شهر خبر

قیمت نفت کف‌نشین شد/باد مخالف امان اوپک را برید

قیمت نفت کف‌نشین شد/باد مخالف امان اوپک را برید

به نظر می‌رسد هیچ چیز نمی‌تواند قیمت نفت را بالا ببرد؛ کاهش بیش از یک میلیون بشکه‌ای تولید از سوی اوپک پلاس، رکورد واردات نفت خام از چین، چشم‌انداز صعودی برای سفرهای هوایی، با این حال نفت کماکان در بازه 70 تا 75 دلاری در هر بشکه حرکت می‌کند.

عوامل ریزشی قیمت نفت مشهود است؛ عدم اطمینان در مورد سرعت بازگشت اقتصاد چین پس از همه‌گیری، علیرغم نرخ رکورد واردات نفت و ترس از تورم و رکود اقتصادی که به نظر می رسد در میان معامله گران کالاها همه گیر شده است.

همچنین یک عامل نزولی سوم در بازار وجود دارد؛ عامل جدیدی که در چرخه‌های قبلی وجود نداشت و آن انتقال صنایع به سمت انرژی پاک از جمله باد، خورشیدی و برق‌ است که تقاضا برای نفت را محدود نگه می‌دارد.

انجمن شرکت های راه آهن و زیرساخت اروپا، از مدل‌سازی رایانه‌ای برای پیش‌بینی تقاضای نفت در بلندمدت استفاده کرد و دریافت که انتقال موفقیت‌آمیز به حالت خالص تولید صفر کربن در سیستم انرژی جهانی، تقاضای نفت را تا سال 2050 تا 65 درصد کاهش می‌دهد.

65 درصد کاهش تقاضا بسیار قابل‌توجه است، حتی اگر "مرگ" کامل تقاضا نباشد. در همین حال، آژانس بین‌المللی انرژی در این ماه اعلام کرد که انتظار دارد رشد تقاضای نفت قبل از سال 2030 به اوج خود برسد و این بار به دلیل گذار است.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، گفت: «تغییر به سمت اقتصاد انرژی پاک در حال رخ دادن‌است و اوج تقاضای جهانی نفت قبل از پایان این دهه با پیشرفت خودروهای الکتریکی، بهره‌وری انرژی و سایر فناوری‌ها در حال شکل‌گیری است.» تولیدکنندگان نفت باید توجه دقیقی به تغییرات داشته باشند.

با چنین درجه ای از اطمینان از سازمان هایی مانند IEA و CER، بسیاری از تولیدکنندگان در واقع در برنامه‌های تولید و رشد خود نیز دچار سرگردانی شده‌اند و این همان چیزی است که ما را در معرض بزرگترین خطر وضعیت فعلی قیمت نفت قرار می دهد؛ افزایش ناگهانی در مسیر، که ناشی از چرخش بازار به سمت کسری است.

قیمت نفت کف‌نشین شد/باد مخالف امان اوپک را برید

این سناریوی جدیدی نیست. در واقع، مدتی است که تحلیلگران در مورد آن هشدار داده‌اند. بر اساس داده های اخیر ریستاد انرژی، این کسری می تواند در نیمه دوم سال به 2.4 میلیون بشکه در روز برسد. در همین حال تقاضا 1.7 میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد. قیمت نفت در چنین شرایطی دقیقاً به کجا می‌تواند برسد؟

به محض اینکه معامله‌گران شکاف بین عرضه و تقاضا را کشف کنند، قیمت نفت افزایش خواهد یافت و این واقعیت را یادآوری می‌کند که تقاضای نفت به دلیل ماهیت اساسی کالا کماکان بالا است. روغن تقریباً در همه چیز به یک شکلی استفاده می شود.

در حال حاضر، به نظر می رسد معامله گران نگران بازگشت چین به حالت عادی، رکود اقتصادی اروپا و تورم ایالات متحده هستند و به نظر می رسد این واقعیت آخر را فراموش کرده‌اند. اما در عین حال، با توجه به تعهد روسیه به کاهش تولید روزانه نیم میلیون بشکه، صادرات نفت بیشتر از ایران و کاهش تولید کمتر از برنامه اوپک پلاس، بازار انرژی شاهد عرضه پایدار است. به عبارت دیگر، تا آنجا که به معامله گران مربوط می شود، در حال حاضر عرضه فراوانی وجود دارد و به نظر نمی رسد تقاضا به این زودی ها به شدت افزایش یابد.

اما در اینجا یک گزارش جالب از آژانس بین المللی انرژی در سال گذشته است. در اواسط ژوئن 2022، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد که عرضه نفت خام در سال جاری باید به تقاضای خود برسد.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش بازار خود در ژوئن 2022 گفت: «عرضه جهانی نفت ممکن است برای همگام شدن با تقاضا در سال آینده مشکل داشته باشد، زیرا تحریم‌های سخت‌تر، روسیه را مجبور می‌کند چاه‌های بیشتری را ببندد و تعدادی از تولیدکنندگان با محدودیت‌های ظرفیت مواجه شوند».

همه ما دیدیم که چگونه این اتفاق افتاد و صادرات روسیه در حال تبدیل شدن به چیزی معمایی است زیرا، ریستاد دوباره خاطرنشان می کند، روسیه واقعاً تولید را 400000 بشکه در روز کاهش داده است. این کمتر از آنچه وعده داده شده است، اما کاهش کمی نیست. با این حال صادرات قوی تر از آن چیزی است که همه انتظار داشتند.

عوامل ذکر شده و سرعت ظاهراً رضایت‌بخش رشد اقتصادی چین، دو عاملی هستند که نگرانی‌های عرضه را کنترل می‌کنند. در حال حاضر. دیر یا زود، کاهش اضافی اوپک پلاس احساس خواهد شد. یک دلیل ساده برای آن وجود دارد:

223227