شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مالیات#ایران#سرمایه‌گذاری
یادداشت اختصاصی|

رونق سرمایه‌گذاری با مالیات بر عایدی سرمایه

عضو اتاق بازرگانی ایران در یادداشت اختصاصی برای «ایبِنا» به تاثیر اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بازار ارز و سکه پرداخت.

به گزارش ایبِنا، با توجه به شرایط کشور و سفته بازی که طی سال‌های اخیر در برخی از بازار‌ها شکل گرفته، طرح مالیات بر عایدی سرمایه، می‌تواند کمک کننده باشد و از سویی شرایطی را فراهم کند تا واسطه گران و دلالان از بازارهایی چون ارز، مسکن، خودرو و طلا و جواهرات خارج شوند. این طرح اکنون در شورای نگهبان است و به نظر می‌رسد به زودی برای اجرا به دولت ابلاغ می‌شود.

از همین رو امیدوارم نتایح بررسی‌ها و اجرای این طرح در گام نخست بسیار تاثیرگذار باشد و بتواند اهداف تعریف شده را آنطور که پیش بینی شده، مرتفع سازد. برخی از قوانین و مقرراتی که در طرح مالیات بر عایدی سرمایه آمده، در اکثر کشور‌ها در حال اجراست، لذا با مطالعه تجربیات آن‌ها و برطرف ضعف ها، می‌توان طرح یاد شده را با شرایط بهتری در کشور پیاده سازی کرد.

این طرح باعث تشویق و توسعه سرمایه‌گذاری نیز خواهد شد و صاحبان پول و ثروت را به سمت فعالیت‌هایی می‌برد که برای کشور آتیه دارد. در حال حاضر در کشورمان مشکلات متعددی در جذب سرمایه گذاران و تمایل آن‌ها به سرمایه گذاری در فعالیت‌های صنعتی و تولیدی وجود دارد، بر این اساس قانونگذار سعی کرده شرایط را به گونه‌ای رقم بزند که فعالیت در حوزه‌هایی که ارزش افزوده‌ای برای کشور ندارد، کمرنگ‌تر شود و جای آن فعالیت‌های تولیدی و توسعه‌ای صورت گیرد.

ضرورت دارد جلوی برون‌رفت سرمایه‌ها از کشور را نیز گرفت که قطعا با هموار کردن شرایط فعالیت‌های اقتصادی در بخش مولد می‌توان از این روند نامطلوب پیشگیری کرد. در طرح مالیات بر عایدی سرمایه، ممکن است رقم‌های اخذ مالیات زیاد نباشد، ولی این امر باز هم در روحیه و نوع نگاه فعالان این حوزه اثر خواهد داشت؛ در نتیجه برای موفقیت در اجرای طرح یاد شده نیاز به فرهنگ سازی داریم. سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی باید بدانند این مالیات، به معنای آن نیست که کل سرمایه خود را به دولت دهند، در حقیقت در طرح مالیات بر سوداگری، این دلالان و سفته بازان هستند که بایستی نگران باشند. در تمام دنیا مقررات مالیاتی وجود دارد و هدف آن‌ها تشویق و حمایت واقعی از سرمایه گذاران است. سرمایه گذار اگر اطمینان داشته باشد این مالیات می‌تواند در نهایت به سود او تمام شود، از آن استقبال خوبی خواهد کرد.

بی تردید، طرح مالیات بر عایدی سرمایه اهداف بزرگ و مختلفی در بازار‌های ارز، سکه، خودرو و مسکن دنبال می‌کند که هر کدام جزئیات و نتایج خود را دارد، اما معتقدم در بخش ساخت و ساز و مسکن باید تبصره‌های خاصی در طرح اعمال شود؛ چراکه تمامی ساخت و ساز‌های تهران در مناطق شمال شهر نیست و فعالان این بازار در تمام مناطق پایتخت فعالیت دارند. در نتیجه بسیاری از آن‌ها که در مناطق جنوبی و حاشیه‌ای شهر مشغول ساخت هستند حتی به قیمت تمام شده هم موفق به فروش ساختمان نمی‌شوند و حالا این نگرانی را دارند که قرار است در آینده چه مالیاتی برای ساخت و ساز و خانه‌های خالی از آن‌ها اخذ شود.

همچنین در اجرای این طرح باید به گونه‌ای رفتار شود تا در بازار‌های ارز و سکه شاهد تورم و افزایش قیمت نباشیم. سیاست‌ها و تدابیر هیات دولت، مجلس و بانک مرکزی می‌تواند به خوبی بازار ارز و سکه را کنترل کند، به ویژه اقدامات و راهکار‌های اخیر بانک مرکزی که در بازار ارز بسیار تاثیرگذار بوده است. برای آنکه پارامتر‌های مرتبط با نرخ ارز کنترل شود، معتقدم سیاست گذاران می‌توانند از کارشناسان و فعالان اقتصادی باتجربه نیز مشورت بگیرند. مطمئنا دولت و بانک مرکزی با حمایت از فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران می‌توانند تاثیرات مثبتی را در اقتصاد داخلی و خارجی رقم بزنند.

صمد حسن زاده؛ عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران