شهر خبر

تفسیر علیرضا رجایی در باره ریشه های شکست اصلاح طلبان و ظهور احمدی نژاد در انتخابات 1384

تفسیر علیرضا رجایی در باره ریشه های شکست اصلاح طلبان و ظهور احمدی نژاد در انتخابات 1384

صبح نو نوشت : علیرضا رجایی، فعال و کنشگر اصلاح‌طلب با اشاره به چرایی شکست اکبر هاشمی رفسنجانی در مقابل محمود احمدی‌نژاد در انتخابات سال ۱۳۸۴، اظهار کرد: «پیروزی احمدی نژاد به خاطر جریان اختلافی بود که بین اصلاح‌طلبان صورت گرفت و با چند کاندیدا در انتخابات حضور یافتند. این موضوع باعث شد رأی اصلاح‌طلبان شکسته شود و احمدی‌نژاد بتواند به مرحله دوم برود.» 

وی افزود: «در مرحله دوم انتخابات، یک چیز قابل پیش‌بینی بود و آن، اینکه هاشمی به دلیل تبلیغاتی که علیه وی در سال‌های قبل از ۸۴ بود، در مقابل هر کسی قرار می‌گرفت، شکست می‌خورد. بنابراین هاشمی یا باید در همان مرحله اول انتخابات موفق می‌شد یا اینکه در مرحله دوم، شکست می‌خورد.»
رجایی ادامه داد: «خاطرم هست که جریان اصلاح‌طلبی به هاشمی پیشنهاد داد که از انتخابات انصراف بدهد و مهدی کروبی وارد عرصه شود، چون آنها بر این اعتقاد بودند که در مقابل کروبی، احمدی‌نژاد موفق نخواهد شد؛ اما هاشمی این رویکرد را قبول نداشت و می‌گفت کروبی نمی‌تواند برنده شود و این‌طور بود که مرحله دوم، احمدی‌نژاد پیروز انتخابات شد.»
وی گفت: «خاطرم هست بسیاری از کسانی که در دور دوم انتخابات، طرفدار اصلاحات بودند، به خاطر فضای منفی میان اصلاح‌طلبان، تصورشان این شد که باید به طرف مقابل رأی بدهند. این بود که یک موقعیت تاریخی برای احمدی‌نژاد پیش آمد و پیروز شد.»
این کنشگر اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه چرا در آن برهه، اصلاح‌طلبان نتوانستند ائتلاف کنند و دچار تکثر شدند، اظهارکرد: «در مرحله اول انتخابات، عدم ائتلاف اصلاح‌طلبان تأثیر بیشتری بر این موضوع داشت؛ اما در مرحله دوم، دوقطبی شکل گرفته میان اصلاح‌طلبان، بر روند انتخابات اثر گذاشت. در این عرصه، هاشمی در موضع ضد عدالت معرفی شد. این فضا در حالی شکل گرفت که خاتمی، رهبر اصلاح‌طلبان از نظر میزان سنجش عدالت، از احمدی‌نژاد جلوتر بود؛ اما بحث ناکامی توسعه سیاسی خاتمی، یک مقداری موجب انفعال اصلاح‌طلبان شد. احمدی‌نژاد هم توانست از این دوگانگی به نفع خودش استفاده کند.»
وی با اشاره به چرایی اختلاف میان اصلاح‌طلبان اظهارکرد: «کروبی وقتی خودش را کاندیدا کرد، در واقع مستقل از مجمع روحانیون مبارز ورود کرد. همان موقع مصطفی تاج‌زاده به من گفت که ما در انتخابات شرکت نخواهیم کرد؛ اما شما از کروبی حمایت کنید. این موضوع زمانی عنوان شد که هنوز بحث دکتر معین مطرح نشده بود و جدی هم نبود. تاج‌زاده در نشریات داخلی جبهه ملی، این موضوع را نوشت که باید از کروبی حمایت شود.»

تفسیر علیرضا رجایی در باره ریشه های شکست اصلاح طلبان و ظهور احمدی نژاد در انتخابات 1384

این فعال اصلاح‌طلب با اشاره به میزان آرای کروبی، گفت: «کروبی همان موقع پنج میلیون رأی آورد، بدون اینکه حمایت اصلاح‌طلبان را داشته باشد. البته، معین هم خودش را در موج جریان اصلاح‌طلبی که در دور دوم توسط خاتمی شکل گرفته بود، محدود کرد. البته اتفاقاتی نظیر کوی دانشگاه و ... این تصور را به وجود آورده بود که حرکت اصلاح‌طلبان محقق نخواهد شد.» کنشگر اصلاح‌طلب تأکید کرد: «وقتی صدای احمدی‌نژاد این‌قدر هم گسترده نشده بود، لازم بود یک ائتلاف گسترده در جریان اصلاح‌طلب شکل بگیرد. صدای احمدی‌نژاد وقتی گسترده شد که در مقابل هاشمی قرار گرفت.»

۲۱۶۲۲۰