شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات

شورای نگهبان: ابهامات انتخابات تناسبی برطرف شد

هادی طحان نظیف گفت:اکنون هیچگونه ایراد و ابهامی درباره برگزاری انتخابات تناسبی نداریم و با آن موافق هستیم.

حداکثری و اینکه آیا برای تایید صلاحیت نامزد‌ها در انتخابات آتی کشور چارچوب جدیدی دارد، گفت: بررسی صلاحیت‌ها آغاز نشده است، اما باید گفت که شورای نگهبان برای شنیدن نکات و انتقادات گوش شنوایی دارد و مردم و چهره‌ها با شورا تعامل دارند، نکات را می‌گویند و ما منعی نداریم. برخی به رسانه‌ها می‌گویند و برخی به شورای نگهبان می‌آیند. در شورا باز است. ما برای انتخابات پرشور و رقابتی و سالم حداکثر تلاش را می‌کنیم و برخی حرف‌هایی که می‌زنند بازار گرمی سیاسی است.

طحان نظیف افزود: در همه انتخابات سلایق مختلف وجود دارد و هر جریانی که در چارچوب قانون عمل کند، می‌تواند در انتخابات حضور داشته باشد و ما هم از حضور جریانات سیاسی استقبال می‌کنیم.

تعامل با قوه قضاییه در زمان انتخابات

سخنگوی شورای نگهبان درباره تعامل شورای نگهبان با قوه قضاییه گفت: بخشی از تعامل ما با قوه قضاییه در زمان انتخابات است. امسال در انتخابات همکاری ما با قوه قضاییه به بهترین وجه صورت می‌گیرد. در یکسال گذشته همکاری ما در حوزه مصوبات در حد ارتباطات کارشناسی بوده و بهره‌مند بودیم و استقبال می‌کنیم.

طحان نظیف با بیان اینکه این شورا با دیوان عدالت اداری ارتباط نزدیکی دارد، افزود: یکی از افتخارات قانون اساسی این است که هر شهروندی که نسبت به هر مصوبه‌ای ادعا دارد که خلاف قانون است می‌تواند به مرجع دیوان عدالت مراجعه کند و دیوان عدالت هم آن را به شورا ارسال می‌کند و این شورا نیز نتیجه بررسی را به دیوان عدالت اداری ارسال می‌کند.

وی درباره نتایج نخستین نشست وزارت کشور و شورای نگهبان در خصوص انتخابات اسفندماه نیز اظهار داشت: ما در انتهای امسال دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را داریم.

وی با بیان اینکه جلسات متعددی از ابتدای امسال با دستگاه‌های مرتبط با انتخابات برگزار شده است، افزود: در این جلسات بر همکاری بر انتخابات سالم، پرشور و رقابتی بر مبنای قانون تاکید شد.

طحان نظیف یادآور شد: در جلسه اخیر در خصوص راهبرد‌های رهبری و اصلاح قانون انتخابات و استعفا‌ها و پاسخ به استعلامات نسبت به بررسی صلاحیت‌ها بحث و نسبت به قانون شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی تاکید شد؛ این قانون بهمن ۹۸ به تصویب رسید، ولی چون نزدیک زمان بررسی انتخابات بود عملا فرصت اجرا پیدا نکرد و قرار شد شرایط را برای اجرای این قانون در انتخابات آتی فراهم کنیم.