شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مهد کودک#نجومی#بگیر#شدند

مهد کودک ها هم نجومی بگیر شدند

مهد کودک ها هم نجومی بگیر شدند

آموزش و پرورش درباره شهریه سر به فلک کشیده مهدکودک ها چه می گوید؟

مجتبی همتی فر، رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک، چندی پیش در یک نشست خبری عنوان کرده بود که ما در کودکستان ها (مهدکودک) با فضای مدرسه مواجه نیستیم  و مدرسه دوره رسمی و اجباری است که قوانین و مقررات خاص خودش را دارد. او در ادامه گفته بود: بخش اعظمی از دانش آموزان در مدارس، با اعتبارات دولتی، تحصیلات رایگان دارند. وقتی اینجوری در نظر گرفته می شود، چهارچوب ذهنی افراد که اینچنین تعریف می شود را نمی توان بر بخش غیر دولتی که حتی خدماتش را در مدرسه ارائه می کند پیش بینی کنیم.

برای مثال یک مدرسه دولتی در بهترین منطقه تهران، در خدمتش اثری ندارد و برای والدین و دانش آموز اساسا هیچ تفاوتی نمی کند و طبق اصل ۳۰ قانون اساسی دارد آموزش رایگان ارائه می دهد. اما اگر همین مدرسه غیردولتی باشد، باید هزینه ای صرف شود و قائدتا هزینه تمام شده آن بخش در آموزش اثر گذار خواهد بود.

وی همچنین افزوده بود: وقتی از بافت مدرسه وارد کودکستان می شویم، قائدتا هم خود هویت و شاکله پیش از دبستان مواردی را اقتضا می کند برای اینکه بخشی از خدمات، پایه هستند که از جنس فعالیت است و به خلاقیت مربی باز می گردد، در واقع در کودکستان ها، محتوای مشخص و واحدی وجود ندارد. بخشی هم توافقات والدین است. وقتی کودکستان ها برای بخش غیر دولتی هستند، تامین فضا مثل مدارس غیر دولتی بر عهده خود موسس خواهد بود و به همین ترتیب هزینه تمام شده ای که یک موسس برای ارائه خدمت می خواهد داشته باشد در مناطق، روستاها و شهرهای مختلف، متفاوت است. بسته به منطقه، حدود ۴۰ درصد هزینه تمام شده به هزینه مکان بر می گردد که  خیلی قابل توجه است و نمی توان آن را نادیده گرفت. دومین مورد، مربوط به نیروی انسانی است، در بخش آموزش و پرورش دولتی و بخشی از غیر دولتی، نیروی انسانی توسط آموزش و پرورش تامین می شود که در بودجه امسال حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای این مهم در نظر گرفته شده است.

در بخش کودکستان، اگر یک کارفرما بخواهد قانون را رعایت کند و از حقوقی طبق وزارت کار بده و همچنین از نیروی با کیفیت نیز بهره ببرد، قائدتا بخشی از شهریه هم برای این موضوع است و به طور میانگین کشوری، حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از رقم شهریه نیز برای این موضوع در نظر گرفته می شود. حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه کودکستان، اساسا در اختیار کودکستان نیست یعنی هزینه تمام شده ای است که باید برای مکان و نیروی انسانی در نظر گرفته شود.با فرض یکسان بودن خدمت، شهریه متفاوت خواهد شد.

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک در ادامه گفته بود: در کودکستان ها، هسته فعالیت ها مشخص است که باید بازی محور باشد و ما بر بازی محور بودن و استاندارد بودن فعالیت ها تاکید می کنیم. این به آن معنا نیست که حتما اتاق بازی برای این مهم وجود داشته باشد ولی والدین بنا به اخیاراتی که دارند، می توانند از یک مجموعه خدمات متفاوتی دریافت کنند. وقتی خدمات خاص می شوند، به خودی خود در توافق والدین با موسس قیمت ممکن است متفاوت باشد. کودکان در کودکستان ها، به خدمات میان وعده و غذای اصلی و سرویس ایاب و ذهاب و اردوها و برنامه هایی که جزء برنامه های اصلی کودکستان نیست. مثلا شب یلدا. مثلا برای جشن ها کودکستان برنامه هایی را پیش بینی کرده است که و توافقی است و سازمان هم بنا ندارد به این موضوع ورود کند و توافقی است. موسس مستندات  و مدارکی که ارائه می دهد، برایش شهریه واحد تعیین می کنند و بعد هم که خدمات توافقی ارائه می دهند.

او افزوده بود: این اولین سالی است که به این شکل شهریه ای را ارائه می دهیم و سامانه ای خواهیم داشت و با این الگو سال جدید شروع می شود.

همتی فر در خصوص اینکه قبلا شرایط به چه شکل بوده است گفته بود: قبلا شهریه پیش دبستانی، ۸۰ درصد از شهریه پایه اول ابتدایی بود. در مهدکودک ها که زیرمجموعه بهزیستی بودند، سالیانه با توجه به رتبه ای که داشتند، شهریه ای برایشان تعیین می شد که شهریه پایه بود و بر اساس برخی فعالیت های اضافه شهریه تعیین می شد. آن چیزی که مصوب است و باید در معرض دید همه قرار بگیرد شهریه مصوب است و مابقی توافقی. در سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ با توجه به اینکه زیرساخت ها فراهم نبود و ما می بایستی تعیین تکلیف می کردیم سقف درصد اعلام کردیم و کودکستان ها، تا سقف ۴۰ درصد امکان افزایش قیمت داشتند که این مصوبه تا شهریور امسال قابل اجرا است.

بعضی از مراکز ممکن است سرخود نسبت به افزایش شهریه اقدام کرده باشند که غیر قانونی است و توسط تیم های نظارتی تذکر گرفته اند؛ اما از آنجایی که این سازمان نوپا است، ما هنوز واحد مستقل در شهرستان ها نداریم و با توانی که وجود داشته، نظارت کرده ایم. خانواده ها توجه داشته باشند، کودکستان ها، مجوز تاسیس تطبیق یافته را حتما دریافت کرده باشند و نهایتا اگر بخواهند شهریه ای دریافت کنند، علی الحساب شهریه سال قبل را دریافت می کنند و در ادامه وقتی شهریه قطعی مشخص شد خانواده مابقی آن را دریافت می کند. بعضی از مراکز صرفا به دلیل نام و نشانشان یا تبلیغاتی که انجام می دهند، شهریه های خیلی بالایی را طلب می کنند که خانواده است که نباید زیر بار این موضوع برود.