شهر خبر

نخست وزیر سابق انگلیس خواستار برنامه‌ریزی لندن برای احتمال سقوط دولت ولادیمیر پوتین شد

 نخست وزیر سابق انگلیس خواستار برنامه‌ریزی لندن برای احتمال سقوط دولت ولادیمیر پوتین شد

ایرنا نوشت: نخست وزیر سابق انگلیس در تداوم جوسازی‌های غرب درپی شورش مسلحانه گروه شبه‌نظامی واگنر در روسیه، خواستار برنامه‌ریزی لندن برای احتمال سقوط دولت ولادیمیر پوتین شد.

«لیز تراس» طی سخنانی در جلسه بررسی وضعیت روسیه در مجلس عوام که با حضور وزیر امور خارجه انگلیس برگزار شد گفت: «ما و متحدانمان - از جمله اوکراینی‌ها - باید مطمئن شویم که در مورد فروپاشی روسیه برنامه‌ای داریم.»

«جیمز کلورلی» وزیر امور خارجه انگلیس در پاسخ، تحولات اخیر روسیه را نشان‌دهنده شکاف سیاسی در این کشور یاد کرد اما گفت که آینده روسیه به مردم آن مربوط است. وی افزود: «ما گمانه‌زنی و یا تلاشی برای پیش‌بینی نمی‌کنیم؛ آنچه انجام می‌دهیم برنامه‌ریزی برای ترتیبات احتمالی است. بنابراین، تبعات درگیری اخیر هر چه باشد، ما آماده خواهیم بود»

وزیر امور خارجه انگلیس همچنین ادعا کرد: «شورش واگنر چالشی بی‌سابقه برای قدرت پوتین است - و واضح است که شکاف‌هایی در حمایت روسیه از جنگ اوکراین، در حال ظهور است».

شورش مسلحانه گروه واگنر که به تعبیر ناظران سیاسی، کشورهای غربی در زمینه سازی آن نقش داشتند به سوژه داغ رسانه‌های جریان اصلی غرب تبدیل شده است.

روز جمعه گروه شبه نظامی واگنر به رهبری یوگنی پریگوژین مدعی شد که نیروهای مسلح روسیه یک حمله موشکی به اردوگاه این گروه انجام دادند. وزارت دفاع روسیه این ادعاها را رد کرد اما نیروهای این گروه کنترل چندین ساختمان غیرنظامی در روستوف را در اختیار گرفته و به سمت مسکو حرکت کردند.

پوتین در یک سخنرانی تلویزیونی اقدامات رئیس واگنر را یک شورش مسلحانه و خیانت توصیف کرد. همان روز پوتین با وساطت الکساندر لوکاشنکو همتای بلاروسی خود در توافقی این قضیه را خاتمه داد.

در نتیجه مذاکرات و میانجیگری الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس، پریگوژین تحرکات نیروهای خود را در روسیه متوقف کرد و به آنها دستور عقب نشینی به سمت اردوگاه‌هایشان را داد.

بن والاس وزیر دفاع انگلیس دیروز دوشنبه طی سخنانی در مجلس عوام مدعی شد که اوکراین حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از اراضی خود را در جریان ضد حمله علیه روسیه پس گرفته است. وی ادعا کرد که نیروهای اوکراین در حال پیشرفت تاکتیکی تدریجی اما ثابت در مناطق جنوب و شرق این کشور هستند.

این مقام نظامی انگلیس با اشاره به تحولات اخیر روسیه و فقدان نیروهای واگنر در جبهه‌های‌ جنگ ادعا کرد: «به نظر می‌رسد که روسیه نیروی زمینی مورد نیاز را برای مقابله با تهدیدات متعددی که اکنون از سوی اوکراین با آن مواجه است، ندارد.» وی پیشروی روسیه در منطقه لوهانسک در شرق اوکراین را دستاوردی کوچک خواند و ادعا کرد که نیروهای اوکراینی مانع از پیشروی ارتش روسیه شده‌اند.

گفتنی است که جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در پنج اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله کرد.

طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و اکنون با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته و سنگین تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

310310