شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##حذف#۱۰۰۰#رشته#دانشگاه؟/#بیکاری#استادان#راه#است؟

حذف ۱۰۰۰ رشته از دانشگاه؟/ بیکاری استادان در راه است؟

حذف ۱۰۰۰ رشته از دانشگاه؟/ بیکاری استادان در راه است؟
وزیر علوم: بیش از ۱۰۰۰ رشته‌محلِ بدون متقاضی از آموزش‌های دانشگاهی حذف شد

ایرنا: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه رشته‌های دانشگاهی باید مطابق با تغییرات اقلیم آموزشی در سطح دنیا و حتی کشور خودمان روزآمد شده و بازبینی شوند، گفت: با این رویکرد، امسال (سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲) بیش از هزار رشته‌محل که متقاضی نداشتند، از فهرست رشته‌های دانشگاهی حذف شدند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا محمدعلی زلفی‌گل روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در حاشیه کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور گفت: در لایحه برنامه توسعه هفتم بخشی در خصوصی توسعه آموزش مهارتی و نیازمحور وجود دارد.

وی ادامه داد: آموزش مهارتی نیاز به عزم فرابخشی دارد و همه صنایع و وزارتخانه‌ها باید همکاری کنند. دانشجویان به بخش صنایع وزارتخانه‌ها مراجعه می‌کنند و باید این دانشجویان را بپذیرند؛ زیرا به همکاری آنها نیاز دارند.

زلفی گل اظهارکرد: حکم مناسبی در برنامه هفتم توسعه در این زمینه پیش‌بینی شده است و وزارت علوم و وزارت بهداشت باید آیین نامه اجرایی این حکم را بنویسند تا صنایع و وزارتخانه‌ها در این زمینه همکاری کنند. برای این کار باید پشتوانه علمی و فنی مناسب وجود داشته باشد و از نظرهای نخبگان دانشگاه استفاده شود تا دستورالعمل جامع الاطراف باشد و آموزش مهارتی نهادینه شود.

وی در مورد حذف رشته‌محل‌های غیرکاربردی و غیرعملیاتی نیز توضیح داد: اقلیم آموزشی در سطح دنیا و کشور ما تغییر کرده است. رشته‌ها باید روزآمد شده و بازبینی شوند اما در رشته هایی که اکنون نیاز زیادی به آنها نداریم، استادانی را استخدام کردیم که مربوط به آن صنف هستند. اکنون باید با کمک و هماهنگی همان استادان موضوعات چند رشته‌ای و بین رشته‌ای را تعریف کنیم تا از ظرفیت همان استادان هم استفاده شود. این کار نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

زلفی گل گفت: این روند آغاز شده است. امسال بیش از هزار رشته را که متقاضی نداشت، حذف کرده و رشته‌های جدید منطبق بر دانش روز و نیازهای جامعه را طراحی کرده‌ایم. تلاش می‌کنیم برخی از این رشته‌ها به صورت فرادانشکده‌ای تدریس و پیگیری شوند. این کارها در دست اقدام است.

وی در مورد ادغام دانشگاه علمی کاربردی با پیام نور و دیگر زیرنظام‌ها نیز توضیح داد: هر کدام از زیرنظام‌های آموزش عالی جایگاه خاص خود را دارند. دانشگاه فنی حرفه‌ای تربیت تکنسین مهارتی و دانشگاه علمی کاربردی دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و بلندمدت برای صنایع و جامعه را پیگیری می‌کند. آموزش پیام نور آموزش غیرحضوری را در دستور کار دارد. هر کدام از این دانشگاه‌ها با اهداف خاصی تاسیس شده‌اند. شاید نیاز به بازآرایی ماموریت‌ها است و تعطیل کردن آنها درست نباشد.

زلفی گل تاکید کرد: مجموعه آموزش عالی کشور یک جورچین با حضور همه زیرنظام‌ها و دانشگاه آزاد اسلامی است و برای هر تغییری باید همه با هم هماهنگ باشیم.