شهر خبر

تنوع مذاهب در افغانستان؛ چگونه طالبان حقوق شیعیان و اقلیت‌های مذهبی را زیر پا می‌گذارد؟

تنوع مذاهب در افغانستان؛ چگونه طالبان حقوق شیعیان و اقلیت‌های مذهبی را زیر پا می‌گذارد؟

شفقنا نوشت: از زمان تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، نگرانی های زیادی در مورد رویکرد این گروه در قبال شیعیان افغانستان و سایر اقلیت های مذهبی وجود داشته است؛ نگرانی که این روزها با بازبینی قوانین این کشور افزایش یافته است.

 طالبان یک نوار صوتی منسوب به هبت الله آخندزاه، رهبر این گروه منتشر کرده اند که گفته می شود سخنرانی او در نماز عید سعید قربان، در شهر قندهار در جنوب افغانستان است.

رهبر طالبان در این نوار صوتی می گوید که به زودی قوانین افغانستان در مطابق با فقه حنفی بازبینی و سپس اجرا می شود.

او در این نوار صوتی نیم ساعته، ادعا می کند که «اکثریت مطلق» مردم افغانستان پیروان مذهب حنفی هستند و نظام بر اساس این فقه بنا شده و مسیرش را ادامه می دهد.

او از میان سایر مذاهب مختلف افغانستان، تنها از مذهب شافعی نام می گیرد و می گوید که شماری از پیروان این مذهب فکر می کنند که بعضی از احکام صادر شده، مخالف شریعت اسلامی است، در حالی که این احکام مخالف شریعت نیست، بلکه بر اساس فقه حنفی صادر شده است.

سخنرانی های دیروز رهبر طالبان، نگرانی ها در مورد حقوق پیروان سایر مذاهب افغانستان، از جمله حقوق شیعیان که بخش بزرگی از ساکنان این کشور را تشکیل می دهند، افزایش داده است.
 

گروه طالبان از آغازین روزهای تسلط دوباره بر افغانستان، تلاش برای از بین بردن تنوع مذاهب در افغانستان را آغاز کردند.

اولین گام در این راستا، لغو قانون احوال شخصیه شیعیان افغانستان بود که بر اساس قانون اساسی نظام قبلی تدوین و تصویب شده بود.

بر اساس این قانون، قضایای مربوط به احوال شخصیه شیعیان مطابق این قانون که بر اساس اصول فقه اهل تشیع تدوین شده بود، باید در محاکم بررسی و فیصله می شد.

اما بر اساس گزارش تحقیقی یک نهاد معتبر حقوق بشری موسوم به «رواداری» که مسئولیت آن را رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به عهده دارد، اکنون در دستگاه قضایی طالبان هیچ قاضی شیعه وجود ندارد.

بر اساس تحقیق این نهاد، قاضی های طالبان در دعواهای که یک طرف قضیه اهل تشیع باشد، برخورد تبعیض آمیز دارند و قضایای مربوط به احوال شخصیه اهل تشیع را نیز بر اساس فقه حنفی فیصله می کنند.

بر اساس گزارش ها، چنین برخوردی با پیروان مذاهبی که از شاخه های اهل تسنن هستند، همانند شافعی، مالکی و حنبلی، نیز صورت می گیرد و طالبان در قبال آنان رفتار تبعیض آمیز دارد.

رهبر طالبان نیز در سخنرانی خود، به صورت ضمنی تأیید می کند که پیروان سایر مذاهب از برخورد تبعیض آمیز این گروه شکایت کرده اند و شماری از دستورات آن ها را در تضاد با باورهای خود می دانند، اما او تأکید می کند که ما در افغانستان امور را فقط بر اساس فقه حنفی پیش می بریم.
 

همزمان با تداوم سیاست های جنجال برانگیز طالبان در مورد جابجایی افراد تحریک طالبان پاکستان در مناطق مختلف این کشور، از جمله شمال، نگرانی از رویکرد تک مذهبی این گروه نیز افزایش یافته است.

این نگرانی ها با سخنرانی هبت الله آخندزاده در نماز عید سعید قربان، بیشتر از همیشه افزایش یافته است.

شهروندان افغانستان می گویند که ثبات سیاسی و امنیتی کشور بستگی به احترام به تنوع مذاهب و هویت های مذهبی این کشور دارد.

بسیاری از شهروندان افغانستان می گویند که طالبان در تلاش هستند که علاوه بر سیاست «سرکوب قومی»، «سیاست سرکوب مذهبی» را نیز در پیش گیرند.

آنها پیامدهای را چنین سیاست های را برای آینده افغانستان خطرناک توصیف می کنند و می گویند که این مسئله باعث خواهد شد که بخش بزرگی از مردم افغانستان از حقوق مذهبی خود محروم شوند.

اکثریت شهروندان و سیاست مداران افغانستان به این باور هستند که دامن زدن به مسائلی چون «اکثریت قومی» و «اکثریت مذهبی» برای نفاق افگنی در بین مردم این کشور انجام می شود و طالبان چنین دستوراتی را که از کشورهای بیرونی دریافت می کنند.

311311