شهر خبر

چرا ماکارونی در فروشگاه ها توزیع نمی شود؟/ کارخانه ها منتظر گران شدن هستند

چرا ماکارونی در فروشگاه ها توزیع نمی شود؟/ کارخانه ها منتظر گران شدن هستند

همشهری نوشت: سخنگوی انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی گفت: تقاضای افزایش قیمت ماکارونی به سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان داده شده است اما هنوز این سازمان موافقت خود را اعلام نکرده است و ما منتظریم تا بررسی های لازم و اقدامات کارشناسی را انجام دهند و بر اساس آن نظر نهایی خود را اعلام کنند.

رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران هم در خصوص اینکه آیا ماکارونی گران خواهد شد یا خیر، گفت: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش قیمت ماکارونی موافقت نکرده است. تولیدکنندگان با توجه به افزایش حقوق کارگران در نامه ای به سازمان حمایت خواستار افزایش قیمت ماکارونی از ۲۴ هزار تومان به ۳۲ تا ۴۲ هزار تومان شده بودند که سازمان حمایت این درخواست را رد کرده است. چرا که ماکارونی با همین قیمت ۲۴ هزار تومانی نیز تقاضای پایینی دارد. بازار کشش همین قیمت را هم ندارد و مردم توان خرید ندارند.

وی در این خصوص که آیا کمبود ماکارونی در بازار وجود دارد یا خیر، هم اظهار کرد: کمبودی در بازار مصرف وجود ندارد و ماکارونی به اندازه کافی در فروشگاه‌ها هست.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران همچنین از کاهش قیمت ۲۰ درصدی روغن هم خبر داد و گفت: روغن ۱۶ کیلویی در فروردین ماه به قیمت عمده در بنکداری ۹۴۰ هزار تومان بود اما الان قیمت با ۸۵۰ هزار تومان نیز خریدار ندارد. روغن ۵ کیلویی لادن به قیمت عمده در بنکداری ۳۵۰ هزار تومان بود که الان ۲۹۵ هزار تومان در بازار فروخته می شود که سوپرمارکتی ها حدودا با ۱۶ درصد سود آن را می فروشند. بازار خیلی راکت است و قیمت کالاهای اساسی مانند روغن و برنج و حبوبات رو به کاهش است.

وی در خصوص برنج گفت: الان چون در فصل برداشت برنج ایرانی هستیم حدودا ۴۰ درصد در این بخش کاهش قیمت داشته ایم. عرضه بالا و کاهش تقاضا منجر به کاهش قیمت برنج شده است. قیمت عمده برنج هاشمی درجه یک گیلان ۹۰ هزار تومان است و برنج هاشمی مازندران ۸۵ هزار تومان است در حالی که قیمت همین برنج نزدیک عید کیلویی ۱۱۵ هزار تومان بود. برنج ندا ۴۰ هزار تومان است در حالی که اوایل سال قیمت آن تا ۶۵ هزار تومان هم بالا رفت.

۲۱۷۲۲۳