران شرایط داخلی در طرف مقابل است و عملیات نظامی مستمر ارتش اسرائیل در کرانه باختری در کنار توسعه شهرک‌های اسرائیل دو مشکلی است که ساختار سیاسی سعودی را نگران (!) کرده و آنها را وا می‌دارد تا از نزدیک‌تر شدن به کابینه نتانیاهو اجتناب کنند.

با این حال این دیپلمات سعودی در پیام‌رسانی خود فراموش نکرد که خطاب به حاضران اطمینان دهد، در چارچوب پیش‌شرط ریاض به منظور حل و فصل مساله فلسطین برای سازش با اسرائیل، توافق صلح اسرائیلی فلسطینی با نگاه ۲۰۳۰ عربستان همسو است، یا به تعبیری وا داشتن فلسطینیان به این صلح مستدام در دستور کار پادشاه و ولیعهدش قرار دارد.

او همچنین خاطرنشان کرد: ما حرف از سازش نمی‌زنیم، بلکه از خاورمیانه‌ای کامل و یکپارچه سخن می‌گوییم که همگی ما در آن دارای حق باشیم، سازش به معنای همزیستی مسالمت‌آمیز دور از یکدیگر است اما همپوشانی به معنای آن است که با یکدیگر همکاری می‌کنیم، در راستای منافع خود این همکاری را محقق می‌کنیم و باعث رشد و رونق آینده جوانان‌مان می‌شویم.

به طور خلاصه باید گفت، انگیزه محمد بن سلمان برای سازش با اسرائیل کمتر از محمد بن زاید همزاد اماراتی‌اش در صحنه سیاسی منطقه نیست، اما تجارب چند سال گذشته به او یاد داده است که بی‌گدار به آب نزند و پیش از گرفتن بهای آن امتیازی به طرف مقابل ندهد وگرنه میزان کمک‌های عربستان به فلسطینیان نشان می‌دهد مساله فلسطین امروز در لیست اولویت‌های ریاض چه جایگاهی دارد.