شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#کره شمالی#روسیه#اوکراین

استقرار زیردریایی هسته‌ای آمریکا چه پیامی به کره شمالی می‌دهد؟

استقرار زیردریایی هسته‌ای آمریکا چه پیامی به کره شمالی می‌دهد؟

هرچند که لفاظی ها و تنش های ادواری میان واشنگتن و پیونگ یانگ تازه نیست اما همزمانی این دور از تنش ها با شائبه های کمک های کره شمالی به روسیه در جنگ علیه اوکراین و همچنین تنش های سیاسی میان پکن و واشنگتن، اهمیت تازه ای به آن داده است.

به گزارش خبرآنلاین ارتش سئول اعلام کرد، یک زیردریایی هسته‌ای نیروی دریایی آمریکا روز جمعه وارد شهر بندری بوسان کره جنوبی شد که نشان دهنده تعهد واشنگتن برای مقابله با تهدیدهای فزاینده پیونگ یانگ است. این زیردریایی ۱۸ هزار تنی حدود ۱۷۰ متر طول دارد و می تواند به ۱۵۰ موشک تاماهاوک با برد ۲۵۰۰ کیلومتر مجهز شود. نیروی دریایی آمریکا می‌گوید که این زیردریایی کلاس اوهایو به گونه ای طراحی شده که می تواند به طور میانگین ۷۷ روز را در دریا سپری کند و پس از آن برای آمادگی مجدد باید ۳۵ روز در بندر باشد.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در بیانیه‌ای در مورد ورود زیردریایی کشورش به کره جنوبی اعلام کرد: با ورود زیردریایی هسته ای آمریکا به بوسان، سئول و واشنگتن قصد دارند قابلیت‌های جنگ ویژه و قابلیت همکاری خود را برای پاسخ به تهدیدهای رو به رشد کره شمالی از طریق رزمایش‌های مشترک تقویت کنند. وزارت دفاع کره جنوبی نیز در بیانیه ای اعلام کرد: با استقرار زیردریایی یو اس اس میشیگان، نیروی دریایی آمریکا و کره جنوبی برای تقویت قابلیت های عملیات ویژه و توانایی مشترک خود برای مقابله با تهدیدات هسته ای فزاینده کره شمالی رزمایش هایی را برگزار خواهند کرد.

استقرار زیردریایی هسته‌ای آمریکا چه پیامی به کره شمالی می‌دهد؟

ورود زیردریایی هسته ای آمریکا به کره جنوبی بخشی از بیانیه واشنگتن است که توسط رهبران ایالات متحده و کره جنوبی در ماه آوریل برای مقابله با تهدیدات هسته ای فزاینده پیونگ یانگ امضا شد. دفتر ریاست جمهوری سئول روز جمعه اعلام کرد که در ادامه این توافق، دو کشور نشستی در سطح عالی در مورد امنیت سایبری در واشنگتن در ۲۰ ژوئن برگزار خواهند کرد. سئول و واشنگتن در ماه آوریل توافق کرده بودند که "مشاهده منظم" دارایی های استراتژیک ایالات متحده در شبه جزیره کره را افزایش دهند.

کیم میونگ سو، فرمانده ناوگان کره جنوبی در مورد بیانیه واشنگتن گفت: این بیانیه بیان کننده تعهد واشنگتن به گسترش توان بازدارندگی کره جنوبی با پشتیبانی طیف کاملی از قابلیت های ایالات متحده، از جمله قابلیت هسته ای برای مقابله با تهدیدات رو به رشد پیونگ یانگ است. او گفت که ورود این زیردریایی به منظور اجرای اساسی بیانیه واشنگتن، برای افزایش نظارت منظم بر دارایی های استراتژیک ایالات متحده در شبه جزیره کره است.

اما این توافق و بیانیه با واکنش تند کره شمالی روبرو شد چنانکه کیم یو جونگ، خواهر قدرتمند دیکتاتور کره شمالی، توافق بین دو کشور را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت که این توافق خصمانه ترین و تهاجمی ترین اراده اقدام علیه پیونگ یانگ را آشکار می کند. او همچنین تهدید کرد که نیروهای هسته ای کشورش را بیشتر تقویت خواهد کرد.

