شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کرونا#سال ۲۰۱۹

کرونا فقط بدی نداشت؛ ۸ مزیت پاندمی کووید-۱۹

حمید سوری*
کرونا فقط بدی نداشت؛ ۸ مزیت پاندمی کووید-۱۹

سال ۲۰۱۹ ویروسی کوچک که برآورد می‌شود همه آنها به اندازه یک قاشق چای‌خوری بود زندگی بشر را متحول کرد. در اوج پاندمی پیام اصلی این بود که در خانه بمانید! این تغییر اساسی که بازیگر اصلی آن کروناویروس بود، انسان مغرور را زمین گیر کرد.

سفرها لغو شدند و هواپیماهای غول پیکر زمین‌گیر گشتند، جنگ و آدم‌کشی تقلیل یافت و مهربانی اجتماعی معنای دیگری یافت. آلاینده‌های کمتری وارد طبیعت شد و زمین و حیات فرصت کرد نفس دیگری بکشد. حدود ۷۰ درصد ترافیک شهرها و کشورها کاهش یافت، آلودگی هوا به کمتر از ۵۰ درصد رسید و مصرف سوخت وسایل نقلیه تا ۴۰ درصد کمتر شد. تولید مثل بسیاری موجودات و حیات وحش بیش از ۶۰ درصد بیشتر شد. تعداد کشتار نهنگ‌ها در اقیانوس اطلس به شدت کمتر شد. اگر پدیده‌های جهان خلقت را در نگاهی کلی از منظر سود و خطر بسنجیم قطعا پاندمی کووید ۱۹ برای کل جهان سود به دنبال داشت.

برآوردهای نشنال جئوگرافیک نشان می‌دهد که تنفس زمین در دوران پاندمی کرونا توانسته به طبیعت استراحت قابل توجهی بدهد. دلفین‌ها و وال‌ها از شر صدای رفت و آمد کشتی‌ها تا حدی رها شدند و با هم بیشتر ارتباط برقرار کردند. در شهرهای بزرگ جهان ترددها تا ۹۰ درصد کاهش یافت و درختان و پارک‌های گردشگری استراحت کردند. گرچه برخی حیوانات که از بازمانده غذایی انسان‌ها تغذیه می‌کردند برای پیدا کردن غذا به زحمت افتادند ولی تولید زباله در برخی مناطق تا ۵۰ درصد کمتر شد و دور ریز مواد غذایی به‌شدت کم شد و رژیم غذایی این جانوران تا حد زیادی تغییر یافت و به اصل خود بازگشت. شکار بی‌رویه متوقف شد و بسیار گونه‌های در حال انقراض فرصت رهایی از شر بشر پیدا کردند.

به هر حال اگرچه پاندمی کووید-۱۹ یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که جوامع جهانی در حال حاضر با آن مواجه هستند، اما این پاندمی جنبه‌های مثبتی برای حیات و زندگی بشر داشته که نباید آنها را نادیده گرفت. در کنار این همه هدایای خداوند این پاندمی برکاتی هم برای انسان‌ها داشت.

۱. افزایش آگاهی از بهداشت فردی: پاندمی کووید-۱۹ باعث شد تا آگاهی افراد درباره بهداشت فردی و تمیز کردن دست‌ها، استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و دیگر موارد مشابه افزایش یابد.

۲. افزایش توانایی‌های دانشمندان و پزشکان: پاندمی کووید-۱۹ باعث افزایش توانایی‌های دانشمندان و پزشکان در خصوص تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری شده است.

۳. فرصت برای نقد و بررسی سیستم‌های بهداشتی: پاندمی کووید-۱۹ باعث شد تا سیستم‌های بهداشتی جهانی مورد بررسی و نقد قرار گیرند و بهبود یابند، برخی به ناکارآمدی خود پی بردند و درصدد رفع عوامل این ناکارآمدی‌ها برآمدند و برخی همچنان در خواب این درس‌ها را فراموش کردند.

۴. افزایش توجه به محیط زیست: با کاهش حرکت افراد و کاهش فعالیت‌های صنعتی در بسیاری از مناطق، کیفیت هوا و آب در بسیاری از نقاط جهان بهبود یافت.

۵. افزایش همبستگی و همکاری: پاندمی کووید-۱۹ باعث شد تا افراد و جوامع به همبستگی و همکاری بیشتری در برابر چالش‌های مشترک بپردازند. بشر سخاوتمندانه یافته‌های علمی خود را به اشتراک گذاشت و دسترسی به مقالات را رایگان کرد.

۶. افزایش استفاده از فناوری‌های ارتباطی: پاندمی کووید-۱۹ باعث شد تا استفاده افراد از فناوری‌های ارتباطی بیشتر شود و به روش‌های جدیدی برای ارتباط و کار با دیگران در زمان‌های بحرانی پرداخته شود.

۷. کاهش سوانح ترافیکی و مرگ و جرح ناشی از آنها

۸. کاهش سوانح شغلی و خانگی و ....

در کل، پاندمی کووید-۱۹ در کنار تمامی چالش‌هایش، برخی جنبه‌های مثبتی هم داشته است که می‌تواند بهبود وضعیت زندگی افراد و جوامع در آینده را ممکن سازد، من نام این پاندمی را هدیه خداوند به طبیعت و بشر می‌دانم.