شهر خبر

تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی مهمترین وظیفه سازمان برنامه و بودجه

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: مهمترین وظیفه ما در سازمان برنامه تحقق رشد ۸ درصدی اقتصادی براساس تکلیف برنامه هفتم است.

به گزارش ایبِنا، داود منظور امروز در نشست هم‌اندیشی هیأت رئیسه سازمان برنامه و بودجه و رؤسای سازمان‌های برنامه بودجه استان‌ها در محل سالن یاران بهشتی سازمان برنامه و بودجه، اظهار داشت: براساس تکلیف لایحه برنامه هفتم توسعه، مهمترین وظیفه ما در سازمان برنامه و بودجه کمک به تحقق رشد ۸ درصدی اقتصادی در کشور است.

وی گفت: باید تابلوی رشد اقتصادی ۸ درصدی را در سردر سازمان‌های برنامه استانی نصب کنید و این هدف یکی از اولویت‌های مهم برای ارزیابی مدیران سازمانی است و هریک از رؤسای سازمان‌ها که نتوانند این هدف را محقق کنند تغییر می‌دهیم.

 هدف‌گذاری ۳ برابر شدن سهم اقتصاد دریامحور از تولید ناخالص داخلی

رئیس سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اقتصاد دریامحور در حال حاضر ۲ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌دهد، گفت: اقتصاد دریامحور بسیار مهم است و باید در طول برنامه سهم آن از تولید ناخالص داخلی ۳ برابر شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه اقتصاد دانش‌پایه بخشی از رشد اقتصاد را تأمین می‌کند، گفت: کمک به اقتصاد دیجیتال، دریامحور، دانش‌بنیان و توجه به پیشران‌های اقتصادی مانند کریدور‌های شمال - جنوب و شرقی - غربی در ۵ سال آینده باید محقق شود.

 مهمترین وظیفه سازمان برنامه تحقق رشد ۸ درصدی اقتصادی است

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه در دهه گذشته میانگین رشد اقتصادی ۷ دهم درصد بود، گفت: وضعیت رشد در ۲ سال گذشته نشان می‌دهد از رکود اقتصادی خارج شدیم و رشد اقتصادی در دو سال گذشته ۴ و ۴.۵ درصد بوده، البته در سال گذشته با احتساب نفت به ۵.۱ درصد رسید. امسال هم قرار است رشد اقتصاد کشور به ۸ درصد نزدیک شود و امسال اولین سال برنامه هفتم به حساب می‌آید.

منظور اضافه کرد: لایحه برنامه هفتم توسعه را به مجلس ارائه کردیم که انتظار می‌رود تا دو الی سه ماه آینده از مجلس بیرون بیاید و تابلوی ما تحقق رشد ۸ درصدی در کشور است.

وی با بیان اینکه انتظار رئیس‌جمهور این است که اقتصاد کشور فعال شود، گفت: شورای اقتصادی باید به جایگاه اصلی خود برگردد و در حال حاضر جلسات آن مرتب با حضور وزرای عضو برگزار می‌شود.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، یکی از معاونت‌های این سازمان حذف شده و به جای آن معاونت اقتصادی تشکیل شده که یکی از وظایف آن پیگیری شورای اقتصاد است و سازمان برنامه راهبر توسعه در کشور هستیم.

 کمبود دارو باید برطرف شود

رئیس سازمان برنامه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: رؤسای سازمان برنامه و بودجه، دبیر شورای برنامه‌ریزی اقتصادی هستند و باید تعامل حداکثری با استانداران داشته باشند و استانداران باید بتوانند به آن‌ها اتکا کنند.

وی خطاب به روسای سازمان برنامه استانی، گفت: استانداران نباید شما را مانع بدانند بلکه باید شما را عقل منفصل خود بدانند و در همه امور به شما مراجعه کنند.

منظور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر پیش‌نگری انجام می‌شد جلوی خیلی از اتفاقات را می‌توانستیم بگیریم. رتبه‌بندی معلمان نباید تبدیل به معضل کشور می‌شد. همان‌قدر که وزارت آموزش و پرورش در رتبه‌بندی معلمان تقصیر داشت، به همان نسبت ما در سازمان برنامه و بودجه هم مقصر بودیم.

