شهر خبر

سی‌ان‌ان: آمریکا اطلاعات برنامه پریگوژین را حتی از متحدانش مخفی کرد

سی‌ان‌ان گزارش داد که سازمان اطلاعات آمریکا داده‌های دقیق و مفصلی را درباره برنامه‌های یوگنی پریگوژین قبل از شورش جمع‌آوری کرده بود؛ اما آنها را برای متحدان فاش نکرد.

منابع به سی ان ان گفتند که این اطلاعات فقط در اختیار «برخی متحدان» از جمله مقامات بلندپایه انگلیس قرار گرفت؛ اما در سطح ناتو فاش نشد.

این منابع افزودند که این اطلاعات فقط در اختیار تعداد محدودی از مقامات خود آمریکا به ویژه مقامات دولت کنونی و هشت رهبر اصلی کنگره این کشور مشهور به "گروه هشت" که به داده‌های حساس اطلاعاتی دسترسی دارند، قرار گرفته است.

به گفته این منابع، طبق اطلاعات آمریکا، مشخص نبوده یوگنی پریگوژین، موسس گروه نظامی واگنر چه زمانی حرکت خود را انجام خواهد داد؛ اما به نظر می‌رسید که وی تصمیم خود را پس از اعلام وزارت دفاع روسیه در ۱۰ ژوئن مبنی بر اینکه شرکت‌های نظامی باید تا یک ژوئیه با آنها قرارداد ببندند، اتخاذ کرده است.

"سی ان ان" به نقل از مقامات ناتو گزارش داد، آنها از عدم به اشتراک گذاری اطلاعات توسط سازمان اطلاعات آمریکا ابراز ناامیدی کردند.

واشنگتن همچنین به دلیل ترس از رهگیری "توسط دشمنان" اوکراین را از اطلاعاتی که در اختیار داشت، مطلع نکرد.

این منابع می‌گویند محرمانه بودن اطلاعات آمریکا باعث شد برخی از مقامات ارشد اروپایی و آمریکایی از حمله روز جمعه رهبر واگنر و سرعت حرکت نیروهای وی به روستوف و سپس مسکو تا صبح شنبه غافلگیر شوند.

به گفته مقامات آمریکایی، طی روزهای پس از شورش، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا با متحدان خود از جمله رهبران فرانسه، آلمان، انگلیس و کانادا و همچنین ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین تماس گرفت.