شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#حوزه#شورای عالی

آفت ورود پزشکان عمومی به رشته‌های تخصصی

آفت ورود پزشکان عمومی به رشته‌های تخصصی

ایسنا نوشت: عضو شورای عالی نظام پزشکی، ورود پزشکان عمومی به حوزه زیبایی را یکی از موانع مهم ورود فارغ التحصیلان پزشکی عمومی به دوره‌های سخت و پر مسوولیت دستیاری عنوان کرد و گفت: وجود تقاضای بسیار در جامعه و پرداخت نقد و غیر وابسته به بیمه‌های نرخ‌شکن و پرتاخیر، مسیری را برای تامین معاش پزشکان عمومی گشوده و نیاز به ادامه تحصیلات تخصصی و بالاتر را تحت‌الشعاع قرار داده است.

دکتر محمدباقر حیدری درباره عدم تمایل فارغ التحصلان پزشکی برای ورود به رشته‌های تخصصی مادر از جمله طب اورژانس، عفونی، اطفال و داخلی اظهار داشت: بنظر می‌رسد این‌ عدم تمایل به ادامه تحصیل در دوره‌های دستیاری طی فرایندی چند ساله در ذهن تحصیل‌کرده‌های پزشکی شکل می گیرد و دلایل متعددی دارد. مشخصا دانشجویان پزشکی از بین بااستعدادترین و با انگیزه‌ترین دانش آموزان گلچین می‌شوند و هدف هر کدام در ابتدای ورود به این رشته سرآمد شدن در تخصصی خاص است؛ حال چه می‌شود که بخش زیادی از همین افراد در نیمه راه متوقف شده و انگیزه ادامه دادن را از دست می‌دهند؟

وی اولین دلیل خالی ماندن ظرفیت صندلی‌های دستیاری پزشکی را افت آموزش و سرخوردگی برخی دانشجویان در دوره پزشکی عمومی طی سال‌های اخیر توصیف کرد و گفت: بی‌انگیزگی برخی اساتید یا فراهم نبودن زیرساخت‌های مناسب آموزشی در بعضی دانشگاه‌ها یا عوامل محیطی نظیر شرایط سخت در پاندمی کرونا و… به این مسئله دامن زده است.

حیدری با بیان اینکه عمده دلایل مربوط به خالی ماندن صندلی های رشته های تخصصی به شرایط مالی و شغلی بسیار سخت در دوران دستیاری و نیز دورنمای آینده پزشکی برمی گردد، اظهار داشت: از آنجا که اغلب دستیاران در سنینی هستند که تشکیل خانواده داده و فرزند دارند، دو دغدغه اصلی آنان تامین معاش خانواده و نیز زمان لازم برای حضور در جمع خانواده است و چون دریافتی بسیار اندک دستیاران کفاف هزینه‌های حداقلی خانوارها را نمی‌دهد برای بسیاری از پزشکان گذران چهار سال در چنین شرایطی عملا مقدور نیست.

وی در ادامه افزود: گذشته از آن کشیک‌های بسیار طولانی و متعدد در ماه، خستگی فراوان ناشی از آن، استرس شدید مسئولیت پزشکی و نیاز همزمان به مطالعه، رمق و توان اندکی برای حضور شاداب و موثر دستیاران رشته‌های پزشکی در کنار همسر و فرزندان باقی می‌گذارد و وقتی تمامی این سختی‌ها وصرف عمر و زمان در کنار چشم‌انداز نه چندان جذاب پس از فراغت از تحصیل قرار می گیرد، نیروی بازدارنده قوی در برابر ورود به این راه دشوار ایجاد می‌کند.

به گفته این عضو شورای عالی نظام پزشکی؛ اجبار به کار در مناطق محروم به عنوان طرح نیروی انسانی و دریافتی پایین این دوران یکی از دلایل دلزدگی پزشکان است. حتی پس از پشت سر گذاشتن تمام این مراحل چه چیزی در انتظار پزشکی است که بهترین سال‌های جوانی‌اش را اینچنین گذرانده است؟

رئیس نظام پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه تعرفه های خدمات پزشکی به سختی کفاف هزینه های مطب داری پزشکان را می دهد، عنوان کرد: تصور تعرفه ناچیز ویزیت و اقدامات درمانی داخل مطب یا بیمارستان که کسر ناچیزی از دستمزد پزشکان در سایر کشورها حتی حوزه خلیج فارس و کشورهای همسایه است و به سختی کفاف هزینه‌های مطب‌داری و آمد و شد پزشکان را می‌دهد بعلاوه تاخیر طولانی در پرداخت آن، عدم توجه دولتمردان به مطالبات و مشکلات این قشر و برخوردهای قهری و سلیقه‌ای در اکثر موارد که خود حس منفی بی عدالتی و تبعیض اجتماعی را در پزشکان تقویت می‌کند.

وی همچنین ضمن انتقاد از جو پزشک ستیزی و هجمه‌هایی که از برخی تریبون‌ها و رسانه‌ها علیه جامعه پزشکی کشور صورت می‌گیرد، گفت: جو پزشک ستیزی که به عمد یا سهو از تریبون‌های متعدد تبلیغ می شود و تخریب فرهنگ اعتماد اجتماعی به پزشکان را رقم می‌زند از دیگر دلایل محکم بی‌انگیزگی و حتی تمایل به مهاجرت پزشکان به سایر کشورهاست؛ همانطور که دیده می شود کشورهایی هم مشتاق جذب پزشکان آماده به کار و متبحر ایرانی هستند.

۲۳۳۲۳۳