شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#شبیه

علایم هشداردهنده سکته قلبی که احتمالا نمی‌شناسید

علایم هشداردهنده سکته قلبی که احتمالا نمی‌شناسید

همانطور که قلب افراد، دقیقا شبیه یکدیگر نمی‌تپد، همانقدر هم علایم هشداردهنده سکته قلبی در آنها هم متفاوت است. با این حال یکسری علایم کلی هست که ممکن است افراد پیش از سکته قلبی آنها را تجربه کنند.

: وقتی سرخرگ‌های کرونری که خون را به قلب می‌رسانند، به‌ دلیلی مسدود شوند، خون و اکسیژن به قلب نمی‌رسد و ماهیچه قلب آسیب دیده و سکته قلبی رخ می‌دهد.

شایع‌ترین علامت سکته قلبی،‌ ناراحتی یا درد در قفسه سینه است. در این حالت، فرد احساس فشار، درد یا کرختی در قفسه سینه می‌کند. این درد معمولا به دست‌ها، گردن، فک یا پشت کمر هم کشیده شده و گاهی تا ۱۰ دقیقه حس می‌شود یا موج وار می‌آید و می‌رود. اما یادتان باشد که علایم سکته قلبی برخی از افراد بسیار آهسته و به شکل درد خفیفی خود را نشان می‌دهند. در برخی موارد هم که اصلا دردی در قفسه سینه حس نمی‌شود و سکته خیلی ناگهانی رخ می‌دهد.

علایم هشداردهنده سکته قلبی که احتمالا نمی‌شناسید

در اینجا ۴ علامت شایع سکته قلبی را آورده‌ایم که بهتر است آنها را بدانید:

۱. سرگیجه یا احساس ضعف ناگهانی

۲. حالت تهوع، سوء‌هاضمه یا استفراغ

این وضعیت می‌تواند علایم بیماری‌های دیگر هم باشد، اما از علایم هشداردهنده سکته قلبی هم هستند.

۳. تنگی‌نفس

فعالیت بالای بدنی،‌ گرمای بسیار محیط یا بودن در ارتفاعات موجب تنگی‌نفس می‌شود اما این وضعیت یکی از دلایل هشداردهنده سکته قلبی هم هست. سفتی در قفسه سینه ممکن است فرد را به تنگی‌نفس مبتلا کند.

۴. تعریق بسیار یا عرق سرد

سرمای ناگهانی بدن و عرق سردی که بدون ارتباط با دمای محیط رخ می‌دهد هم علامت سکته قلبی است.

هریک از علایم فوق نشان‌دهنده وقوع سکته قلبی است. اما در برخی از افراد سکته قلبی بدون بروز این علایم خود را نشان می‌دهد که به آن «حمله قلبی خاموش» می‌گویند.

با مشاهده هر یک از علایم فوق، فورا به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

منبع:

heartfoundation