شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#صدا و سیما#سال ۲۰۱۷

چرایی امتناع عربستان از پذیرش هیئت اسرائیلی در نشست آتی یونسکو در ریاض

چرایی امتناع عربستان از پذیرش هیئت اسرائیلی در نشست آتی یونسکو در ریاض

صدا و سیما نوشت: رژیم صهیونیستی علاوه بر طرح صلح پیشنهادی عربستان برای حل بحران فلسطین با هیچ یک از شروط ریاض برای عادی سازی روابط موافقت نکرده ضمن آنکه این رژیم از سال ۲۰۱۷ از یونسکو خارج شده است.

عربستان هنوز سندی را که به موجب آن به نمایندگان رژیم صهیونیستی اجازه حضور در نشست‌های ماه سپتامبر یونسکو در ریاض داده می‌شود را امضا نکرده است.

دیپلمات‌های غربی و مسئولان ارشد رژیم صهیونیستی اعلام کردند که عربستان به صراحت اعلام کرده که (رژیم) اسرائیل مشکل اصلی است.
عربستان به تلاش‌های جوبایدن که همانند نتانیاهو برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده امریکا روی عادی سازی روابط ریاض- تل آویو سرمایه گذاری کرده است نه تنها پاسخ مثبت نداده بلکه شروطی را تعیین کرده است که برای هیچ یک از دو طرف امریکایی و اسرائیلی قابل پذیرش نیست.

حدود سه هفته پیش یک مقام آمریکایی اعلام کرده بود که آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان ۱۰۰ دقیقه درباره طیف گسترده‌ای از مسائل اعم از (رژیم) اسرائیل گفتگو کرده است.

رسانه‌ها اعلام کردند به احتمال زیاد بخش عمده‌ای از گفتگو میان بلینکن و محمدبن سلمان تحت تاثیر عادی‌سازی احتمالی روابط میان عربستان و اسرائیل بوده حال آنکه مقامات احتمال هرگونه پیشرفت فوری یا عمده در این موضوع را منتفی دانسته‌اند.

علیرغم حرف و حدیث‌های گسترده درباره احتمال دستیابی به توافق عادی سازی روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل، تل‌آویو مخالف شروط اعلام شده ریاض در مذاکرات با دولت جو بایدن است.

روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» پیش از این به نقل از یک مقام آمریکایی فاش کرده بود که دولت ریاض در مذاکرات با آمریکا چهار پیش‌شرط برای عادی‌سازی روابط با اشغالگران صهیونیست را مطرح کرده است که عبارتند از: حق برخورداری برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای، افزایش روابط دفاعی با آمریکا، تحکیم تجارت با آمریکا و توقف انتقادات واشنگتن در خصوص قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی.

پیشتر در گزارش روزنامه نیویورک تایمز اعلام شده بود، ریاض که روابطش با دولت جو بایدن متشنج شده، برای عادی سازی با اسرائیل این شرط را گذاشته که فروش تجهیزات دفاعی آمریکا به عربستان افزایش یابد و همچنین واشنگتن با برنامه هسته‌ای عربستان موافقت کند.

خواسته‌های عربستان شامل دستیابی ریاض به تسلیحات پیشرفته آمریکایی و موافقت واشنگتن با "برنامه هسته‌ای غیرنظامی" ریاض است که تل‌آویو با آن مخالف است. زیرا دستیابی عربستان به تسلیحات پیشرفته «برتری نظامی اسرائیل در منطقه» را از بین می‌برد. همچنین «برنامه هسته‌ای غیرنظامی» عربستان از نظر اسرائیل «مقدمه‌ای برای توسعه سلاح هسته‌ای سعودی» تلقی می‌شود. امری که با مخالفت ایالات متحده آمریکا و اسرائیل به دلیل هراس شدید از پیامدهای آن روبه رو است.

مائیربن شبات، مشاور سابق امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و به عنوان یکی از طراحان توافقنامه‌های عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای نوشت: عادی‌سازی روابط با عربستان منفعت آشکار آمریکایی-غربی است که با آن می‌توان عربستان را ازمحور چین، ایران و روسیه دور کرد، این هدف بسیار مهمی است؛ اما نه به هر قیمتی.

به نوشته بن شبات امتیازدهی‌ها در مساله ایران، چانه‌زنی بر سر موضوع گسترش ظرفیت‌های هسته‌ای در خاورمیانه و امتیازدهی‌ها در سطح امنیتی در عرصه فلسطین در واقع سنگین‌ترین بهایی است که می‌توان پرداخت کرد.

نتانیاهو و دیگر مسئولان این رژیم همواره از نزدیک بودن توافق عادی‌سازی روابط با عربستان صحبت می‌کنند، اما ریاض بارها تأکید کرده که عادی‌سازی روابط با تل‌آویو در گرو اجرای طرح صلح عربی است که شامل تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی و بازگشت آوارگان و عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از جولان اشغالی است.

در اوایل بهمن ماه ۱۴۰۱، فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان، عادی‌سازی روابط با اسرائیل را بدون راه حل دو کشور اسرائیل- فلسطین منتفی دانست.