روابط بین دو کره در یکی از پایین ترین سطوح خود قرار دارد، دیپلماسی متوقف شده و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، کشورش را یک کشور هسته ای بازگشت ناپذیر خوانده و خبر از توسعه تسلیحات، از جمله سلاح های هسته ای تاکتیکی این کشور داده است. در پاسخ، سئول و واشنگتن متعهد شدند که اگر این کشور از سلاح های هسته ای خود علیه متحدان واشنگتن استفاده کند با یک پاسخ هسته ای و پایان دولت کنونی کره شمالی مواجه خواهد شد.

کره شمالی در سال جاری پرتاب های متعددی برای مقابله با تحریم های آمریکا انجام داده است، از جمله پرتاب آزمایشی قوی ترین موشک های بالستیک قاره پیما که روز پنج شنبه انجام شد. همچنین در اواخر ماه می پیونگ یانگ اولین ماهواره جاسوسی خود در مدار زمین را پرتاب کرد که البته این پرتاب شکست خورد و موشک حامل ماهواره جاسوسی در آب های ساحل غربی شبه جزیره کره سقوط کرد.

در حالی که کره شمالی در حال انجام آزمایش های موشکی است، ارتش کره جنوبی و ایالات متحده از سال گذشته تمرین های مشترک خود را گسترش داده اند. کره شمالی نیز همه این رزمایش‌ها را تمرینی برای تهاجم می‌داند و آن‌ها را تمرین‌های «دیوانه‌وار» و «شبیه‌سازی جنگ همه‌جانبه » علیه پیونگ یانگ توصیف کرده است. کره شمالی استدلال کرده که برای مقابله با مانورهای نظامی گسترده رقبای خود که آن را تمرین تهاجم می داند، مجبور شده است فعالیت های آزمایشی خود را افزایش دهد، اما کارشناسان می گویند که کره شمالی در نهایت قصد دارد زرادخانه خود را مدرن کند و اهرم خود را در دیپلماسی نهایی افزایش دهد.

هرچند که لفاظی ها و تنش های ادواری میان واشنگتن و پیونگ یانگ تازه نیست اما همزمانی این دور از تنش ها با شائبه های کمک های کره شمالی به روسیه در جنگ علیه اوکراین و همچنین تنش های سیاسی میان پکن و واشنگتن، اهمیت تازه ای به آن داده است. کره شمالی تنها متحد سنتی چین در شمال شرق آسیاست که از نگاه آمریکا نقش کلیدی در به چالش گرفتن امنیت آمریکا و متحدانش در این منطقه و به چالش خواندن برتری استراتژیک آمریکا در جهان دارد. بعلاوه، نگرانی مستمر و فزاینده متحدان آمریکا شامل ژاپن و کره جنوبی نسبت به میزان تعهد واشنگتن به امنیت این کشورها در برابر کره شمالی و چین که در سال های اخیر به ویژه بعد از ریاست جمهوری دونالد ترامپ برجسته تر شده، دولت آمریکا را ناگزیر کرده که به انحاء مختلف اراده خود را برای حمایت از این کشورها در برابر مخاطرات احتمالی نشان دهد. هنوز معلوم نیست که این تلاش ها چقدر می تواند برای ژاپن، کره جنوبی و سایر کشورهای نگران در آسیای شرقی اطمینان بخش باشد. آنها همچنان نسبت به عقب نشینی دوباره آمریکا مضطرب‌اند. هیچ‌کس در شرق آسیا و اروپا نمی تواند اطمینان داشته باشد که در سالهای آینده بار دیگر با روی کار آمدن یک رئیس جمهور جمهوری خواه، واشنگتن متحدانش را در برابر تهدیدات تنها نخواهد گذاشت. میراثی که دونالد ترامپ بر جا گذاشت همچنان کابوسی است که ممکن است همه تلاش های امروز دولت بایدن را برای جلب اعتماد متحدانش ناکام بگذارد.


۳۱۱۳۱۱