شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#اروپا#فوتبال

ایده از اروپا اجرا در خاورمیانه/ سوپرلیگ در عربستان

ایده از اروپا اجرا در خاورمیانه/ سوپرلیگ در عربستان

لیگ عربستان در حال متحول کردن دنیای فوتبال است. تمام هزینه‌های گزاف و حرکات غیر قابل پیش‌بینی آنها در چهارچوب برنامه‌ای برای میزبانی جام جهانی 2034 است. قرارداد با کریستیانو اولین گام عربستانی‌ها برای شروع پروژه عظیم خود بود.

لیگ عربستان در حال متحول کردن دنیای فوتبال است. تمام هزینه‌های گزاف و حرکات غیر قابل پیش‌بینی آنها در چهارچوب برنامه‌ای برای میزبانی جام جهانی 2034 است. قرارداد با کریستیانو اولین گام عربستانی‌ها برای شروع پروژه عظیم خود بود.
در 30 دسامبر 2022، النصر آمدن کریستیانو رونالدو به لیگ عربستان را به‌صورت رسمی اعلام کرد. این انتقال نه تنها گرانقیمت‌ترین خرید تاریخ از نظر دستمزد (500 میلیون یورو حقوق و پورسانت) بود، بلکه اولین گام برای تبدیل شدن عربستان سعودی به مرکز توجهات در بازار فوتبال جهان بود. «فکر می‌کنم لیگ عربستان می‌تواند یکی از پنج لیگ برتر جهان باشد.» ستاره پرتغالی چند ماه پس از ورودش به عربستان سعودی، این اظهارات را بیان کرد و نسبت به اتفاقاتی که در عربستان در حال وقوع است همه را آگاه کرد. چیزی که این هفته در لندن رخ داد بهترین نمونه برای نشان دادن وجهه اصلی عربستان سعودی برای تقویت لیگ خودش با نقل و انتقالات چند میلیون دلاری با حقوق معاف از مالیات آن است. دو نماینده صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان (PIF) و نمایندگان چهار باشگاه بزرگ فوتبال انگلیس ترتیب ملاقاتی را با هم دادند به علاوه اینکه سفرای فوتبال عربستان جلسات متعددی را در پایتخت انگلیس با عوامل و نمایندگان تقریباً تمامی باشگاه‌های لیگ برتری برگزار کرده‌اند تا علاقه خود را برای جذب چند ستاره این لیگ اعلام کنند. در حال حاضر، سطح بالای بازیکنان لیگ انگلیس سعودی‌ها را به بازار این کشور جذب کرده است، اگر چه بازیکنان دیگر لیگ‌ها از زیر دست عربستانی‌ها فرار نکرده‌اند. موراتا، راکیتیچ، لو سلسو، ماریانو، آیوزه، گریزمان، سائول... از جمله فوتبالیست‌هایی هستند که در لیست خرید سران عربستانی از لیگ‌های دیگر قرار دارند.
رویه صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی به این صورت است که به هر تیم سه ستاره در سطح جهانی اضافه خواهد شد. هزینه این عملیات به طور کامل پرداخت می‌شود (انتقال، حقوق و پورسانت) و آن بازیکنان را در باشگاه‌های مختلف توزیع می‌کنند. مسئولیت بقیه بازیکنان برعهده سران باشگاه‌های تیم‌ها است.
شاهزاده عبدالعزیز بن ترکی الفیصل وزیر ورزش عربستان سعودی در 5 ژوئن از انتقال مالکیت باشگاه‌های الاتحاد، النصر، الاهلی و الهلال به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی خبر داد که مالک آن خودش خواهد بود. به عبارتی 75 درصد از هر باشگاه در دست صندوق سرمایه‌گذاری است و بقیه تیم‌ها به‌صورت خصوصی اداره خواهند شد.
آنها با این پروژه به‌دنبال افزایش درآمد لیگ فوتبال عربستان از 450 میلیون ریال (110 میلیون یورو) به بیش از 1800 میلیون ریال (440 میلیون یورو) در سال هستند.
قبلاً ایالات متحده و چین چنین پروژه‌هایی را رهبری می‌کردند اما حالا عربستان سعودی به بازار نوظهور فوتبال جهان تبدیل شده است. تمام این سرمایه‌گذاری چند میلیون دلاری به رهبری خانواده سلطنتی سعودی، یک کمپین بازاریابی با هدف برگزاری جام جهانی 2034 است، زیرا همان‌طور که دولت عربستان سعودی این پنجشنبه اعلام کرد، آنها برای کسب میزبانی جام جهانی 2030 تلاشی نخواهند کرد. علاوه بر استراتژی بازاریابی، یک جنبش ژئوپلیتیکی نیز پشت این پروژه وجود دارد. رهبران عربستان سعودی می‌خواهند لیگ کشورشان را به قدرتمندترین لیگ آسیا و همچنین مرکز فوتبال جهان عرب تبدیل کنند. تا این لحظه این پروژه به نحوی پیش رفته که آنها به این باور رسیده‌اند که حالا بخشی از فوتبال جهان زیر پای آنها قرار گرفته است.

257 251