شهر خبر

نخعی: کسی که از امروز اینطور چالش ایجاد می‌کند تا روز انتخابات چه می کند؟

نخعی: کسی که از امروز اینطور چالش ایجاد می‌کند تا روز انتخابات چه می کند؟

جماران نوشت:مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی در رابطه با خواست عمده‌ی نمایندگان مجلس،گفت: حداقل خواسته نمایندگان این است، کسی که توانایی برگزاری انتخابات را ندارد و تجربه قبلی در این زمینه نداشته و از همین ابتدا به این صورت چالش درست می‌کند حتما شایستگی تصدی رئیس ستاد انتخابات کشور و معاونت سیاسی وزارت کشور را ندارد و باید هر چه زودتر نسبت به تعیین تکلیف و جا به جایی اقدام شود.

چند روز قبل بخشنامه وزارت کشور که در بخشی از آن گفته شده فرمانداران، بخشداران و معاونان فرمانداران، ضمن تداوم پیشبرد امور شهرستان در روابط با نمایندگان محترم مجلس نسبت به عدم همراهی و معیت نماینده محترم شهرستان و در موضوعات و جلسات شائبه دار حساسیت لازم را داشته باشند. این مسأله که در سال منتهی به انتخابات دور دوازدهم مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاد باعث اعتراض شدید نمایندگان مجلس شد.

در این راستا پس از آن ۱۰۰ نفر از نمایندگان استیضاح احمد وحیدی وزیر کشور را کلید زدند. و در پی آن روز گذشته احمد وحیدی در جلسه علنی مجلس به صحن آمد و در همان ابتدا با اعتراض شدید نمایندگان رو به رو شد؛ تا جایی که سید غنی نظری نماینده خلخال گفت، من در جلسه نمی‌مانم!

اما علت اصلی این اعتراض آن بود که این بخشنامه حدود اختیارات نمایندگان را در سال پایانی دوره خود محدود می کند. در نهایت نیز وحیدی پس از شنیدن صحبت‌ نمایندگان این بند از بخشنامه‌ی غلامرضا معاون وزیر خود را اصلاح کرد و البته وی این قول را داد که در مورد برکناری معاون خود تصمیم بگیرد.

در این راستا چند نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص این بخشنامه و چرایی اعتراض و استیضاح وزیر کشور سخن گفتند.




مصطفی نخعی نماینده سربیشه و نهبندان در مجلس و سخنگوی کمیسیون انرژی به جماران در خصوص جلسه غیرعلنی مجلس با حضور وزیر کشور به خبرنگار جماران گفت: برابر اصول متعدد قانون اساسی نماینده‌ای که توسط مردم انتخاب می‌شود به مدت ۴ سال نماینده آنان است و در طول این ۴ سال وظایفی دارد که باید تا روز آخر به دنبال مسائل بوده و پیگیری کند. این بخشنامه‌ای که صادر شد؛ و مواردی که در آن اشاره شده بود از جمله، عدم همکاری فرمانداران و مقامات با نمایندگان مجلس یک اشتباه بزرگ بود و علیرغم تعامل خوبی که بین مجلس و دولت وجود داشت ضربه سنگینی بر تعامل بین آنان بود و طبیعتا نمایندگان مجلس در راستای نقش نظارتی خود باید واکنش نشان می‌دادند. از لحظه‌ای که این اتفاقات افتاد واکنش‌ها شروع شد و بلافاصله طرح استیضاح، نزدیک به ۱۰۰ نفر از نمایندگان در مورد مسائل مختلفی امضا شد.

وی ادامه داد: ما از عدم تعامل برخی مقامات دولت در استان‌ها گله‌مند هستیم. دولت و مقامات ارشد در کلام و شعار به طور مداوم از تعامل دولت و مجلس صحبت می‌کنند، اما در عمل به خصوص در استان‌ها این مسأله را کمرنگ می‌بینیم و در مسائل جزئی که باید همراهی وجود داشته باشد، این عدم تعامل مشهود است. به نظر من طرح استیضاح که اتفاق افتاد و جلسه‌ای که برگزار شد و وحیدی به صحن آمد و جدیت و ناراحتی نمایندگان را از نزدیک مشاهده کرد، این نتیجه‌ی طبیعی این رفتارها است.

سخنگوی کمیسیون انرژی در خصوص خواسته عمده‌ی نمایندگان گفت: حداقل خواسته نمایندگان این است، کسی که توانایی برگزاری انتخابات را ندارد و تجربه قبلی در این زمینه نداشته و از همین ابتدا به این صورت چالش درست می‌کند حتما شایستگی تصدی رئیس ستاد انتخابات کشور و معاونت سیاسی وزارت کشور را هم ندارد و باید هر چه زودتر نسبت به تعیین تکلیف و جا به جایی اقدام شود. این مورد تاکید من و سایر نمایندگان و رئیس مجلس است.

وی تصریح کرد: انتخابات برای تمام مردم ایران است؛ دولت و مجلس متعلق به ارکان کشور است . ما نمی‌توانیم نسبت به این رفتارها بی‌تفاوت باشیم. بُعد نظارتی ما ایجاب می‌کند که روی این رفتارها بی‌تفاوت نباشیم، واکنش نشان داده و پیگیری کنیم. کسی که از امروز اینطور چالش ایجاد می‌کند، تا روز انتخابات می‌خواهد چه ‌کند؟ و چه مشکلات و تبعاتی را می‌تواند برای کشور ایجاد کند؟! بهتر است از همین الان دولت نسبت به تعیین تکلیف این موضوع اقدام کند. اگر این اتفاق نیفتاد شک نکنید که وزیر کشور استیضاح خواهد شد!

وی در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام برخلاف سخنان رهبری نیست؟ افزود: رهبر معظم انقلاب از ابتدای سال تا امروز ۳ بار در مورد موضوع انتخابات صحبت کردند. شاید در انتخابات قبلی اینطور موضع‌گیری و ورود رهبر معظم انقلاب در این مقطع زمانی نداشتیم. برای کشور ما انتخابات امسال بزرگترین مسأله است همه ما باید برای برگزاری یک انتخابات پرشور تلاش کنیم. این اقدامات سنگ بزرگی در مسیر مشارکتی حداکثری و تحقق دموکراسی در کشور است و این اقدامات در تقابل فرمایشات رهبر معظم انقلاب است.

نخعی در پایان خاطر نشان کرد: مردم ما نشان دادند در انتخابات شناخت خوبی دارند و هر جایی که حضورشان برای کشور و انقلاب ضرورت داشته حضور پیدا کردند. با رفتاری که از مردم می‌شناسم و شناختی که نسبت به جامعه داریم، ان شاءالله در حوزه اقتصاد گشایش‌هایی اتفاق بیفتد و مشکلات دست و پاگیری که امروز مردم با آن مواجه هستند روند مثبتی برای حل آن به وجود بیاید، مردم احساس کنند که این مشکلات حل می‌شود. شاید حل مشکلات در این بازه کوتاه مقدور نباشد، اما همین روند مثبت، کاهش قیمت و ثبات بازار را ببینند می‌تواند موثر باشد و اگر این بی‌تدبیری‌ها در عرصه سیاسی متوقف و تعاملات بیشتر شود، با وجود مشکلات مردم نشان دادند که در بزنگاه‌ها یار و یاور انقلاب بودند و ان شاءالله امسال هم از این بابت مشکلی نخواهیم داشت.



الهویردی دهقانی نماینده مردم آذربایجان شرقی (ورزقان) و عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: این بخشنامه برخلاف اصول ۶۲،۶۳،۸۴،۸۶ قانون اساسی و نقص قوانین عادی است. بخشنامه را باید به مجلس بفرستند و اگر بر خلاف قانون تشخیص نداد آن‌ها می‌توانند صادر کنند، آن‌ها در واقع مجلس را دور زدند و اینکه وزیر ادعا کند من خبر نداشتم. این به نظر من قابل قبول نیست یا وزیر به قدری ضعیف است که خبر نداشته که زیر مجموعه او چه کاری انجام داده است یا خبر داشته که خود عامل بوده که درهر دو صورت مقصر است. استانداران تعامل را ندارند و در حال یک مهندسی انتخابات هستند و این از نظر مردم غیر قابل قبول است. ما از حقوق شخصی نمایندگان دفاع نمی‌کنیم بلکه ما بایستی از حقوق مردم و جایگاه مجلس دفاع کنیم.

وی ادامه داد: این بخشنامه دقیقا برخلاف صحبت‌های رهبری است و کسی که قانون اساسی را زیر پا می‌گذارد، نشان می‌دهد عملش برخلاف نظام، رهبری و مصالح کشور است. با این شرایط که پیش برود من فکر می کنم وزیر استیضاح می‌شود.


غلامرضا نوری قزلجه رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس و نماینده مردم بستان آباد به خبرنگار جماران گفت: بخشنامه دارای ایراد و اشکال است، از نظر قانون اساسی و اختیارات و وظایف نمایندگان اشکالاتی دارد. البته در زمان انتخابات و بعد از ثبت نام یکسری ضوابط عرفی رعایت می شد و باید هم شود، اما آن‌ها خیلی تند رفتند و در نهایت وزیر کشور آن را ملغی الاثر کرد و اعتقاد دارم استیضاح در این مورد موضوعیت ندارد و جدی نیست و استیضاحی اتفاق نمیفتد. من هم آن استیضاح را امضاء نکردم؛ به این علت که معتقدم موارد بسیاری برای استیضاح وزیر کشور وجود دارد که به آن پرداخته نشده است. در یک سال گذشته چالش‌هایی که در کشور داشتیم و آسیب‌هایی که کشور در حوزه‌های مختلف چون اجتماعی و فرهنگی دید در بحث مدیریت وزیر کشور در آن دخیل بوده است و دلیلی نمی‌بینم روا گرفته شود.

