شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مدارس#کتاب#زیر#ساخت‌های#تعلیم#تربیت#دریابید

زیر ساخت‌های تعلیم و تربیت را دریابید

این که به مدیران مدارس و دانشگاه فشار بیاوریم و انواع و اقسام کتاب صوتی و تصویری و تبلیغاتی چاپ کنیم جز آن که سرمایه ملی را هدر بدهیم فایده دیگری ندارد و بهتر است ابتدا به زیرساخت‌های تعلیم و تربیت بپردازیم.

به گزارش«اطلاعات آنلاین»، فیضعلی مداح در ضمیمه خانواده امروز روزنامه اطلاعات نوشت: وقتی که در زبان و ادبیات فارسی می‌گوییم زیرساخت، یعنی آنچه که پایه و اساس یک مجموعه بزرگ، انشعابات و کاربری‌های متعدد دیگر است، مثل «زیرساخت شرکت مخابرات» که برای سرویس‌دهی به ارسال پیام‌های صوتی و تصویری در تمام شهرها و روستاها، دکل‌های غول‌پیکر چندتنی با قد و قواره و قامت و ارتفاع ۶ یا ۱۰ متری ساخته و بشقاب‌ها و صفحات پیچیده انتقال انرژی نصب کرده تا شرکت مخابرات بتواند از طریق کامپیوترها و سیستم‌های ماهواره‌ای به مشترکان خود سرویس کامل بدهد.

در نظام تعلیم و تربیت نیز عینا به همان ترتیب است؛ دولت باید ابتدا زیرساخت ‎های تعلیم و تربیت را از هر لحاظ فراهم کند و بعد از مسئولان دیگر در مدرسه و دانشگاه بخواهد تکالیف خود را در قبال تربیت دانش‌آموزان و دانشجویان به خوبی انجام دهند.

زیرساخت ما قانون اساسی مصوب ۱۳۵۸ است که اصل سوم آن حکایت از ریشه‌کنی فقر، ریشه‌کنی بی‎سوادی و بی‎کاری، ارائه خدمات پزشکی رایگان و اجرای عدالت دارد که متأسفانه تاکنون مورد غفلت واقع شده، به ‏طوری که خانواده در اثر اتفاقاتی مانند از دست‌دادن یکی از والدین، به انواع و اقسام استرس و بیماری‌های روحی و روانی دچار شده، فرزندان ترک تحصیل می‌کنند و کارتن‌خواب و معتاد به سیگار یا مواد مخدر می‌شوند. این یک مصیبت بزرگ، یک معضل اجتماعی و یک آسیب سنگین و پرقدرت برای سایر خانواده‌ها و جامعه است.

یک فرد معتاد به مواد مخدر مانند سیگار، حشیش، تریاک، ماری‌جوآنا، ال.اس.دی (L.S.D)، شیشه، گراس یا قلیان، دارای یک زمینه اضطراب و تشویش و زخم تنهایی و به ‎هم پاشیدگی و خلاء عاطفی در خانواده است. سیگار به ‎تنهایی می‌تواند کودکان و نوجوانان را به راحتی به خود جذب کرده و زمینه اعتیاد را برای سایر مواد مخدر و در نهایت کارتن‌‌خوابی و دریوزگی، سرقت، چاپلوسی، رشوه‌خواری و سایر آسیب‌های اجتماعی فراهم کند.

لذا تعجب ندارد اگر در یک خانواده مرفه با والدین تحصیل‌کرده، پزشک و مهندس، استاد دانشگاه، مدیرکل، وزیر و دانشمند، یکی از فرزندان، معتاد به مواد‌مخدر شود، زیرا جامعه آلوده به مواد مخدر و انواع و اقسام آسیب‌های اجتماعی است و انسان به آسانی با نشست و برخاست و رفاقت و همنشینی با دوستان یا همسایگان یا همکلاسی‌های مدرسه و دانشگاه، رفتارهایی مانند اعتیاد را یاد می‌گیرد و هرگاه اعصاب او متشنج و خط‌خطی شود با احتمال بیشتری به سراغ سیگار و مواد اعتیاد‌آور دیگر خواهد رفت.

اصل سوم قانون اساسی، شامل آموزش رایگان، خدمات پزشکی و دارویی رایگان، ریشه‌کنی فقر و تهیه مسکن مناسب برای شهروندان و زمینه رفع بی‌کاری هنوز برای شهروندان محقق نشده است و تا زمانی که این زیرساخت قانون اساسی به‌درستی اجرا نشود ما نمی‌‌توانیم از تعلیم و تربیت واقعی که انسان را به صراط مستقیم هدایت می‎کند، سخن بگوییم و چنین انتظاری، بیهوده و عبث یا بهتر بگوییم «آب در هاون کوبیدن» است. این که به مدیران مدارس و دانشگاه فشار بیاوریم و انواع و اقسام کتاب صوتی و تصویری و تبلیغاتی چاپ کنیم جز آن که سرمایه ملی را هدر بدهیم فایده دیگری ندارد و بهتر است ابتدا به زیرساخت های تعلیم و تربیت بپردازیم.