شهر خبر

نپرداختن رئیسی به مقوله حجاب هوشمندانه بود/ عمده کردن ضعف های چرخش قدرت مردم را مایوس می کند

نپرداختن رئیسی به مقوله حجاب هوشمندانه بود/ عمده کردن ضعف های چرخش قدرت مردم را مایوس می کند

اگر آقای رئیسی از کنار فلان موضوع گذشته است یعنی اینکه الان نباید این مطلب خیلی بزرگنمایی شود چرا که ابزاری است برای ایجاد اختلاف.بنظر من آقای رئیسی درمورد این مطلب خیلی هوشمندانه عمل کرده که به آن نپرداخته است

نهمین گفت وگوی خبری رئیس دولت سیزدهم پریشب برگزار شد و مجددا دولت قبل در سیبل قصورات قرار گرفت. از بالا بودن نرخ تورم گرفته تا افزایش نرخ دلار و کاهلی در ساخت مسکن و...مذاکرات هم که بماند. رئیسی تا آنجا که توانست از دستاوردها و رشد اقتصادی دردولت متبوع خود گفت و روحانی و دولتش را به اهمال کاری متهم کرد.نکته مغفول در این گفت وگوحوزه حجاب بود، رسایی از اصولگرایان تندرو گفت که انگار رئیسی فراموش کرده یکی از اصلی ترین دغدغه های کشور داستان حجاب است. وی نرخ دلار را به پای اعتراضات سال گذشته گذاشت. «خبرآنلاین» در گفت و گو با عباس سلیمی نمین فعال سیاسی اصول گرا به ارزیابی صحبت های رئیسی پرداخته است.

من تصور می کنم که ما در ارتباط بررسی مسائل کشور و متوجه کردن مردم نسبت به اولویت ها بعضا دچار خطا هستیم، بخصوص در بعضی از رسانه هایمان. در هفته های اخیر ما توفیقات بسیار چشمگیری در سطح مسائل منطقه و مناسبات با کشورها کسب کردیم، توجه به اینها رویکرد ما را در مسائل داخلی تنظیم می کند. یعنی یک افق وسیع تر پیش روی ما می گشاید و طبیعتا مسائل داخلی را با یک نگاه کلان تر می بینیم. قطعا در دولت کنونی ضعف ها و قوت هایی وجود دارد و وظیفه ما است که به ضعف ها بپردازیم تا بتوانیم آنها را تبدیل به قوت بکنیم. اما اگر آن نگاه کلان را نداشته باشیم به وادی رقابت هایی می افتیم که آن رقابت ها خیلی سازنده نخواهد بود یا به تعبیری رساتر ما به جزئی نگری و رقابتی می افتیم که حتی به توسعه سیاسی هم لطمه می زند.در چارچوب توسعه سیاسی ما یک رقابتی داریم که آن رقابت یک هزینه هایی دارد و اگر کلان نگری داشته باشیم هزینه های آن رقابت به شدت تنزل پیدا می کند و اگر نداشته باشیم هزینه های این رقابت به شدت افزایش پیدا می کند تا حدی که شاید مردم را از چرخش قدرت مایوس کند.

قوت های دولت آقای رئیسی همانطور که در مصاحبه های ایشان هم منعکس شده عزم راسخ ایشان برای کار کردن است،بخصوص در بخش هایی صداقت را هم برای اینکه کار صورت بگیرد و مشکلات مردم حل شود می بینیم.اما در چارچوب چرخش قدرت گاهی کم تجربگی ها و ضعف هایی وجوددارد که این عزم را یک مقدار تحت فشار قرار می‌دهد. ما اگر نگاه کلان داشته باشیم در اینجا به گونه ای نقش ایفا می کنیم که حاصلی که در نزد مردم رقم می خورد حتما مثبت باشد.

