شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#اوکراین#رئیس جمهور

مناطق تحت کنترل واگنر در روسیه چه اهمیتی دارد؟

مناطق تحت کنترل واگنر در روسیه چه اهمیتی دارد؟

تسنیم نوشت: استقرار فرماندهی نیروهای روسیه در مناطق تحت کنترل واگنر و نقشی که این مناطق در تجهیز و آماد نیروهای روسیه در شرق و جنوب اوکراین دارند، واکنش قاطع و تند رئیس جمهور روسیه به شورش عناصر واگنر را توجیه می‌کند.

یوگینی پریگوژین، فرمانده نیروهای گروه واگنر، شرکت نظامی خصوصی روسیه از شب گذشته دست به شورش زده و طی این مدت توانسته برخی مناطق را به اشغال خود درآورد. برخی از منابع وابسته به این گروهک با انتشار نقشه‌ای مدعی شدند که مناطقی که شورشیان واگنر از شب گذشته به  کنترل خود در آورده، بیش از مناطقی است که روسیه در یک سال و نیم جنگ از اوکراین به کنترل خود درآورده است!

فرمانده واگنر که در کنار ارتش و نیروهای مسلح این کشور در جنگ اوکراین مشارکت دارند و پیشروی‌های روس‌ها در شرق اوکراین مرهون این نیروهاست، صبح امروز شنبه مدعی شد شهر روستوف و بعد از آن شهر وونروژ را به دست گرفته و پرچم این گروه را بر فراز ساختمان‌های دولتی و نظانی این شهر و فرودگاه آن نصب کردند.

این شهر در نردیکی رود دان واقع در جنوب روسیه و نزدیکی مرزهای اوکراین (حدود ۶۰ کیلومتر) و دریای سیاه قرار دارد و در مقایسه با مناطقی که شورشیان واگنر تحت کنترل خود دارند، این شهر مقر کل فرماندهی عملیات ارتش روسیه در اوکراین را در خود جای داده و بر اهمیت این شهر افزوده و همین مسئله باعث شده است که واکنش پوتین به تمرد و «کودتای واگنر» سخت و قاطع باشد و از نیروهای مسلح این کشور بخواهد شورش را بخوابانند؛ چرا که هر گونه اختلال و سنگ اندازی در روند «عملیات ویژه» روسیه در اوکراین چه داخلی باشد و چه خارجی یکی از مهمترین خطوط قرمز پوتین بوده و تبعات سنگینی برای عاملان و متخطیان از این خطوط دارد.

گذشته از این، روستوف همچنین مقر فرماندهی گروه مشترک نیروهای روسیه در اوکراین است به همین دلیل، یک مرکز لجستیکی و پشتیبانی مهم و حیاتی برای ارتش روسیه به شمار می‌رود.

خبرگزاری تاس روسیه از حرکت کاروان نظامیان چچن به شهر روستوف حرکت کردند. این تصمیم نیروهای تحت امر «رمضان قدیر اف»، رئیس جمهوری چچن بعد از سخنرانی وی گرفته شد که اقدام واگنر را خنجر از پشت و خیانت دانست و تهدید کرد که سزای خیانت کاران را خواهد داد. همین اهمیت شهر برای مسکو که خطر در بیخ گوش آن است، باعث شده است نیروهای چچنی احمد سریعا دست به کار شده و راهی این شهر شوند.

این شهر مرکز استان  اوبلاست وارونژ، در غرب روسیه و در شمال شرق اوکراین قرار دارد. فاصله این شهر با مرز این کشور و مناطقی که طی یک سال و نیم جنگ به دست روسیه افتاده، کمتر از ۱۸۰ کیلومتر و فاصله آن با مسکو با حدود ۴۵۰ کیلومتر است و در صورت پیشروی نیروهای تحت امر ویگوژین به سمت مسکو، می‌تواند تهدید بالقوه‌ای باشد. از سوی دیگر این شهر در نزدیکی آزادراه ام-۴ قرار دارد و تا شبکه ریلی اوکراین فاصله ای ندارد.

از آنجایی که مناطق تحت کنترل واگنر در جوار مناطق دونتسک و لوهانسک واقع در شرق و جنوب اوکراین است و روسیه این مناطق را طی جنگ به سیطره خود درآورده و نیروهای واگنر هم اکنون در پشت جبهه‌ها قرار دارند و در صورت تداوم بحران و عدم دست یابی به راه حلی، پشت جبهه نیروهای روس در اوکراین در خطر بوده و واگنر می‌تواند مانع از پشتیبانی لجستیک آن‌ها شود؛ به ویژه اینکه واگنر طی این مدت وزارت دفاع روسیه و وزیر آن، سرگئی شویگو را متهم به کارشکنی و عدم تأمین تسلیحات کرده و از این بابت بارها گله کرده است.

۳۱۱۳۱۱