شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید#مسیر#تحول#قانون؛#چک‌های#کاغذی#امن#دیجیتال

مسیر تحول یک قانون؛ از چک‌های کاغذی تا چک امن دیجیتال

مسیر تحول یک قانون؛ از چک‌های کاغذی تا چک امن دیجیتال
حتما در خصوص بی‌اعتباری چک و مصائب زیاد چک‌های برگشتی و مخدوش بین کسبه و فعالان اقتصادی شنیده‌اید. آیا در قانون جدید چک این مسائل حل شده است؟ تا بلوغ این قانون چه مسیری در پیش است؟

فردای اقتصاد: حسن نوروزی، نائب رییس دوم کمیسیون حقوقی و قضای مجلس و محمد نوری، کارشناس و پژوهشگر حقوق اقتصادی با حضور در استودیوی «فردای اقتصاد» به بررسی صفر تا صد قانون جدید چک و مزیت‌های این قانون جدید پرداخته و نگاهی نیز به چالش‌های باقیمانده همچون فراگیر نشدن چک دیجیتال انداختند.

حسن نوروزی، نائب رییس دوم کمیسیون حقوقی و قضای مجلس با ارائه آمارهایی عنوان کرد: در سال ۹۴ بیش از ۴۲ درصد از تراکنش‌های مالی مربوط به چک بوده و در سال ۹۶ شاهد برگشت خوردن ۱۷ میلیون فقره چک و زندانی شدن ۱۲ هزار نفر بودیم. در سال ۹۷ تصمیم گرفتیم قانون چک را اصلاح کنیم و پس از آن با کاهش جدی چک‌های برگشتی و تعداد زندانیان روبرو شدیم.

محمد نوری، کارشناس و پژوهشگر حقوق اقتصادی نیز در این خصوص گفت: در سال ۹۵ و ۹۶ یعنی قبل از اصلاح قانون چک، حدود ۱۵ درصد چک‌ها برگشت می‌خورد. این نسبت در آمریکا حدود ۰.۵ درصد و در ترکیه ۳ درصد بود. از سال ۹۷ روند کاهشی معناداری را شاهد بودیم. قبل از اصلاح قانون جدید چک هر روز ۱۰ نفر و پس از آن هر دو روز یک نفر به دلیل چک برگشتی زندانی می‌شوند. چک‌های کاغذی هنوز هستند و چالش‌هایی را به وجود آورده‌اند. در حال حاضر ۷ بانک از چک دیجیتال رونمایی کرده‌اند. زمانی که چک‌ها داده پیام (دیجیتال) شوند یا چکی صادر نمی‌شود یا درست صادر می‌شود.

نسخه صوتی این گفت‌وگو را اینجا بشنوید: