شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##آیا#انتفاضه#کرانه#باختری#نقطه#اوج#خود#رسیده#است؟

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آیا انتفاضه در کرانه باختری به نقطه اوج خود رسیده است؟

ظرف 48 ساعت دو درگیری، تمامی نگاه‌ها را مجددا به سوی سرزمین‌های اشغالی معطوف کرد.

آیا انتفاضه در کرانه باختری به نقطه اوج خود رسیده است؟
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۲ ۱۰:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین |

سیدعماد حسینی- وقوع دو درگیری ظرف ۴۸ ساعت تمامی نگاه‌ها را مجددا به سوی سرزمین‌های اشغالی معطوف کرد.

گرفتار شدن چند ساعته نظامیان نخبه اسرائیلی در کمین چند جوان فلسطینی در اردوگاه جنین و بعد از آن کشته شدن چهار نظامی اسرائیلی در عملیات تهاجمی فلسطینیان به یک شهرک در جنوب نابلس، تحلیلگران را بر آن داشت تا در رابطه با آینده حضور اسرائیل در کرانه باختری یا همان مناطق اشغالی سال ۱۹۶۷ دوباره نظریه‌پردازی کنند.

در اینکه شرایط کنونی، چه به شکل کلان و چه خرد آن، شبیه شرایط هیچ دوره دیگری در تاریخ مبارزه ملت فلسطین نیست، شکی وجود ندارد، و در این میان کاملاً مشخص است که نه اسرائیل دیگر آن توانمندی و قدرت مانور سابق خود را دارد و نه نسل جدید فلسطینیان حاضر هستند در چارچوب و قالب شرایط نسل‌های قبلی روزگار خود را تحت اشغال سرنیزه اسرائیل بگذرانند.

همین امر باعث می‌شود تا بسیاری از کارشناسان- چه کارشناسان اسرائیلی و چه کارشناسان عرب و فلسطینی- افزایش شدید تنش در کرانه باختری را پیش‌بینی کنند.

اسرائیلی‌ها چند ماهی است که به طور مکرر از برنامه‌ریزی و آماده‌سازی برای تهاجمی گسترده به شمال کرانه باختری سخن می‌گوید، تا به توصیف خود کانون اصلی و سنتی ناآرامی‌ها علیه اسرائیل را سرکوب کنند.

با این حال گرچه تعداد قابل توجهی از کارشناسان اسرائیلی بر اهمیت و لزوم انجام چنین اقدامی تاکید دارند، ولی تعداد قابل توجهی از آنها نسبت به قدرت گرفتن و تاکتیک‌های جدید گروه‌های مبارز فلسطینی هشدار می‌دهند، امری که تحلیلگران فلسطینی هم بر آن تاکید کرده و اعلام می‌کنند، جنگ جدید در کرانه باختری برای اسرائیل یک تفریح نخواهد بود و آنچه طی هفته گذشته در کرانه باختری دیدیم نه اوج بحران بلکه یکی از قله‌های سینوسی تقابل فلسطینی اسرائیلی است که انتظار شدیدتر شدن آن هم وجود دارد.