نوری در پاسخ به این سوال که آیا این بر خلاف سخنرانی‌های رهبری نیست، افزود: نه. رهبری هم در این دوره صراحتا گفتند، نمایندگان از دخالت‌ها پرهیز کنند. اشکالاتی وجود دارد اما نه آنکه ان را پررنگ کنیم. این موضوع به اجتماع، انتخابات، همدلی و هماهنگی در کشور آسیب میزند.

رییس فراکسیون مستقل ولایی در پاسخ به این سوال که یا مجلس و دولت یکدست با چالش جدیدی رو به رو خواهند شد، گفت: نه. باز هم یکدست سازی ادامه دارد و نباید جدی گرفت.


شیوا قاسمی‌پور نماینده مردم کردستان (سروآباد / مریوان) و دبیر اول کمیسیون آموزش به خبرنگار جماران گفت: جلسه غیرعلنی در پی مطالبه نمایندگان در بخشنامه‌ای که غلامرضا معاون سیاسی وزیر کشور اعلام کرده بود که در سال آخر دوره مجلس دوره فرمانداران و استانداران حق همراهی نمایندگان را ندارند، در حالی که دوره‌ی نمایندگی ۴ ساله است و ما که نمی‌توانیم مشکلات مردم را به بهانه سال آخر رها کنیم. وحیدی یکسری توضیحات داد و بخشنامه را لغو کردند و البته نمایندگان راضی نشدند و به این خاطر ۱۰۰ نفر از نمایندگان استیضاح را امضا کردند و با وجود توضیحات وی امضاها را پس نگرفتیم؛ یا غلامرضا استعفا دهد یا استیضاح ادامه دارد. ما می‌خواهیم غلامرضا در این سمت نماند، این فرد ضعیف است و چون انتخابات را پیش رو داریم امکان دارد با تصمیمات خلق الساعه ایشان برای کشور ضرر داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این بخشنامه برخلاف سخنان رهبری نیست؟ گفت: رهبری در سه سخنرانی اخیر خود در مورد انتخابات؛ امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت داشتند و حال خود نمایندگان بخشی از مشارکت هستند نمی‌شود که آنان را حذف کرد و همین باعث می شود رقابت تنگاتنگ‌تر شود و مردم حضور بیشتری داشته باشند و اگر این کار را کنند به ضرر خودشان است.

با بیان اینکه این بخشنامه دلیلی بر چالش بین دولت و مجلس نیست، افزود: دولت امروز نشان داد با وجود اینکه وزیر کشور و معاون وی چنین بخشنامه‌ای را علیه مجلس و مردم صادر کردند به وزیرجهاد در روز گذشته با ۱۹۸ رای داد، پس مجلس مسائل را قاطی نمیکند.


ولی الله بیاتی نمایند مردم مرکزی (آشتیان / تفرش / فراهان) و سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراها گفت: در تعامل نزدیک دولت و مجلس روز گذشته مجلس ۱۹۸ رای را به وزیر کشاورزی نشان داد و آن چیزی که امروز جامعه به آن نیاز دارد این است که همه با هم همکاری کنند تا مشکلات مردم حل شود. بخشنامه‌ای را معاون وزیر به استانداری داد که اشتباه بود به این خاطر که در آن بخشنامه استانداران، بخشداران و فرمانداران با نمایندگان همراهی نکنند که مبادا شائبه انتخابات پیش بیاید و یا اگر مهمانی را نمایندگان با خود بردند همراهی نکنند، نماینده تا پایان دوره‌ی خود نماینده است که شخصیت حقوقی وی به پایگاه مردمی وصل است. در این راستا نمایندگان معترض شدند و انتظار نداشتند این اتفاق بیفتد و با حضور وحیدی در صحن، اعتراضات منتقل شد و وی با توضیح قول داد این موضوع را اصلاح کند و خدشه‌ای به رابطه دولت و مجلس وارد نشود.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراها ادامه داد: این عملکرد دولت نیست و خبط معاون وزیر بوده که قابل اصلاح است که وی بدون مطالعه عمدا یا سهوا مرتکب چنین خطایی شده است. اگر چالشی ایجاد شده بود وزیر کشاورزی رأی بالا نمی آورد. ما همه پیرو بیانات مقام معظم رهبری هستیم که ایشان در با جلسه‌ای که با نمایندگان داشتند توصیه کردند با دولت همراه شویم و وظیفه همه این است که با همراهی خود به دولت کمک کنند.

وی در پایان در مورد تصمیم وحیدی بعد از جلسه گفت: وحیدی صحبت نمایندگان را شنید و بخشنامه را لغو کرد، اما جابه‌جایی معاون بستگی به نظر خود ایشان دارد.

۲۱۶۲۲۰