شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##برای#خرید#اینترنتی#آماده‌اید؟

برای یک خرید اینترنتی آماده‌اید؟

این تجربه بسیاری از کاربرانی است که به خیال جنس و رنگ و سایز و اندازه‌ای خاص، جنسی را سفارش می‌دهند و وقت تحویل، با کالایی روبرو می‌شوند که کمترین شباهت را با خواستشان دارد.
برای یک خرید اینترنتی آماده‌اید؟

به گزارش«اطلاعات آنلاین»، نرگس خانعلی زاده دریادداشتی در ضمیمه خانواده امروز روزنامه اطلاعات نوشت: ‏تا دلتان بخواهد خوبی دارد؛ از کم شدن رفت و آمد و کاهش ترافیک، تا انتخاب با دقت اجناس از روی تنوع عکس‌ها! برای همه خوبی‌های یک خرید اینترنتی، ممکن است ناگهان با از دست رفتن پول و دریافت نکردن کالا روبرو شود که می‌تواند همه خوبی‌هایش را زیر سئوال ببرد؛ آن‌وقت است که با یک‌بار کلاه رفتن سرمان در پروسه خرید اینترنتی، قید آن را برای همیشه می‌زنیم و با دلیل و توجیه همان خاطره بد، دیگر به سراغش نمی‌رویم. اما واقعا برای پیش نیامدن حتی یک خاطره تلخ از اینکه در هنگام خرید اینترنتی، سرمان کلاه نرود، چه باید کرد؟ راه‌‏‎هایی دارد که متخصصان حوزه فضای مجازی و پلیس فتا به کرات از آنها‌ می‌گویند!

سواد رسانه‌ای را دریاب

اگر از آن دسته افرادی هستید که تا پیش از آن، با اینترنت و فعالیت‌های روزمره با تکنولوژی غریبه بوده‌اید، بهتر است یکدفعه هوس خرید اینترنتی نکنید که احتمال اینکه پولی پرداخت کنید و اصلا جنسی را ثبت نکرده باشید بسیار است. پس بهتر است مدتی خودتان را با بالا و پایین‌های فضای مجازی، درگاه‌های پرداخت و… مشغول کنید و همه‌چیز را درباره آنها بخوانید و مطلع شوید و بعد یک زندگی همراه با تکنولوژی را شروع کنید.

آن‌وقت است که می‌توانید صفحه پرداخت واقعی از درگاه بانک را با صفحه‌های جعلی پرداخت که می‌تواند کل حساب بانکی خریدار را خالی کند، تشخیص می‌دهید و اطلاعات بانکی را در آن وارد نمی‌کنید. در واقع در قدم اول، بالا بردن اطلاعات و سواد رسانه‌ای است که می‌تواند امنیت شخصی، مالی و خصوصی ما را در فضای مجازی تامین کند.

جنسی این‌چنین!

ته توی جنس و کالای مورد نظرتان را از هر جهت در بیاورید تا بعدا پشیمانی برایتان نماند! این تجربه بسیاری از کاربرانی است که به خیال جنس و رنگ و سایز و اندازه‌ای خاص، جنسی را سفارش می‌دهند و وقت تحویل، با کالایی روبرو می‌شوند که کمترین شباهت را با خواستشان دارد.

اما در این میان چه کسی مقصر است؟ تقریبا هیچ‌کس! چرا که خریدار فقط یک عکس دیده و فروشنده هم دقیقا همان عکس را ارسال کرده است. در چنین مواقعی لازم است که خریدار، هر سئوالی که برایش مهم است را فارغ از تماشای عکس، از فروشنده بپرسد! از برند و جنس محصول تا اینکه رنگی که در عکس نشان داده می‌شود واقعی است یا خیر؟ چه بسیار محصولاتی که رنگشان در عکس، با آنچه که واقعیت دارد، تفاوت زیاد، دکمه ثبت سفارش را بزنید که به قول خودتان، وقت تحویل محصول، از دیدنش وا نروید!

فیشینگ و حسابی که خالی مانده است

همانطور که گفتیم، داشتن سواد رسانه‎ای کافی، می‎‌‎تواند ما را از فیشینگ نجات بدهد! فیشینگ چیست؟ کلاهبرداری با فیشینگ به این معنا خواهد بود که برای خرید کالا یا خدمات، به جای متصل شدن به درگاه اصلی بانک‌های دولتی یا خصوصی معتبر،‌به سایتی وصل شوید که شبیه سایت اصلی بانک بوده و کد کاربری و رمز عبور شما پس از ورود اطلاعات در این صفحه تقلبی از دست برود. متاسفانه این روزها کلاهبرداری با فیشینگ بسیار گسترش یافته و تنها راه چاره‌اش این است که از سایت‌هایی خرید کنید که نماد ‏enamad‏ را داشته و از مجوز‌های لازم برخوردار باشند. این نماد، نشان‌دهنده سلامت و امنیت و مجوز برای خرید و فروش انواع کالاها در فضای مجازی است.

سابقه‌دارها را پیدا کنید

روش مرسوم در خرید محصولات اینترنتی این است که ابتدا باید هزینه جنس پرداخت شود و بعد از آن سفارش ثبت و تائید و نهایی می‌شود؛ البته که به نظر می‌رسد که برای فروشندگان محصولات اینترنتی، راه چاره دیگری وجود ندارد اما شاید بهتر است که در چنین شرایطی، به سراغ صفحاتی در فضای مجازی برای خرید برویم که سابقه خوبی داشته‌اند.

مثلا اینکه چند نفری از آنها خرید کرده اند و از امنیت آن مطلع هستند. نظر خریداران واقعی را پیدا کنیم و بخوانیم و خلاصه اینکه به هر طریقی، اطلاعاتمان راجع به آن صفحه و قدمتش بالا ببریم. آن‌وقت است که با خیال راحت‌تری می‌توانیم هزینه را پرداخت کنیم و در کمال آرامش، منتظر رسیدن جنس و محصول مورد نظرمان باشیم.

بپذیرید!

و نهایتا اینکه بپذیرید که در کنار همه خوبی‌هایی که یک خرید اینرتنتی دارد و در وقت و انرژی و هزینه شما صرفه‌جویی می‌کند، اما ممکن است که از بین هر ۱۰ خرید، یکی از آنها آن چیزی نباشد که ته دلتان فکرش را می‌کردید! پس با پذیرش چنین موضوعی، با دلی آسوده‌تر، شرایط ایمنی را رعایت کنید و خرید کنید!

آن‌وقت است که اگر خدای نکرده در یکی از این خریدها، با موضوع ناخوشایندی هم روبرو شدید، خودتان را سرزنش نمی‌کنید و حالتان بد نمی‌شود؛ چرا از پیش از اینها برای چنین موضوعی آماده بوده‌اید! البته موضوع ناخوشایند که می‌گوییم، تغییر جزیی در انتظار شما از محصول و ویژگی‌های محصول واقعی است، و الا با رعایت نکات ایمنی، ضرری آن چنان قرار نیست در انتظارتان باشد. ‏