شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یورو

افت فعالیت‌های تجاری در منطقه یورو

فعالیت تجاری منطقه یورو کاهش یافت و شاخص پی‌ام‌آی که در واقع معرف مسیر اقتصادی در بخش‌های تولید و خدمات است، به پایین‌ترین سطح رسیده است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط موسسه رتبه‌بندی اس‌اندپی گلوبال نشان داد که رشد فعالیت تجاری در منطقه یورو در ماه ژوئن با وجود نگرانی‌های ماندگار از تاثیر نرخ‌های بهره بالاتر و نگرانی از رشد تقاضا کند شد. بر اساس محاسبات، شاخص مدیران خرید (PMI) ترکیبی منطقه یورو در ماه ژوئن از ۵۲.۸ در ماه قبل به ۵۰.۳ سقوط کرد. پی ام آی بالای ۵۰ نشان دهنده رشد یا گسترش فعالیت تجاری است، در حالی که مقادیر زیر این آستانه نشان دهنده انقباض است. اکنون این شاخص به پایین‌ترین حد خود در ۵ ماه گذشته رسیده است.

اس‌اندپی گلوبال در بیانیه مطبوعاتی خود گفت: رشد تولید تجاری منطقه یورو در ماه ژوئن در حال توقف بود و این نشان دهنده ضعف مجدد در اقتصاد پس از احیای کوتاه رشد ثبت شده در فصل بهاراست. اگرچه نگرانی‌های انرژی و زنجیره تامین از اواخر سال گذشته کاهش یافته، اما ماه ژوئن شاهد افزایش نگرانی‌ها از رشد تقاضا و به‌ویژه تأثیر نرخ‌های بهره بالاتر و به دنبال آن احتمال رکود در بازار‌های داخلی و فراتر از آن بوده است.

فرانسه که از اعتصاب کارگران رنج می‌برد و آلمان که اخیراً شاهد کاهش سفارش کارخانه‌های خود بوده، در راس این کاهش هستند. تحلیل گران خاطرنشان کردند که ضعف اصلی در بخش تولید برای کل فعالیت تجاری در ماه ژوئن، همراه با گسترش بخش خدمات بود که کاهش بسیار داشته است. کریس ویلیامسون، اقتصاددان ارشد تجاری گفت که او این اعداد را نگران‌کننده می‌داند و اشاره می‌کند که نرخ‌های بهره بالاتر و افزایش هزینه‌های زندگی، همه شروع به تأثیرگذاری منفی بر شتاب رشد اقتصادی این منطقه کرده‌اند.

بانک مرکزی اروپا در سال گذشته بارها نرخ بهره را افزایش داده تا بتواند تورم بالا را مهار کند. به گفته تحلیل گران اس‌اندپی، ممکن است سیاست‌های پولی سخت‌تر، منطقه یورو را وارد رکود کند، در حالی که نرخ‌های بالاتر می‌تواند به هزینه‌های استقراض بالاتر برای شرکت‌ها منجر شود و افت تولید را به دنبال داشته باشد.