شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#دولت#بورس کالا

ردپای تصمیمات غیر عقلایی در بورس کالا

ردپای تصمیمات غیر عقلایی در بورس کالا
مهدیه علیجانی در برنامه بورسان گفت؛ ناتوانی دولت در تصمیم‌گیری عقلایی باعث شد تا ماهیت بازار زیر سوال رود

فردای اقتصاد- این کارشناس بازار سرمایه معتقد است، بازار پس از تصمیم عجیب هفته گذشته (نامه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها) در یک بهت و سردرگمی به سر می‌برد.

وی خاطرنشان کرد: ناتوانی دولت در تصمیم‌گیری عقلایی باعث شد تا ماهیت بازار زیر سوال رود. در هفته گذشته داده‌هایی منتشر شد که خبر از شرایط مطلوب اقتصاد آمریکا و وجود فضای مناسب برای اقدام بیشتر فدرال رزرو در جهت تداوم سیاست‌های انقباضی را می‌داد.

به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه دلار در بازار تهران در محدوده ۵۰ هزار تومان در نوسان است. بازارهای کشورهای همسایه نیز به دلیل عید قربان تعطیل بودند. همچنین در ابتدای هفته گذشته احتمال جنگ داخلی در روسیه باعث شد دلار به کانال ۵۱ هزار تومان نزدیک شود اما مجددا به کمتر از سطح فوق بازگشت. اتفاقات مختلف در دنیا اثرگذاری بالایی در ارزش ریال دارند.

وی عنوان کرد: در معاملات فلزات شاهد رکود هستیم. بورس کالا برای کاهش رخوت بازار پیش پرداخت ثبت سفارش را از ۳۰ درصد به ۱۰ درصد کاهش داد. (چهارمین تغیر ثبت پیش پرداخت در سال جاری)

علیجانی تصریح کرد: در گروه سیمان یک میلیون و ۲۳۴ هزار تن عرضه و یک میلیون و ۵۹۴ تن تقاضا صورت گرفت. هر تن سیمان فله ۸۰۴ هزار تومان و هر کیسه سیمان ۴۷ هزار ۴۰۰ تومان معامله شد

امروز در برنامه بورسان محسن سیار کارشناس بازار سرمایه در خصوص محرک‌های صعود بورس، چرایی بی‌اعتمادی سرمایه گذاران به دولت و شانس سازمان در شناسایی متخلفان بورسی پرداخت. مهدیه علیجانی کارشناس بازار سرمایه نیز اثرات تصمیمات خلق‌الساعه دولت در معاملات بورس کالا، پیامدهای عدم عرضه پتروشیمی‌ها و تبعات آن برای سایر صنایع را تشریح کرد.