نپرداختن رئیسی به مقوله حجاب هوشمندانه بود/ عمده کردن ضعف های چرخش قدرت مردم را مایوس می کند

یکی سفر آقای رئیس جمهور به آمریکای لاتین است،آمریکای لاتین به شدت نسبت به سلطه آمریکا متعصب و ملتهب است و دنبال راهی است که به این سلطه پایان دهد و در تاریخ روابط این کشورها با ایران این مطلب را به وضوح می بینیم.آقای رئیسی یک گام بلندی در این زمینه برداشت و آنچه که توسط آقای روحانی رقم خورد، بسیار اشتباه بود آن را تغییر ۱۸۰ درجه ای داد.این تغییر ناشی از چرخش قدرت است و باید آن را پاس بداریم.

آمریکا قائل نیست کسی به حیاط خلوتش وارد شود و آقای روحانی برای اینکه حساسیت آمریکا را بر نینگیزد همه مبادلات را تقریبا متوقف کرده بود .مثلا تراکتور سازی را تعطیل کرده بود در حالی که تمایل آنها به خرید تراکتور ما به نحوی است که به نوبت می‌ایستند و چرا ما از این امکان استفاده نکنیم. اگر بتوانیم در یکی از کشورهای آمریکای لاتین خوب عمل کنیم به سرعت ارتباطاتمان به سابر کشور های آمریکای لاتین توسعه پیدا می کند و با توجه به ثروتی که آنها دارند شرایط ما را تغییر خواهد داد و این موضوعی بسیار حائز اهمیت است.چرخش قدرت باعث شد یک گرایش غلط که نمی خواهد آمریکا را ناراحت کند به نفع مردم تغییر کرد. البته از این طرف هم می توانیم بگوییم بله در فلان کنفرانس خبری آقای رئیسی حرفی زد که با حرف دیگرش خیلی تطابق نداشت، این موضوع خیلی مهم است ولی اگر همواره بر این مسئله تاکید کنیم نه اینکه به ضرر آقای رئیسی باشد بلکه به ضرر کل جامعه است. چون کل جامعه مزایای چرخش قدرت را متوجه نمی شود و وقتی برای یک سری ضعف های چرخش قدرت بزرگنمایی شود نسبت به کل چرخش قدرت مایوس خواهد شد.این تاکید برای کسی که منافع ملی را در نظر دارد پسندیده نیست. ما اگر منافع ملی را در نظر داریم نباید چرخش قدرت را نادیده بگیریم و روی معایب و ضعف های آن آنچنان تاکید کنیم که مردم بگویند فقط یک جریان حاکم است، هر جریانی که در قدرت تجربه دارد نباید مادام العمر شود،کما اینکه قبلا در گذشته هم زمزمه های این مطلب را شنیدم و تمایل بر مادام العمری آن را دیدیم.در مجموع ما نباید یک طرفه در این قضیه عمل کنیم ،اگر آن طرف را گفتیم باید این طرف را هم بگوییم و این برای جامعه خوب است چرا که جامعه از چرخش قدرت نه تنها ناامید نمی شود بلکه روز به روز ایمان بیشتری می آورد به اینکه خیلی از ضعف ها می تواند در چارچوب چرخش قدرت بر طرف شود.

وارد بحث هایی نشوید که اولویت ها جابجا شوند. اگر آقای رئیسی از کنار فلان موضوع گذشته است یعنی اینکه الآن نباید این مطلب خیلی بزرگنمایی شود، چرا که ابزاری است برای ایجاد اختلاف. بنظر من آقای رئیسی درمورد این مطلب خیلی هوشمندانه عمل کرده که به آن نپرداخته است .الآن اولویت ما تقویت انسجام جامعه است.اگر چه در بعضی کارهای دولت هوشمندی نمی بینیم ولی در بعضی دیگر می بینیم.این هوشمندی را نباید تضعیف کنیم.فراموش نکنید در این شرایط فقط به ایرادهای آقای رئیسی پرداختن یک مقدار انحراف ازشکل گیری آن تجربیات برای انسجام است .

۲۱۲