شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#بازار سرمایه#منابع
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو ایبِنا تشریح کرد؛

رشد صنعتی عامل ورود نقدینگی به بورس

بازار سرمایه توسعه یافته به سبب نقش اساسی در گردآوری منابع و تامین مالی بنگاه‌ها و هدایت منابع تاثیر زیادی در رشد اقتصادی دارد.

سید جواد درواری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: مطابق آمار‌های منتشر شده رشد سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۰ صفر بوده و در سال ۱۴۰۱ به ۶.۷ درصد رسیده است. همین طور رشد بخش صنعت در سال ۱۴۰۰، ۳.۳ درصد بود که در سال ۱۴۰۱ به ۹.۵ درصد رسید.


این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در این خصوص باید عرض کرد، دستیابی به توسعه پایدار مهم‌ترین هدف اقتصادی یک کشور است که از طریق رشد و هماهنگی بین بخش‌های مختلف اقتصادی کشور به دست می‌آید بازار‌های مالی نقش حیاتی و مهم در تجهیز و هدایت وجوه موجود در اقتصاد به سمت بخش‌های تولیدی و صنعتی و به تبع آن بهبود رشد اقتصادی هستند و به عبارت دیگر می‌توان گفت گسترش بازار‌های مالی می‌تواند محرک رشد اقتصادی کشور باشد.


وی ابراز داشت: مهمترین چالـش سـرمایه گـذاری در ایـران ناشـی از چالش‌های سـاختاری اقتصـاد ایـران اسـت. ریسـک بـالای اقتصادی کشور به دلیــل تحریم‌های ظالمانه، عــدم ثبــات سیاسی و اقتصــادی داخلی و خارجی، محدودیت‌های بانکی و مشکلات نقل و انتقال پول، گستردگی فعالیت‌های دولتی در نظام مالی، فضای غیر رقابتی، تغییرات مداوم، بخشنامه‌های خلق الساعه و قوانین دست و پاگیر، موانع حقوقی و عدم حمایت از سرمایه و سرمایه‌گذاری از جمله موانع عمده جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری در ایران می‌باشد.


این تحلیل گر بازار‌های مالی عنوان کرد: بازار‌های مالی به عنوان جریان‌های هدایت کننده منابع از بخش غیرمولد به بخش مولد دارای نقش اساسی در رشد بخش‌های مختلف اقتصادی، اشتغال، سرمایه‌گذاری و در کل بهبود اقتصاد و رفاه پایدار و بلندمدت جامعه است.


درواری تصریح کرد: بازار سرمایه از اجزاء تشکیل دهنده بازار مالی است و در واقع یکی از ابزار‌های اصلی تأمین مالی در یک اقتصاد محسوب می‌شود. تأثیر بازار سرمایه در حرکت جریان نقدینگی و منجر شدن به رشد و توسعه اقتصادی، مسئله‌ای مهمی می‌باشد و با توجه به رشد سال‌های اخیر بازار سرمایه در ایران مورد توجه قرار گرفته است.


وی افزود: بازار سرمایه توسعه یافته، فعال و یکپارچه به سبب نقش اساسی در گردآوری منابع و تامین مالی بنگاه ها، تخصیص بهینه و هدایت منابع به سوی مصارف و نیاز‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد اقتصادی، افزایش شفافیت اطلاعاتی و وجود مسئولیت پاسخگویی، تاثیر زیادی در رشد اقتصادی کشور‌ها ایفا می‌کند.


این فعال بازار سرمایه عنوان کرد: بازار سرمایه و بورس کالا در صورت ارسال اطلاعات صحیح و به موقع و داشتن عملکرد خوب و قابل قبول، اثر مثبت و قابل ملاحظه‌ای بر روی متغیر‌های کلان اقتصادی دارند و توسعه این بازارها، نقش بسزایی در فرایند رشد اقتصادی کشور ایفا می کند.


درواری در پایان تاکید کرد: با توجه به رشد نقدینگی و تورم موجود در کشور می‌توان از پتانسیل موجود در بازار سرمایه بهره برد و منابع سرگردان که معمولاً وارد بازار‌های غیر مولد و به قصد سفته بازی مانند مسکن، خودرو، طلا و سکه می‌شوند وتشدید کننده تورم هستند را وارد بازار سرمایه کرد و به سیاست‌های توسعه‌ای که منجر به تحقق اهداف کلان اقتصاد کشور و تولید و اشتغال، رشد سرمایه گذاری و رشد بخش صنعت و در نهایت رشد اقتصادی خواهد شد، کمک کرد. همچنین شرکت‌های سرمایه پذیر میتوانند از طریق ابزار‌های موجود در بازار سرمایه مانند صندوق پروژه، صندوق خصوصی، صندوق جسورانه، صندوق املاک و مستغلات اقدام به جذب سرمایه از سرمایه گذاران کنند.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی