شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#کاهش قیمت#خودرویی#رکورد#زدند

۱۰ خودرویی که رکورد کاهش قیمت را زدند

۱۰ خودرویی که رکورد کاهش قیمت را زدند

بررسی بازار خودرو طی یک ماه گذشته نشان می‌دهد بیشتر محصولات دو خودروساز بزرگ کشور و همچنین خودروهای بخش خصوصی با کاهش قیمت قابل‌توجهی مواجه بودند.

تغییرات قیمتی ۱۰ خودروی مختلف از جمله شش محصول داخلی و چهار خودروی مونتاژی   نشان می‌دهد این ۱۰ خودرو به طور میانگین در خردادماه ۱۴درصد کاهش قیمت را به خود دیده‌اند.

 
جدول-قیمت-خودرو

علل مختلفی را می‌توان برای کاهش قیمت خودرو در نظر گرفت. یکی از این دلایل موضوع واردات خودرو بود بطوریکه ورود محصولات نو و کارکرده در خردادماه شکل جدی‌تری نسبت به گذشته به خود گرفت. اما موثرترین عامل بر این موضوع را می‌توان نوسانات نرخ ارز دانست.

طی هفته‌های گذشته که قیمت خودرو در بازار رو به کاهش بود، تحرکاتی در بازار ارز مشاهده می‌شد. به طور دقیق‌تر طی هفته‌های گذشته اخباری به گوش می‌رسید مبنی بر اینکه در پشت پرده توافقاتی سیاسی در حال انجام است. نرخ ارز نیز متاثر از این اخبار رو به کاهش گذاشت.

بازار خودرو نیز که همیشه تابعیت خود را از بازار ارز نشان داده، همراه با کاهش در نرخ ارز، با افت قیمت مواجه شد. علاوه بر این، مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه در ماه جاری بود که موجب کاهش قیمت خودرو در بازار شد. اما بازار خودرو در هفته جاری با تغییراتی همراه بود، به‌طوری‌که روند نزولی قیمت‌ها توقف کرد و برخی از خودروها با افزایش قیمت روبه‌رو بودند.

از بین 10 خودروی مورد بررسی در هفته گذشته قیمت هفت خودرو با رشد قیمت مواجه بوده و بهای سه خودرو بدون تغییر باقی مانده است. یک هفته گذشته آبستن اتفاقات خودرویی زیادی بود که هر یک به نوبه خود تاثیری بر قیمت خودرو برجای گذاشتند و در نهایت برآیند تاثیرات آنها منجر به رشد جزئی بهای خودرو در بازار شده است. همان‌طور که اشاره شد طی هفته‌های گذشته اخبار مربوط به احتمال توافق به کاهش نرخ ارز و به تبع آن کاهش قیمت خودرو انجامید، اما اکنون که دیگر زمزمه‌های مربوط به این توافقات متوقف شده کاهش قیمت خودرو نیز ترمز کرده و حتی کمی افزایش قیمت را نشان می‌دهد.