شهر خبر

در صورتی که نیازهای اولیه و ضروری مردم تامین شود، خودشان داوطلبانه احکام دینی را اجرا می‌کنند

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: در صورتی که این نیازهای اولیه و ضروری مردم برآورده شود، مردم بدون آنکه نیازی به تبلیغ و تهدید و تطمیع باشد، داوطلبانه اقدام به اجرای احکام دینی و تبعیت از قانون خواهند کرد.

|
۱۴۰۲/۰۴/۰۶ ۱۹:۲۰:۰۰
اعتمادآنلاین |

روزنامه جمهوری اسلامی حکمرانی جامع‌نگر از دیدگاه شهید بهشتی را تشریح و تاکید کرده در صورتی که نیازهای اولیه و ضروری مردم تامین شود، خودشان دواطلبانه احکام دینی را اجرا می‌کنند.

به گزارش جمهوری اسلامی، در حکمرانی جامع‌نگر، نیازهای مادی انسان نیز همراه و همسان با نیازهای معنوی مورد نظر قرار می‌گیرند. کسانی که مردم را به عبادت و مناسک و برگزاری مراسم پرتجمع عزاداری و جشن و دعا تشویق می‌کنند ولی در تامین نیازهای مادی آنان دچار کاستی یا غفلت و یا ناکارآمدی هستند، نمی‌توانند حکمرانی جامع‌نگر را محقق نمایند. حکمرانی در جامعه‌ای که چنین افرادی در راس آن باشند و مدیریت آن را برعهده داشته باشند هرگز نمی‌تواند مردم را برای انجام تکالیف دینی قانع کند.

این روزنامه تاکید کرده است: مردم وقتی برای اجرای احکام دین و حتی قانون آمادگی خواهند داشت که حکمرانان موفق به اجرای عدالت، تامین رفاه و آزادی‌های مشروع شده باشند و با مردم صادقانه برخورد کنند. در صورتی که این نیازهای اولیه و ضروری مردم برآورده شود، مردم بدون آنکه نیازی به تبلیغ و تهدید و تطمیع باشد، داوطلبانه اقدام به اجرای احکام دینی و تبعیت از قانون خواهند کرد. آیت‌الله بهشتی در موارد متعددی در همان سال‌ها و حتی ماه‌های اول بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به این واقعیت بسیار مهم توجه دادند و بارها تکرار کردند:«صریحاً این را گفته‌ام و باز هم تکرار می‌کنم که تا مساله تقسیم عادلانه و برادرانه امکانات زندگی در این کشور برای همه مردم و امکانات کار برای همه مردم حل نشود، سایر مسائل انقلاب ما حل‌شدنی نیست».