شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسکن#وزارت

شرایط واگذاری زمین به ۴۰۰ هزار نفر در سال پیشرو

شرایط واگذاری زمین به ۴۰۰ هزار نفر در سال پیشرو
وزارت راه و شهرسازی تا کنون به ۲۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن زمین تحویل داده و واگذاری زمین به ۴۰۰ هزار نفر در امسال را نیز در دستور کار دارد.

ایسنا: دولت در طرح نهضت ملی مسکن روش‌هایی را شامل حمایت از بخش خصوصی، توسعه و ایجاد شهرهای جدید، نوسازی بافتهای فرسوده، نوسازی خانه‌های روستایی و واگذاری زمین به متقاضیان را دنبال می‌کند.

بر این اساس وزارت راه و شهرسازی علاوه بر واگذاری زمین به خانوارها برای ساخت خانه‌های یک طبقه و دو طبقه حیاط‌دار، اهدای زمین رایگان به خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر، خانوارهای دارای فرزند چهارقلو و همچنین واگذاری زمین به گروههای دو نفره و بیشتر را نیز در دستور کار دارد. متقاضیان واجد شرایط از تمامی امتیازات و تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن بهره‌مند می‌شوند.

آنطور که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده تا کنون به ۲۰۰ هزار متقاضی، زمین واگذار شده و طبق هدف‌گذاری صورت گرفته در امسال به ۴۰۰ هزار نفر زمین واگذار می‌شود.

پیشرفت مسکن ملی با وجود بی‌مهری بانک‌ها

مهرداد بذرپاش، یکی از سیاست‌های وزارتخانه را تحویل زمین به شکل فردی و برای ساخت خانه‌های یک طبقه حیاط‌دار عنوان کرد و گفت: هدف‌گذاری امسال واگذاری زمین به ۴۰۰ هزار متقاضی در سراسر کشور است که زمین‌ها به شکل فردی و گروهی‌ساز تحویل متقاضیان خواهد شد.

وی موضوع دیگر را جلوگیری از احتکار زمین برشمرد و گفت هم‌اکنون در بیشتر شهرها بیش از ۱۰ درصد اراضی واقع در محدوده‌های شهری بیش از ۱۰ سال بلاتکلیف مانده که با مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری فرصت شش ماهه‌ای به آنها داده‌ایم تا برای ساخت‌وساز اقدام کنند. در غیر این صورت تغییر کاربری آنها در دستور کار قرار می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: درحال‌حاضر نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد زمین نهضت ملی تامین شده و بیش از یک میلیون ۳۰۰ هزار واحد نیز در دست ساخت است.

طبق آخرین آماری که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده تا کنون ۶ میلیون و ۵۰ هزار و ۳۵۲ نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند که تعداد متقاضیان حائز شرایط اولیه ۴ میلیون و۲۲۸ هزار و ۷۲۳ نفر بودند. از این تعداد یک میلیون و ۴۷۱ هزار و ۵۵ نفر حائز شرایط نهایی تشخیص داده شدند. مابقی نفرات به دلایلی همچون عدم واریز آورده اولیه هنوز در لیست قرار نگرفته‌اند.

دولت نیز تا کنون یک میلیون و ۳۰۱ هزار واحد را به مرحله‌ی ساخت رسانده و این پروژه‌ها در مراحل مختلف پیشرفت قرار دارد. برخی دستگاه‌ها و ارگان‌ها شامل شرکت عمران شهرهای جدید، بنیاد مسکن و شرکت بازآفرینی شهری اعلام کرده‌اند که در امسال هر ماهه تعداد قابل توجهی واحد را افتتاح می‌کنند.