شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا

روایت متفاوت آیت‌الله هاشمی از تمایل آمریکا برای برقراری رابطه با ایران/ خوب است در همین فرصت مشکل روابط حل شود

در بخشی از خاطرات ۴ تیر ١٣٧٩ آیت‌الله هاشمی آمده است: آقای [محمدهادی] نژادحسینیان [نماینده دائم ایران در سازمان ملل] آمد و گفت، آمریکایی‌ها مایل به نزدیک شدن به ایران‌اند و خوب است در همین فرصت، مشکل روابط حل شود. اعلامیه [آقای‌کوفی‌ عنان] دبیرکل سازمان ملل در رابطه با هزاره سوم را آورد و گفت، اگر نمی‌خواهیم به طرف حسنه‌کردن روابط برویم، باید جلوی رفت و آمد خبرنگاران و مأموران را بگیریم؛ چون سوءاستفاده می‌کنند.

روایت متفاوت آیت‌الله هاشمی از تمایل آمریکا برای برقراری رابطه با ایران/ خوب است در همین فرصت مشکل روابط حل شود
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۶ ۰۶:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین |

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی‌رفسنجانی روز چهارم تیر در مورد ۳ انتقاد برخی مراجع از دولت خاتمی نوشته‌است. او همچنین به موضوع قتل‌های زنجیره‌ای نیز پرداخته است و درباره درخواست آمریکا برای نزدیکی به ایران و حل شدن مشکل رابطه دو کشور نوشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی خانه موزه آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی، متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را در روز چهارم تیر ۱۳۷۹ می‌خوانید.

مجمع [تشخیص مصلحت نظام] جلسه داشت. موضوع تمرکز امور قضائی در قوه قضائیه مطرح بود؛ خیلی بحث شد. وجود نحوه‌ای از قضاوت در تعزیرات حکومتی، شهرداری‌ها و وزارت بهداشت و درمان و [امور اقتصادی و] دارایی، سازمان نظام پزشکی و ...، کار را مشکل کرده است و واگذاری همه اینها به دستگاه قضائی، مشکلات زیادی پیش می‌آورد و تفویض هم مشکل است. [ادامه بحث] به جلسه بعد موکول شد. بعد از جلسه، آقای [سیدمحمود] هاشمی‌شاهرودی [رئیس قوه قضائیه]، از حملات مجلس و روزنامه‌های چپ‌ به ایشان و قوه قضائیه، ابراز ناراحتی کرد و گفت، تصمیم بود که روزنامه بیان، [به مدیریت آقای سیدعلی‌اکبر محتشمی] هم تعطیل شود، اما با پادرمیانی آقای [مهدی] کروبی [رئیس مجلس]، صرف نظر شد.

ظهر آقایان [عباس واعظ] طبسی، [احمد] جنتی، [محمد] یزدی و [قربانعلی] دُرّی [نجف‌آبادی]، علی‌اکبر ناطق نوری و محمدعلی موحدی‌[کرمانی] میهمانم بودند. آقای طبسی گفت، آقای [سید محمد] خاتمی [رئیس‌جمهور]، در مشهد برنامه دیدار خصوصی با مراجع در منزل آقای [علی] فلسفی ترتیب داد؛ فقط آقای [سیدحسن] مرتضوی [شاهرودی] شرکت کرد. در آن جلسه، آقای فلسفی، سه اعتراض به آقای خاتمی داشته: ۱– چرا دولت، اهل سنت را تقویت می‌کند؟ ۲– چرا حرف‌های دوپهلو می‌زند و صریح مواضع‌اش را مشخص نمی‌کند؟ ۳ – چرا فرهنگ غربی تقویت روحانیت تضعیف می‌شود؟ تخلف مجلس از دستور رهبری در مورد طرح اصلاح قانون مطبوعات مطرح شد. عصر آقای طبسی، تلفنی گفت، گویا شورای نگهبان مصوبه مجلس را رد می‌کند. آقای [قربانعلی] دُرّی [نجف‌آبادی، وزیر سابق اطلاعات]، خبر داد که جلسه‌ای برای مواجهه ‌او با آقای موسوی [سیدمصطفی کاظمی]، سردسته متهمان به قتل‌های زنجیره‌ای تشکیل شده و موسوی گفته است که آقای دُرّی، دستور قتل‌ها را داده که دروغ است و ایشان تکذیب کرده است؛ از قوه قضائیه ناراحت بود.

اخوی محمود آمد و گفت، می‌خواهند آقای [سیدمحمدرضا] اصفهانی [پدر همسرش] را از [امام جماعت] مسجد کنار بگذارند؛ با اینکه فلج است، ولی نیازمند به حضور در مسجد است. عصر آقای [سیدمحمد] میرمحمدی [نماینده قم] آمد و وضع مجلس را گفت و در مورد کیفیت تصویب فوریت طرح مطبوعات توضیح داد و ناراحت بود و نیز گفت، به احتمال قوی، اعتبارنامه‌ آقای [غلامعلی] حدادعادل [نماینده تهران] را رد می‌کنند. برای نحوه عمل در مجلس مشورت کرد.

آقای [محمدهادی] نژادحسینیان [نماینده دائم ایران در سازمان ملل] آمد و گفت، آمریکایی‌ها مایل به نزدیک شدن به ایران‌اند و خوب است در همین فرصت، مشکل روابط حل شود. اعلامیه [آقای‌کوفی‌ عنان] دبیرکل سازمان ملل در رابطه با هزاره سوم را آورد و گفت، اگر نمی‌خواهیم به طرف حسنه‌کردن روابط برویم، باید جلوی رفت و آمد خبرنگاران و مأموران را بگیریم؛ چون سوءاستفاده می‌کنند. گفت، یک خانم که مدعی است در جریان دارایی ایران در آمریکا بوده، در یک مصاحبه گفته، طلب ایران از آمریکا حدود ۱۵ میلیارد دلار است و خواسته‌ایم که او را پیدا کنیم، تماس نگرفته است.