شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بانک مرکزی
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

سیاست‌های بانک مرکزی رشد صنعت را محقق کرد/ الزامات رسیدن به رشد دو رقمی

یک تحلیلگر اقتصادی گفت: سیاست ممانعت از تخصیص ارز به کالای غیر ضروری به رشد صنعت منتهی شد.

عطا بهرامی؛ کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره رشد بخش صنعت کشور با اشاره به مدیریت اصولی دولت و بانک مرکزی اظهار کرد: وقتی واردات بسیاری از کالا‌های مصرفی، البته کالا‌های غیر ضروری؛ به صرفه نباشد و با توجه به اینکه بانک مرکزی ارزی به واردات کالا‌های غیر ضروری آنچنان که در دولت‌های قبلی ارز اعطا می‌‌شد، تخصیص نمی‌دهد شاهد رشدی در سایر صنایع هستیم که از آن به عنوان یک خبر خوب می‌توان یاد کرد.


وی افزود: حتی اگر برای برخی کالا‌های غیر ضروری به لحاظ قانونی منع واردات گذاشته نشود؛ به دلیل به صرفه‌ نبودن واردات آنها با ارز آزاد، ورود این دسته از کالا‌ها را غیر اقتصادی کرده، لذا تمایل چندانی برای واردات این گروه از کالا‌ها هم وجود ندارد.

بهرامی تصریح کرد: به عنوان مثال کالا‌هایی مثل لیوان، چنگال، لباس، کیف و کفش که برند‌های داخلی با کیفیت و قیمت مناسبی در کشورمان تولید می‌شود، ارزی برای واردات خارجی نمی‌گیرد که البته عملکرد دولت و بانک مرکزی در این زمینه برای جلوگیری از تخصیص غیر ضروری ارز و حمایت از کالای ایرانی جای تقدیر دارد و مثبت ارزیابی می‌شود.

بهرامی معتقد است: علی رغم اینکه آمار‌ها نشان دهنده رشد در بخش‌های مختلف صنعت کشور است، اما با توجه به وجود ظرفیت‌های بسیار بالا در ایران، تولید سرمایه ناخالص به جای ۶ تا ۷ درصد می‌توانست بیشتر باشد.

وی توضیح داد: خوشبختانه دولت با سیاست‌های به کار گرفته واردات بخشی از کالا‌ها را غیر اقتصادی کرده، اما به طور کلی باید به این موضوع مهم هم توجه کند که دلاری در اختیار واردکنندگان قرار نگیرد که مزیت‌ها را از بین ببرد، به‌ویژه در بخش کشاورزی. اگر واردات به صرفه باشد قطع به یقین چالش‌هایی در تولید محصولات کشاورزی خواهیم داشت که به نفع اقتصاد نیست.

بهرامی با ارائه راهکاری برای رشد بیشتر در بخش‌های مختلف صنعت و کشاورزی کشور تاکید کرد: به نظر می‌رسد اگر دولت به دنبال رشد‌های بیشتر و حتی دو رقمی در حوزه‌های صنعت و کشاورزی است باید بخشی از محدودیت‌ها را به سرعت کنار بگذارد، مثل محدودیت در واردات ماشین آلات معدنی و کشاورزی.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: به عنوان نمونه ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی با عنوان و توجیه حمایت از تولید داخلی درست نیست، چرا که هپکو مونتاژ کار است آن هم در حد ماشین آلات سبک، در حالی که معادن ما حدودا ۳۰ هزار ماشین دارند که متاسفانه ۱۸ هزار ماشین آلات معدنی فرسوده شده است، لذا نیازمند واردات هستیم.

عطا بهرامی خاطر نشان کرد: دولت نباید مانعی در برابر واردات ماشین آلات صنعتی به کشور بگذارد، چرا که به همین دلیل شاهد منفعل بودن معادن هستیم، بنابراین می‌توان گرفت باوجود رشد صنعت، معادن همچنان مغفول مانده اند و تحت فشار هستند.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی معتقد است: اگر دولت به این موارد توجه کند به طور قطع امسال شاهد رشد ۲ رقمی خواهیم بود. امیدواریم دولتمردان به این مسائل توجه کنند؛ یعنی دولت باید با ذی نفعان ارز رانتی به شدت مقابله کند و در ممنوعیت واردات ماشین آلات صنعتی و معدنی تجدید نظر صورت دهد؛ مثل روسیه.

وی در پایان تصریح کرد: روس‌ها با عدم جلوگیری از واردات ماشین آلات و فناوری‌های مورد نیاز خود در تولید و صنعت موفق شدند حتی نرخ تورمی کمتر از اروپا داشته باشند، یعنی روس‌ها نگفتند اگر واردات داشته باشیم ارز از کشور خارج می‌شود، چرا که با صادرات کالای با کیفیت ارز به کشور باز می‌گردد، بنابراین امیدواریم دولت در این موضوع هم به خوبی عمل کند هر چند دولت سیزدهم نسبت به دولت قبلی در این بخش تا کنون بهتر عمل کرده است.

نویسنده: میلاد شکری