شهر خبر

ارمنستان خواستار رسیدگی جامعه بین‌الملل به چالش‌های قره‌باغ شد

ارمنستان خواستار رسیدگی جامعه بین‌الملل به چالش‌های قره‌باغ شد

ایرنا نوشت: وزارت امور خارجه ارمنستان یکبار دیگر خواستار تعامل قوی بین‌المللی برای رسیدگی به چالش‌های موجود پیش روی مردم قره‌باغ شد.

از خبرگزاری آرمن‌پرس، وزارت خارجه ارمنستان امروز چهارشنبه به مناسبت روز جهانی پناهجویان در روز ۲۱ ژوئن (۳۱ خرداد) طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در این روز یکبار دیگر توجه جامعه جهانی را به "سیاست پاکسازی قومی جمهوری آذربایجان" که هزاران ارمنی را به زور از شهرهای این کشور بیرون کرده، جلب می‌نماییم.

ایروان معتقد است که جمهوری آذربایجان ارمنی‌ها را از شهرهای «سومقاییت»، «باکو»، «کیروف‌آباد» (گنجه) و مناطق تحت کنترل کشورش در منطقه قره باغ به زور بیرون کرده است.

وزارت خارجه ارمنستان در این بیانیه افزود که امروز ایروان بر خواست خود برای گام‌های موثر جهت جلوگیری از سیاست‌های مشابه و همچنین برای تعامل بین‌الملل قوی جهت رسیدگی به چالش‌های موجود مردم قره باغ از جمله مسائل امنیتی، حقوق آنها و انسداد گذرگاه لاچین تاکید می‌کند.

هفته گذشته وزارت خارجه ارمنستان نگرانی جدی این کشور را نسبت به آنچه احتمال زمینه‌سازی جمهوری آذربایجان برای اقدامات تهاجمی جدید و پاکسازی قومی منطقه قره باغ کوهستانی خواند، اعلام کرده بود.

ارمنستان بر ضرورت پرداختن به مسائل حقوقی و امنیتی ساکنان منطقه قره باغ در چارچوب مکانیزم بین‌المللی گفت‌وگوهای باکو-استپاناکرت و ارسال یک تیم حقیقت‌یاب به منطقه قره باغ کوهستانی برای جمع‌آوری و ارائه اطلاعات قابل اطمینان و بی‌طرفانه درباره شرایط فعلی خط درگیری طرفین و وضعیت انسانی در منطقه تاکید دارد.

تارنمای دانشنامه بریتانیکا (britannica) درباره پاکسازی قومی آورده است: در حالی که برخی پاکسازی قومی را چندان متفاوت از نسل کشی نمی‌دانند، برخی دیگر با اشاره به هدف اصلی نسل کشی که می‌تواند در چارچوب نابودی یک قوم، دین و یا نژاد تعریف شود، هدف اصلی پاکسازی قومی را ایجاد سرزمین‌های همگن قومی از راه‌های متعدد که تنها یکی از آن‌ها نسل‌کشی است، عنوان می‌کنند.

310310