شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#گمرک#فصل#اول#تجارت#خارجی#چگونه#رقم#خورد؟

فصل اول تجارت خارجی چگونه رقم خورد؟

فصل اول تجارت خارجی چگونه رقم خورد؟
داده‌های گمرک ایران نشان می‌دهد که به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی برخی از کالاهای صادراتی از جمله محصولات پتروشیمی، ارزش صادرات کشور افت کرده است.

فردای اقتصاد: گمرک ایران آمار تجارت خارجی کشور را در بهار امسال منتشر کرد. در بهار امسال ۳۵/۵میلیون تن کالا به ارزش ۱۲میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار به استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و تجارت چمدانی از کشور صادر  و ۸میلیون و ۶۰۰هزار تن کالا به ارزش ۱۴میلیارد دلار سهم واردات کشور بود. بنابراین تراز تجاری کشور در فصل اول سال ۱.۵میلیارد دلار منفی است. 

بنابراین گزارش، در این مدت صادرات غیرنفتی ایران به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴/۴۲درصد افزایش و از حیث ارزش ۸/۸۴درصد کاهش داشت و واردات کشورمان به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب یک درصد و ۵/۷۹درصد افزایش یافته است.

ارزیابی‌ها حاکی از این است که به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی برخی از کالاهای صادراتی از جمله محصولات پتروشیمی که از نظر وزنی ۱۶درصد افزایش، اما از نظر ارزش ۱۸درصد کاهش داشته است، میزان کلی صادرات غیرنفتی کشور با چنین تغییرات وزنی و ارزشی مواجه شده است. در بهار امسال ذرت، دانه سویا، روغن دانه آفتابگردان، برنج، گندم و جو عمده‌ترین اقلام اساسی وارداتی به کشورمان بوده‌اند که در مجموع از نظر وزنی ۵۶/۱۵درصد و از نظر ارزشی ۱۹/۷۹درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده‌اند. 

چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و هند پنج کشور اول مقصد کالاهای صادراتی بوده است که به ترتیب ۳میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار، ۲میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار، یک میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار، یک میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار و ۴۸۹میلیون دلار به این پنج کشور صادر شد.

همچنین پنج کشور اول مبدا کالاهای وارداتی در سه ماهه اول امسال به ترتیب شامل امارات متحده عربی به ارزش ۴میلیارد و ۱۰۰میلیون دلار، چین ۴میلیارد دلار، ترکیه یک میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار، آلمان ۵۴۸میلیون دلار و هند ۵۰۱میلیون دلار بوده است.

همچنین در این مدت ۳میلیون و ۵۰۰ هزارتن کالا از مسیر ایران ترانزیت شد که نسبت مدت مشابه سال قبل ۷/۸۶ درصد کاهش داشته است. 

داده‌های گمرک حاکی از این است که در خرداد ماه امسال بیش از ۴میلیارد و ۹۰۰میلیون دلار کالا صادر و بیش از ۶میلیارد دلار نیز کالا وارد شده است؛ بنابراین تراز تجاری کشور در خرداد ماه نیز بیش از یک میلیارد دلار منفی است.