شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رسانه‌ها

با این مواد غذایی درد و التهاب بدن را کاهش دهید

با این مواد غذایی درد و التهاب بدن را کاهش دهید

سلامت نیوز نوشت: یک عمر است که در رسانه‌ها و به خصوص مجلات و روزنامه‌های مربوط به سلامتی و سبک زندگی از خواص ضدالتهابی برخی از غذاها خوانده‌ایم. این که چگونه باعث می‌شوند هر نوع قرص و دارو را کنار بگذاریم و بهترین راه برای کاهش التهاب در بدن را در این نوع غذاها بجوییم.

اما فواید غذاهای ضدالتهاب چیست؟ التهاب حاصل واکنش سیستم ایمنی بدن انسان در مقابل یک ماده خارجی (مانند قرمزی و التهاب پوست در مقابل گرده گل‌ها و گیاهان) یا داخلی (مانند عفونت و التهاب زخم‌های حاصل از ورود گلبول‌های سفید به صحنه برای جلوگیری از ورود باکتری و عفونت به داخل بدن) است.

در واقع التهاب حاصل واکنش بدن برای محافظت در برابر مهاجمان مزاحم است و زمانی ایجاد می‌شود که بدن می‌خواهد از شر چیزی حتی سمومی چون الکل یا سیگار خلاص شود. اینجا شماری از مهم‌ترین غذاهای ضد التهابی را که فارغ از نقش‌شان در کاهش التهاب به نوعی در کند کردن فرایند پیری نیز نقش دارند، با هم مرور می‌کنیم. غذاهایی که به گفته کارشناس «کاری می‌کنند بتوان از رژیم غذایی در حکم دارو نیز استفاده کرد».

امگا ٣ باعث کمتر شدن سطح التهاب می‌شود. اما نکته در این است که بدن ما این ماده را تولید نمی‌کند و بنابراین باید آن را به نحوی در رژیم غذایی گنجاند. خوشبختانه ماهی‌های خوشمزه‌ای از قبیل تن، سالمون و ماهی خال مخالی این ماده را در حد قابل توجهی در خود دارند.

ویتامین K موجود در اسفناج، کلم بروکلی، کلم پیچ، کلم معمولی، کاهو و مارچوبه خواص ضدالتهابی عجیب و غریبی دارد. اما حواس‌تان باشد باید دوز مناسبی از این مواد را همه روزه مصرف کنید، چرا که دریافت نامرتب و هر از چند گاهی آن تاثیر مشابهی ندارد.

توت‌ها که به داشتن آنتی‌اکسیدان معروفند، در زمینه داشتن خواص ضدالتهابی نیز دست بالا را در میان مواد غذایی دیگر دارند. جالب این که در میان توت‌ها هم همه‌شان خوب هستند، ولی بلوبری در میان آن‌ها سرشار است از انواع و اقسام فلاوونوئیدهای مفید.

طبق تحقیقاتی که در این زمینه به انجام رسیده، گوجه ‌فرنگی که در تهیه هر نوع سالادی نقش اول را دارد، نه تنها در حدی شوکه‌ کننده آنتی‌اکسیدان دارد، بلکه از سطوح بالای ویتامین سی، پتاسیم و لیکوپن آنتی‌اکسیدانی هم بهره‌مند است.

مطالعات تغذیه‌ای نشان می‌دهد گردو در زمینه داشتن بیشترین امگا ٣ و نیز آلفالینولنیک‌ اسید (ALA) که هر دو خواص شدید ضدالتهابی دارند، مقام قهرمانی را به خود اختصاص داده است.

به جای این که هر از چندی در قالب املت چندتایی قارچ بخورید، سعی کنید قارچ را تبدیل به یک وعده غذایی همیشگی کنید. چرا؟ چون انواع مختلف قارچ چنان دماری از انواع و اقسام التهاب درمی‌آورند که کیف می‌کنید.

روغن زیتون به عنوان پادشاه رژیم غذایی مدیترانه‌ای که تقریبا هر ذائقه‌ای آن را می‌پسندد و تحسین می‌کند، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است. در این خصوص به ویژه می‌توان به اولئوکانتال اشاره کرد که بر اساس مطالعات تاثیراتی مانند ایبوپروفن دارد.

چای سبز قوی‌ترین نوع آنتی‌اکسیدان یعنی کاتچین را دارد که طبق مطالعات انجام ‌شده در کنار خواص ضدالتهابی، اثرات خنک‌کننده هم دارد.

آووکادو به دلیل سطح بالای چربی‌های اشباع‌ نشده، چربی‌های سالم و آنتی‌اکسیدان‌ها چنان مفید است که می‌توان با گذاشتن این ماده در کنار غذاهای ناسالم هم از میزان ناسالمی آن‌ها کم کرد. ولی نکته مهم در بحث امروز خواص ضدالتهابی آووکادو است که این محصول غذایی در این زمینه هم قهرمان است!

۴۷۲۳۶