منابع امریکایی و اسرائیلی درحالی بر امتناع عربستان از پذیرش هیات اسرائیلی در نشست آتی یونسکو در ریاض مانور می‌دهند که این رژیم اساسا از سال ۲۰۱۷ از یونسکو خارج شده است.

علیرغم اینکه دولت بایدن مقدمات لازم را برای بازگشت به این سازمان شروع کرده است، اما تاکنون رژیم صهیونیستی برای بازگشت به یونسکو اعلام امادگی نکرده است و لذا صرف نظر از محل نشست رژیم صهیونیستی برای حضور در نشست یونسکو منع قانونی دارد.

ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی، در اول ژانویه ژانویه ۲۰۱۹ در اعتراض به رویکرد ضد اسرائیلی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)، رسما از این نهاد بین‌المللی خارج شدند.

خروج آمریکا و رژیم صهیونیستی از یونسکو از حدود یک سال قبل در دستور کار این دو قرار داشته و تنها در این تاریخ با پیش رفتن امور اداری آن، رسمی شد. در واقع ایالات متحده و رژیم صهیونیستی تصمیمات خودشان را سال ۲۰۱۷ اعلام کردند. اما طبق اساسنامه یونسکو، خروج در پایان سال بعد اجرایی می‌شود.

ایالات متحده گفته بود برای اینکه در یونسکو باقی بماند، خواستار تغییرات بنیادین در این سازمان، مخصوصا برنامه «میراث جهانی» آن است که بعضا اماکن مقدس در اراضی اشغالی را برخلاف خواسته و فشارهای صهیونیست‌ها، میراث اسلامی و فلسطینی نامیده است.

رژیم صهیونیستی نیز طی سال‌های اخیر به دلیل قطعنامه‌های متعدد یونسکو در حمایت از فلسطینی‌ها و محکومیت اشغالگری اسرائیل، از این سازمان خشمگین بود و بارها تلاش می‌کرد با تهدید یا تطمیع، کشورهای عضو را از رای دادن علیه خود باز دارد.

زمانی که یونسکو اولین نهاد سازمان ملل متحد شد که فلسطین را به عنوان یک عضو کامل در سال ۲۰۱۱ پذیرفت، دولت اوباما به سرعت پرداخت مبالغ سالانه خود را که مبلغی حدود ۲۲ درصد کل بودجه این سازمان می‌شد، متوقف کرد. براساس یک قانون ملی، ایالات متحده قادر است اعتبارات آژانس‌های سازمان ملل متحد را که فلسطین را به عنوان عضو کامل به رسمیت می‌شناسند قطع کند.

ایالات متحده و رژیم صهیونیستی پس از رای به عضویت فلسطین در سال ۲۰۱۱، کمک مالی به یونسکو را متوقف کردند و هر دو کشور در سال ۲۰۱۳ حق رای خود را از دست دادند.

سال ۲۰۱۶ روابط دیپلماتیک بیش از پیش تیره شد؛ چرا که یونسکو قطعنامه‌هایی را به تصویب رساند که به گفته مقام‌های اسرائیلی روابط یهودیت با اماکن مقدس در قدس را نادیده می‌گرفت که شامل اشاره به حرم شریف تنها با نام‌های عربی و انگلیسی و حذف عبری آن می‌شد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به آن گفت: "یونسکو اندک مشروعیت باقیمانده خودش را هم از دست داد. "

یونسکو همچنین به اسرائیل به عنوان قدرت اشغالگر اشاره می‌کند و اقدامات این کشور در اراضی فلسطینی را زیر سوال می‌برد.

سال ۲۰۱۷ یونسکو قطعنامه دیگری را تصویب کرد که موجب نگرانی مقام‌های رژیم صهیونیستی شد؛ یونسکو، بخش قدیمی شهر الخلیل در کرانه باختری را به عنوان یک میراث جهانی ارزشمند و در معرض خطر فلسطینی اعلام کرد.

ایالات متحده اعلام کرد از این سازمان بیرون می‌آید و رژیم صهیونیستی هم به دنبال آن دست به اقدام مشابهی زد.

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۷ تصمیم گرفت به دلیل تصمیمات ضد صهیونیستی یونسکو، در سال ۲۰۱۷ به طور کامل از این آژانس خارج شود.

براین اساس تا زمانی که رژیم صهیونیستی به یونسکو بازنگشته است صرف نظر از محل اجلاس، نمی‌تواند در آن حضور یابد و با توجه به اینکه بازگشت به این سازمان خود شکستی برای این رژیم محسوب می‌شود، چون هنوز دلایل خروج به قوت خود باقی است لذا این رژیم برای سرپوش گذاشتن بر این ناکامی می‌خواهد ان را به عادی سازی روابط با عربستان گره بزند.

با این حال بعید به نظر می‌رسد با توجه به چرخش راهبردی که در سیاست‌های منطقه‌ای و بین المللی عربستان طی چند ماه اخیر رخ داده است، عربستان تحتئ تاثیر جوسازی‌های امریکا و اسرائیل برای پذیرش هیات اسرائیلی در نشست ریاض قرار گیرد. احمد کاظم زاده

310310