شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سازمان ملل#ثابت#قاچاق

هشدار سازمان ملل درباره افزایش مصرف یک ماده مخدر

هشدار سازمان ملل درباره افزایش مصرف یک ماده مخدر

ایسنا نوشت: سازمان ملل متحد در گزارشی که روز گذشته (یکشنبه) منتشر کرده، آورده است که عرضه و تقاضا برای کوکائین در سراسر جهان در حال افزایش است و قاچاق مت‌آمفتامین به فراتر از مرزهای بازارهای ثابت کشیده شده است.

به نقل از یورونیوز، بنا بر اعلام «دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد»، کشت بوته کوکا و مجموع تولید کوکائین در سال ۲۰۲۱ به بالاترین حد خود رسید و شمار جهانی مصرف‌کنندگان کوکائین که در همان سال ۲۲ میلیون نفر تخمین زده شده بود، هم به طور پیوسته در حال افزایش است. با این حال، کشفیات کوکائین رشد سریعتری نسبت به تولید داشته است.

همچنین در این گزارش آمده است که در حالی که تقریبا ۹۰ درصد مت‌آمفتامین‌های کشف شده در سراسر جهان در دو منطقه شرق و جنوب شرق آسیا و آمریکای شمالی بوده است؛ اما قاچاق آن در خاورمیانه و غرب آفریقا رونق بیشتری یافته است.

سازمان ملل متحد می‌گوید تعداد معتادان تزریقی در جهان بسیار بیشتر از تخمین‌های قبلی است. براساس گزارش این سازمان در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۳.۲ میلیون نفر در جهان اقدام به تزریق مواد مخدر کرده‌اند که ۱۸ درصد بیش از تخمین‌های پیشین در این زمینه است.

براساس گزارش دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد، در حال حاضر مواد مخدر مصنوعی مانند فنتانیل یا مت‌آمفتامین بر بازار مواد مخدرغیرقانونی جهان سلطه دارد.

این گزارش می‌افزاید افراد مبتلا به بیماری‌های روانی، جوانان و کسانی که از گروه‌های کم درآمدتر هستند، آسیب‌پذیری بیشتری در این زمینه دارند.

به گزارش بی بی سی، براساس برآورد سازمان ملل متحد، تعداد معتادان تزریقی در اروپای شرقی و آمریکای شمالی بسیار بیشتر از شرق و جنوب شرق آسیا است.

نویسندگان این گزارش می‌گویند فنتانیل بازار مواد مخدر افیونی در آمریکای شمالی را با تبعاتی مرگبار زیروزبر کرده است.

«گادا والی»، رئیس اداره جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد می‌گوید در اغلب موارد، کسانی که بیش از دیگران نیازمندند راهی به درمان ندارند و ما باید واکنش خود را به شبکه‌های قاچاق مواد مخدر که از درگیری‌ها و بحران‌های جهانی برای گسترش تولید و مصرف مواد مخدر به ویژه مواد مخدر مصنوعی استفاده می‌کنند، جدی‌تر کنیم. گروه‌هایی که با ایجاد بازارهای غیرقانونی به مردم و جوامع انسانی آسیب می‌زنند.

۴۷۲۳۶