وی گفت: برخی امور را می‌توانیم به صورت محرمانه هشدار دهیم. مسائلی که روی می‌دهد، لازم نیست به صورت آشکار بیان کنیم، بلکه باید درصدد حل آن باشیم و نگوییم که مشکلات جامعه به ما چه ربطی دارد. در حال حاضر اگر در حوزه زیرساخت، خدمات، بهداشت و دارو مشکل هست باید بدانیم بهداشت مردم اولویت اصلی دولت است. اگر جایی کمبود دارو وجود دارد، باید آن را برطرف کنیم.

 نقطه شروعِ کار فارغ‌التحصیلان نباید سازمان برنامه باشد

رئیس سازمان برنامه و بودجه خطاب به روسای سازمان برنامه استانی بیان کرد: برای حل مشکلات از کارشناسان حوزه استفاده کنید. در دستگاه‌های دولتی کارشناسان باتجربه زیادی وجود دارند. می‌توانید با انتقال نیرو‌های زبده و کارشناس از دستگاه‌های دیگر نیروی کارشناسی خود را تقویت کنید.

وی اظهار داشت: حتی اگر کسی از دانشگاه مدرک دکترا بگیرد و ما بخواهیم جذب کنیم، ابتدا باید چند سال کار کند تا به یک کارشناس زبده تبدیل شود و ما با همه احترامی که به فارغ‌التحصیلان داریم، نقطه شروع کار نباید سازمان برنامه باشد و شما می‌توانید به جای استخدام افراد تازه‌کار، از نیرو‌های مجرب سایر دستگاه‌ها استفاده کنید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: وظیفه ما امیدآفرینی در کشور است. نباید مردم را ناامید کنیم. البته مسائل را باید بدانیم و درصدد حل آن باشیم، اما قرار نیست مشکلات را به جامعه منتقل کنیم، بلکه باید پیام امید و کار و تلاش به جامعه مخابره کنیم. گاهی یک مصاحبه من و شما جامعه را مضطرب می‌کند. الان مشکل تأمین دارو داریم. این مسئله من و شماست و قابل حل است.

 در خرید تضمینی گندم عقب هستیم

منظور گفت: در خرید تضمینی گندم عقب هستیم. مشکل من و شماست باید آن را حل کنیم. اگر به مردم می‌گوییم تا یک هفته دیگر پول گندمکاران را می‌دهیم باید این کار را انجام دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه از رؤسای سازمان‌های برنامه و بودجه استان‌ها خواست هر هفته به صدا و سیمای استانی بروند و به مردم گزارش دهند.

وی گفت: اگر الان مشکل آموزش و پرورش و کیفیت آموزش وجود دارد، به سازمان برنامه و بودجه هم ربط دارد. باید از تنش‌آفرینی جلوگیری کنیم. رویکرد عدالت‌محوری، انقلابی‌گری در گفتار و رفتار خود پیاده کنیم. تحقق رشد ۸ درصد تکلیف ماست و این در قالب برنامه هفتم آمده است.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه باید در دستگاه‌های اجرایی هم‌افزایی منابع ایجاد کنیم. اگر در دهه گذشته رشد اقتصادی ۷ دهم درصد بود مقصر من و شما هستیم که در سازمان برنامه کار می‌کنیم. نگویید به ما چه؟ شما مدیران سازمان برنامه همه‌کاره هستید، منابع را تجهیز می‌کنید، سرمایه‌گذاری خارجی را باید هدایت کنید، منابع بانک‌ها را به سمت طرح‌ها هدایت کنید.

وی گفت: شورای برنامه‌ریزی استان‌ها برای همین کار‌ها ساخته شده است. باید در یک تلاش جمعی در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی به توسعه و رشد استان‌ها کمک کنید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه اشتغال مسئله مهمی است، گفت: اگر در یک استان آمار اشتغال پائین است یک پای قضیه سازمان برنامه است، باید ایجاد اشتغال در دستورکار قرار گیرد. طرح‌های تملک دارایی به اتمام برسد و سازمان‌های برنامه گزارش ماهانه به ستاد برنامه ارائه کنند.

منظور به مسئله معیشت همکاران سازمان اشاره کرد و گفت: ما شهروند درجه یک و دو در سازمان نداریم، همان امکاناتی که در ستاد وجود دارد باید در صف نیز باشد. ما تلاش کردیم بیمه تکمیلی طلایی برای همکاران انتخاب کنیم گرچه هزینه ما را بالا برد، اما خدمات بهترین به همکاران ارائه می‌کنیم.

 

منبع: فارس